لوگو رسانه جهان معماری

پاویون ایران در اکسپو 1967 | عبدالعزیز فرمانفرمائیان

پاویون ایران 1967

پاویون ایران در جزیره سنت هلن، درست در مقابل ایستگاه مترو قرار دارد. این پاویون توسط معمار برجسته ایرانی، عبدالعزیز فرمانفرمائیان، طراحی شده است. سبک معماری از یک سازه باستانی ایرانی الهام گرفته شده است و کاشی‌کاری‌هایی که ستون‌های آن را تزئین می‌کنند، نمونه‌ای اصیل از هنر تزئینی ایران به‌شمار می‌روند. ایران گذشته، حال و آینده: این موضوع در چارچوب نمایشگاه “انسان و دنیای او” ارائه شده است.

 

 

معماری پاویون ایران در جزیره سنت هلن، تجلی‌گاه شکوه معماری ایرانی-اسلامی است که با الهام از سنت‌های غنی ایران و تلفیق آن با عناصر مدرن، فضایی منحصربه‌فرد و چشم‌نواز خلق کرده است. این پاویون، بازتابی از میراث باشکوه معماری ایران است که به‌واسطه‌ قرن‌ها تجربه و خلاقیت، هویتی متمایز در جهان به‌دست آورده است. عناصر برجسته معماری اسلامی، همچون تقارن، هندسه پیچیده، و تزئینات هنری، در طراحی این پاویون به‌وضوح دیده می‌شود و فضایی را به وجود آورده است که به اصالت تاریخی وفادار مانده و رویکردی نوین به معماری سنتی ارائه می‌دهد.

 

الهام از معماری ایرانی-اسلامی

پاویون ایران با الهام از شاهکارهای معماری دوره‌های مختلف ایران، از جمله دوران صفوی، تیموری و قاجار، طراحی شده است. در این سازه، از الگوهای هندسی دقیق و نمادهای اسلامی نظیر قوس‌ها، مقرنس‌کاری‌ها، و گنبدهای بلند استفاده شده است که همگی بازتاب‌دهنده روح معماری اسلامی ایرانی هستند. استفاده از حیاط مرکزی، که از اصول طراحی معماری سنتی ایرانی است، به‌عنوان عنصر اصلی سازماندهی فضاها در نظر گرفته شده است. این حیاط نماد آرامش و تعامل با طبیعت بوده و فضایی را برای گردهمایی بازدیدکنندگان فراهم می‌کند.

 

 

الگوهای هندسی و تزئینات اسلامی

در معماری ایرانی-اسلامی، الگوهای هندسی و اسلیمی از جایگاه ویژه‌ای برخوردارند و در طراحی پاویون ایران به‌شکلی چشمگیر مورد استفاده قرار گرفته‌اند. کاشی‌کاری‌های معرق، مقرنس‌های زیبا و نقوش هندسی تکرارشونده که ریشه در باورهای اسلامی دارند، جلوه‌ای از هماهنگی، وحدت و بی‌پایانی را به نمایش می‌گذارند. تکرار این نقوش، نمادی از نظم الهی و تجلی زیبایی در دل معنویت اسلامی است.

 

 

 

نور و نقش آن در معماری 

نورپردازی در پاویون ایران به‌عنوان یکی از عناصر کلیدی معماری اسلامی، با دقت طراحی شده است. نور در معماری ایرانی-اسلامی به‌عنوان نماد حضور الهی شناخته می‌شود و در این پاویون نیز از پنجره‌های مشبک (ارسی) و گنبدهای نورگیر استفاده شده است تا بازی نور و سایه جلوه‌ای معنوی و الهام‌بخش به فضا ببخشد. بهره‌گیری از رنگ‌های آبی، فیروزه‌ای و طلایی در کاشی‌کاری‌ها، احساس آرامش و شکوه را به بازدیدکنندگان منتقل می‌کند.

 

عناصر معماری پایدار 

پاویون ایران از اصول معماری پایدار ایرانی، همچون بهره‌گیری از مصالح بومی و طراحی اقلیمی، الهام گرفته است. استفاده از بادگیرها و قوس‌های بلند به تهویه طبیعی کمک می‌کند و حس اصالت معماری کویری ایران را نیز در ذهن تداعی می‌کند. علاوه بر آن، استفاده از مصالح طبیعی مانند آجر، گچ و چوب، نمودی از پایبندی به اصول معماری سبز و دوستدار محیط زیست است.

 

 

رنگ و نمادشناسی در طراحی پاویون

در معماری ایرانی-اسلامی، رنگ‌ها دارای معانی عمیقی هستند و هر رنگ به‌نوعی نمادی از باورها و فرهنگ غنی ایران است. در پاویون ایران، رنگ فیروزه‌ای که یادآور آرامش و معنویت است، در کنار رنگ‌های گرم نظیر طلایی و قرمز که نماد شکوه و پویایی هستند، به‌کار گرفته شده است. این ترکیب رنگی، نشان‌دهنده پیوند سنت و مدرنیته در معماری ایران است.

 

 

تجربه‌ای منحصر‌به‌فرد از هنر و فرهنگ

پاویون ایران نه‌تنها یک سازه معماری، بلکه یک تجربه حسی از زیبایی‌های فرهنگی ایران به‌شمار می‌رود. هر بخش، بازدیدکنندگان را با جنبه‌های مختلف هنر، معماری و فرهنگ ایران آشنا می‌کند. طراحی فضای داخلی به‌گونه‌ای انجام شده که احساس حضور در یکی از خانه‌های سنتی ایرانی، با حیاط‌های پر از گل و آب‌نماهای زیبا، را برای بازدیدکنندگان تداعی می‌کند.

 

 

پاویون ایران در جزیره سنت هلن، یک نمونه عالی از ترکیب سنت و نوآوری در معماری ایرانی-اسلامی است و با نمایش عناصر برجسته معماری ایرانی، همچون کاشی‌کاری‌های ظریف، مقرنس‌های پیچیده، و فضاهای آرامش‌بخش، پلی میان گذشته و آینده ایران ایجاد کرده است. هدف، ارائه تصویری از ایران است که هم ریشه در تاریخ دارد و هم به سوی آینده‌ای روشن حرکت می‌کند.

 

جهت دسترسی به مطالب بیشتر، به این صفحه از سایت مراجعه کنید.

پست های مشابه

رونمایی از 15 رویداد مهم معماری سال 2025

برای رفتن به صفحه این پست روی دکمه زیر کلیک کنید
مشاهده پست

کنگره معماری ایران/کاشان؛ روایت هایی از ماهیت معماری و هنر معاصر ایران

برای رفتن به صفحه این پست روی دکمه زیر کلیک کنید
مشاهده پست

نشست جابجایی پایتخت و هویت شهر

برای رفتن به صفحه این پست روی دکمه زیر کلیک کنید
مشاهده پست

نظرات پست

یک دیدگاه بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

” تمامی حقوق مادی و معنوی محتوا متعلق به پایگاه خبری جهان معماری می باشد “