لوگو رسانه جهان معماری

آلیسون و پیتر اسمیتسون | Alison and Peter Smithson

Alison and Peter Smithson

زندگی‌نامه آلیسون و پیتر اسمیتسون: پیشگامان معماری بروتالیسم بریتانیا

آلیسون و پیتر اسمیتسون، دو معمار برجسته و پیشگام در عرصه معماری مدرن و بروتالیسم بریتانیا، نه‌تنها در بریتانیا بلکه در سطح جهانی شناخته‌شده‌اند. آثار آنها از جمله طراحی‌های شهری و مسکونی، نقش عمده‌ای در شکل‌دهی به معماری مدرن و به‌ویژه سبک بروتالیسم ایفا کرده‌اند. آن‌ها با فلسفه‌ای نوین که به «مدرنیسم با چهره انسانی» شناخته می‌شود، روش‌های سنتی طراحی را به چالش کشیدند و به دنبال فضایی برای تغییرات اجتماعی و انسانی در معماری بودند.

 

 

آغاز زندگی و تحصیلات

آلیسون گیل (آلیسون اسمیتسون) در تاریخ ۲۲ ژوئن ۱۹۲۸ در نورتهمپتون انگلستان به دنیا آمد. او از کودکی علاقه شدیدی به هنر داشت که بعدها به معماری منتقل شد. پیتر اسمیتسون، همسر او، در ۱۸ سپتامبر ۱۹۲۳ در استاکتون‌آن‌تیز انگلستان به دنیا آمد. پس از پایان جنگ جهانی دوم، پیتر تحصیلات معماری خود را ادامه داد و در سال ۱۹۴۹ مدرک خود را از دانشگاه دورهام دریافت کرد. این دو معمار جوان پس از آشنایی در دانشگاه، در سال ۱۹۴۹ ازدواج کرده و وارد مسیر مشترک معماری شدند.

 

آغاز دوران حرفه‌ای و تأثیرات اجتماعی در طراحی

پیتر و آلیسون اسمیتسون به شورای شهرستان لندن پیوستند که وظیفه برنامه‌ریزی و ساخت مسکن عمومی را بر عهده داشت. در این موقعیت، آن‌ها توانستند تغییرات عظیمی در طراحی فضاهای شهری و مسکونی ایجاد کنند. این دوران که مصادف با بازسازی بریتانیا پس از جنگ جهانی دوم بود، نیاز به نوآوری‌های اجتماعی و معماری را برجسته کرد و این دو معمار به دنبال فضایی طراحی شدند که بر جنبه‌های اجتماعی و انسانی تأکید داشت.

 

آلیسون و پیتر اسمیتسون

 

آثار اولیه و تأثیرگذاری

مدرسه هانستنتون: نقطه آغاز معماری بروتالیسم

آلیسون و پیتر اسمیتسون، به‌عنوان زوجی متعهد و نوآور، در طراحی مدرسه هانستنتون (Hunstanton School) نقش کلیدی ایفا کردند و این پروژه به‌طور خاص نمادی از رویکرد منحصر به فرد آنها در معماری بود. در این پروژه، آلیسون و پیتر به‌جای استفاده از الگوهای متداول مدولار و پیش‌ساخته، تصمیم گرفتند فضایی منحصر به‌فرد و متفاوت بسازند که از نظر فرم و عملکرد با آنچه که در مدرسه‌ها و ساختمان‌های عمومی متداول بود، تفاوت زیادی داشت. مدرسه هانستنتون یک نمونه از استفاده نوآورانه از مصالحی مانند بتن و فولاد بود که بر خلاف آنچه معمولاً در آن دوران برای ساختمان‌های عمومی استفاده می‌شد، به‌طور صریح و آشکار نمایانگر ساختار خود بود.

آلیسون و پیتر اسمیتسون در طراحی این پروژه تصمیم گرفتند که به‌جای مخفی کردن ساختار و مصالح ساختمان، آنها را به‌طور آشکار به نمایش بگذارند. این رویکرد باعث شد که این پروژه به‌عنوان یکی از اولین نمونه‌های بروتالیسم شناخته شود، سبکی که به‌طور خاص بر نمایش صریح و بی‌پرده مواد و ساختار تأکید دارد. این انتخاب، شیوه‌های طراحی و اجرایی سنتی را به چالش کشید و مفاهیم جدیدی را در معماری معرفی کرد.

 

نوآوری در فرم و ساختار مدرسه هانستنتون

آلیسون و پیتر اسمیتسون در انتخاب مصالح و نحوه تعامل فضایی مدرسه نوآوری داشتند. آنها فرم‌های هندسی سفت و صریح را انتخاب کردند که به‌طور عمدی متفاوت از سبک‌های رایج و پرآراستگی آن زمان بود. این فرم‌ها به‌ویژه برای دانش‌آموزانی که در این فضاها قرار می‌گرفتند، نوعی حس آزادی و راحتی را فراهم می‌آورد و این انتخاب به‌ویژه در مدارس و فضاهای آموزشی اهمیت زیادی داشت. آنها باور داشتند که فضاهای آموزشی باید انعطاف‌پذیر، باز و منطبق با نیازهای انسان باشند تا بتوانند بر رشد فکری و اجتماعی افراد تأثیرگذار باشند.

1

(Hunstanton School)

 

پیدایش بروتالیسم و رویکردهای اجتماعی

اسمیتسون‌ها، بخشی از گروه معماری تیم ایکس (Team X) بودند که در تلاش برای نقد و اصلاح اصول مدرنیسم از درون کنگره بین‌المللی معماری مدرن (CIAM) و در پاسخ به ایده‌های مطرح‌شده توسط معمارانی چون لوکوربوزیه و میس ون دروهه بودند. تیم ایکس بر این باور بود که معماری باید علاوه بر برآورده کردن نیازهای عملکردی، توجه ویژه‌ای به ابعاد اجتماعی و انسانی داشته باشد. اسمیتسون‌ها همچنین به‌ویژه به تأثیرات معماری بر زندگی روزمره و احساسات ساکنان ساختمان‌ها توجه زیادی داشتند.

در نتیجه، آنها فلسفه‌ای جدید را با محوریت «مدرنیسم با چهره انسانی» ایجاد کردند. این فلسفه به‌شدت بر طراحی‌های انسان‌مدار و کاربردی تأکید داشت و به دنبال آن بود که فضایی برای زندگی اجتماعی و ارتباطات انسانی را فراهم کند.

 

پروژه‌های شاخص و تأثیرات جهانی

یکی از برجسته‌ترین آثار آنها، باغ‌های رابین هود (Robin Hood Gardens) بود که در سال ۱۹۷۲ در شرق لندن ساخته شد. این پروژه به‌عنوان نماد ایده «خیابان‌های در آسمان» شناخته می‌شود که در آن فضاهای مسکونی به‌صورت بلوک‌های بلند و افقی طراحی شده بودند تا فضای باز برای تعاملات اجتماعی بیشتر فراهم شود. هدف اصلی این پروژه، ایجاد یک جامعه شهری جدید بود که در آن ساکنان احساس تعلق و همبستگی بیشتری داشته باشند.

با این حال، پروژه باغ‌های رابین هود در نهایت با مشکلات جدی روبرو شد. مسائل ساختاری، کیفیت پایین مصالح و نرخ بالای جرم و جنایت در این منطقه باعث شد که این پروژه در نهایت به شکست منجر شود و تصویری منفی از ایده‌های اولیه اسمیتسون‌ها در مورد «زندگی اجتماعی در آسمان» ارائه دهد. این شکست به‌طور غیرمستقیم بر شناسایی و شهرت عمومی آنها تأثیر منفی گذاشت، اما آنها همچنان از فلسفه خود دفاع کرده و سعی داشتند که طراحی‌های آینده‌شان را بهبود بخشند.

 

2

7

3

 

پروژه‌های شاخص و تأثیرات جهانی

یکی از برجسته‌ترین آثار آنها، باغ‌های رابین هود (Robin Hood Gardens) بود که در سال ۱۹۷۲ در شرق لندن ساخته شد. این پروژه به‌عنوان نماد ایده «خیابان‌های در آسمان» شناخته می‌شود که در آن فضاهای مسکونی به‌صورت بلوک‌های بلند و افقی طراحی شده بودند تا فضای باز برای تعاملات اجتماعی بیشتر فراهم شود. هدف اصلی این پروژه، ایجاد یک جامعه شهری جدید بود که در آن ساکنان احساس تعلق و همبستگی بیشتری داشته باشند. این ایده با تأثیرات اجتماعی و فرهنگی قوی همراه بود و قصد داشت تا معماری بتواند به‌عنوان ابزاری برای مقابله با مشکلات اجتماعی مانند تراکم جمعیت، فقر و کمبود فضاهای عمومی مؤثر واقع شود.

با این حال، پروژه باغ‌های رابین هود در نهایت با مشکلات جدی روبرو شد. مسائل ساختاری، کیفیت پایین مصالح و نرخ بالای جرم و جنایت در این منطقه باعث شد که این پروژه در نهایت به شکست منجر شود و تصویری منفی از ایده‌های اولیه اسمیتسون‌ها در مورد «زندگی اجتماعی در آسمان» ارائه دهد. این شکست به‌طور غیرمستقیم بر شناسایی و شهرت عمومی آنها تأثیر منفی گذاشت، اما آنها همچنان از فلسفه خود دفاع کرده و سعی داشتند که طراحی‌های آینده‌شان را بهبود بخشند.

 

9

 

میراث و تأثیرات پس از مرگ آلیسون و پیتر اسمیتسون

اگرچه پروژه‌های خاصی از آلیسون و پیتر اسمیتسون، مانند پروژه جنجالی باغ‌های رابین هود، در اجرا با مشکلاتی روبرو شدند و در نهایت موفقیت چندانی به‌دست نیاوردند، اما این دو معمار همچنان به‌عنوان پیشگامان سبک بروتالیسم و معمارانی تأثیرگذار در تاریخ معماری شناخته می‌شوند. آنها با فلسفه‌ای جدید در معماری که بر کاربردی بودن و توجه به جنبه‌های انسانی طراحی تأکید داشت، تأثیرات قابل توجهی در معماری معاصر گذاشتند.

 

آثارشان در سطح جهانی

تأثیرات آلیسون و پیتر اسمیتسون در سطح جهانی نیز آشکار است. بسیاری از معماران معاصر هنوز هم از ایده‌ها و اصول طراحی آنها بهره می‌برند و آثارشان به‌ویژه در زمینه بروتالیسم و معماری اجتماعی همچنان مورد مطالعه و بررسی قرار می‌گیرد. آلیسون و پیتر اسمیتسون با شجاعت در طراحی‌های خود، به‌ویژه با به‌کارگیری مواد خام و ساختارهای صریح، ایده‌هایی را به معماری معاصر معرفی کردند که در بسیاری از پروژه‌ها و طراحی‌های شهری همچنان زنده است.

 

5

 

 

جهت دسترسی به مطالب بیشتر، به این صفحه از سایت مراجعه کنید.

پست های مشابه

وبینار ایمن‌سازی و مقاوم‌سازی ابنیه تاریخی و میراث فرهنگی

برای رفتن به صفحه این پست روی دکمه زیر کلیک کنید
مشاهده پست

نشست مرز مسئولیت اجتماعی معمار و استقلال فرم معماری

برای رفتن به صفحه این پست روی دکمه زیر کلیک کنید
مشاهده پست

نظرات پست

یک دیدگاه بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

” تمامی حقوق مادی و معنوی محتوا متعلق به پایگاه خبری جهان معماری می باشد “