لوگو رسانه جهان معماری

مرکز فرهنگی حیدر علی‌اف | Heydar Aliyev Center

مرکز فرهنگی حیدر علی‌اف

Zaha Hadid Architects

جمهوری آذربایجان، باکو

مرکز فرهنگی حیدر علی‌اف

Zaha Hadid Architects

استان جمهوری آذربایجان، باکو

ویدیو
ویدیو و انیمیشنی برای نمایش وجود ندارد
دیاگرام های طراحی

مدارک این پروژه فاقد دیاگرام های طراحی می باشد.

پلان و نما
مقاطع و جزییات
توضیحات فارسی
معمار: Zaha Hadid Architects
سال: 2013
مساحت :  101801 متر مربع
شهر : باکو
کشور: جمهوری آذربایجان
عکاسان :Iwan Baan , Hufton+Crow ,  Helene Binet

توضیحات پروژه ( متن ترجمه شده از انگلیسی )

به‌عنوان بخشی از اتحاد جماهیر شوروی سابق، شهرسازی و معماری باکو، پایتخت آذربایجان در سواحل غربی دریای خزر، به‌شدت تحت تأثیر برنامه‌ریزی آن دوره قرار داشت. از زمان استقلال آذربایجان در سال 1991، این کشور سرمایه‌گذاری زیادی در مدرن‌سازی و توسعه زیرساخت‌ها و معماری باکو کرده است و از میراث معماری مدرن شوروی فاصله گرفته است.

دفتر معماری زاها حدید پس از یک مسابقه در سال 2007 به‌عنوان معماران طراحی مرکز حیدر علی‌اف انتخاب شد. این مرکز که برای تبدیل‌شدن به ساختمان اصلی برنامه‌های فرهنگی کشور طراحی شده است، از معماری سخت و اغلب یادمانی شوروی که در باکو فراوان است، فاصله گرفته و در عوض تلاش می‌کند حساسیت‌های فرهنگی آذری و خوش‌بینی یک ملت رو به آینده را به نمایش بگذارد.

طراحی مرکز حیدر علی‌اف رابطه‌ای پیوسته و سیال میان میدان اطراف و فضای داخلی ساختمان ایجاد می‌کند. میدان، به‌عنوان سطح زمین و بخشی از بافت شهری باکو، به‌گونه‌ای طراحی شده است که برای همه دسترس‌پذیر باشد و به‌طور طبیعی به فضای داخلی عمومی ساختمان متصل شود. این میدان به‌عنوان سطحی معمارانه عمل می‌کند که با انحناها، شاخه‌شدن‌ها، تاخوردگی‌ها و تغییرات شکل به فضایی چندکاره تبدیل می‌شود. این فضا بازدیدکنندگان را به‌طور طبیعی به سطوح مختلف فضای داخلی هدایت می‌کند. با این حرکت، ساختمان مرزهای متداول میان شیء معمارانه و منظره شهری، پوسته ساختمان و میدان شهری، و همچنین فضای داخلی و خارجی را محو می‌کند.

سیالیت در معماری و ارتباط با تاریخ منطقه
سیالیت در معماری برای این منطقه تازگی ندارد. در معماری تاریخی اسلامی، ردیف‌ها، شبکه‌ها یا توالی ستون‌ها به‌صورت بی‌پایان جریان دارند، شبیه به درختان در جنگل، و فضایی غیرمرکزی ایجاد می‌کنند. الگوهای پیوسته خوشنویسی و تزئینات از فرش‌ها به دیوارها، از دیوارها به سقف‌ها و از سقف‌ها به گنبدها امتداد می‌یابند و ارتباطی یکپارچه میان عناصر معماری و زمینه‌ای که در آن قرار دارند، ایجاد می‌کنند. هدف ما در این پروژه، بازتاب این درک تاریخی از معماری بود، اما نه از طریق تقلید یا پایبندی محدود به نمادهای گذشته، بلکه با توسعه تفسیری کاملاً معاصر که درکی دقیق‌تر را بازتاب دهد.

برخورد با چالش‌های سایت
در پاسخ به شیب تند توپوگرافی که قبلاً سایت را به دو بخش تقسیم می‌کرد، پروژه یک منظره تراس‌بندی شده دقیق معرفی کرد که ارتباطات و مسیرهای جایگزین میان میدان عمومی، ساختمان و پارکینگ زیرزمینی را ایجاد می‌کند. این راه‌حل از حفاری و پر کردن اضافی جلوگیری کرده و یک نقطه‌ضعف اولیه سایت را به ویژگی کلیدی طراحی تبدیل کرده است.

هندسه، ساختار، و مصالح
یکی از عناصر بسیار مهم و چالش‌برانگیز پروژه، توسعه پوسته ساختمان بود. برای دستیابی به سطحی پیوسته که به نظر همگن برسد، باید طیف گسترده‌ای از عملکردها، منطق‌های ساخت‌وساز و سیستم‌های فنی در پوسته ساختمان ادغام می‌شدند. محاسبات پیشرفته کامپیوتری امکان کنترل و ارتباط مداوم این پیچیدگی‌ها را میان شرکت‌کنندگان متعدد پروژه فراهم کرد.

مرکز حیدر علی‌اف عمدتاً از دو سیستم همکار تشکیل شده است: یک سازه بتنی که با یک سیستم فضا-قاب ترکیب شده است. برای دستیابی به فضاهای بزرگ بدون ستون که به بازدیدکنندگان امکان تجربه سیالیت فضای داخلی را می‌دهد، عناصر ساختاری عمودی در پوسته و سیستم دیوار پرده‌ای جذب شدند. هندسه خاص سطح به راه‌حل‌های ساختاری غیرمتعارف منجر شد، مانند معرفی ستون‌های منحنی برای ایجاد انحنای سطح از زمین در بخش غربی ساختمان و تیرهای طره‌ای که در بخش شرقی سایت پوسته ساختمان را حمایت می‌کنند.

مصالح و روش‌های ساخت
سیستم فضا-قاب امکان ساخت سازه‌ای با فرم آزاد را فراهم کرد و زمان ساخت را به‌طور قابل‌توجهی کاهش داد. زیرساخت پروژه نیز به‌گونه‌ای توسعه یافت که رابطه‌ای انعطاف‌پذیر میان شبکه سخت فضا-قاب و درزهای نمای خارجی ایجاد کند. این درزها از فرآیند ساده‌سازی هندسه پیچیده، استفاده و زیبایی‌شناسی پروژه مشتق شده‌اند. بتن مسلح با الیاف شیشه (GFRC) و پلی‌استر مسلح با الیاف شیشه (GFRP) به‌عنوان مصالح پوششی انتخاب شدند، زیرا هم قدرت پلاستیسیته طراحی ساختمان را فراهم می‌کنند و هم به نیازهای عملکردی متنوع در بخش‌های مختلف پروژه پاسخ می‌دهند.

نورپردازی و ارتباط فضای داخلی و خارجی
برای تأکید بر رابطه پیوسته میان فضای داخلی و خارجی، نورپردازی مرکز حیدر علی‌اف با دقت بسیار طراحی شده است. در طول روز، حجم ساختمان نور را منعکس می‌کند و ظاهر مرکز را با توجه به زمان روز و زاویه دید تغییر می‌دهد. استفاده از شیشه نیمه‌منعکس‌کننده، نگاهی جذاب به داخل فراهم می‌کند، کنجکاوی را برمی‌انگیزد، اما مسیرهای سیال داخلی را آشکار نمی‌کند. در شب، شخصیت ساختمان با نورپردازی از داخل به بیرون تغییر می‌کند و ترکیب رسمی را آشکار می‌کند، در حالی که سیالیت میان فضای داخلی و خارجی را حفظ می‌کند.

جهت دسترسی به پروژه‌های بیشتر به این صفحه از سایت مراجعه کنید.

English Description
There is no description for this item

نظرات پست

یک دیدگاه بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

” تمامی حقوق مادی و معنوی محتوا متعلق به پایگاه خبری جهان معماری می باشد “