لوگو رسانه جهان معماری

معماری های‌تک

معماری های‌تک: انقلابی در طراحی معماری قرن بیستم

 

مقدمه

معماری های‌تک (High-Tech Architecture) سبکی است که در اواخر دهه 1970 میلادی به‌عنوان واکنشی به تحولات سریع در عرصه‌های مختلف علمی، صنعتی و اجتماعی ظهور کرد. این سبک نه تنها یک جریان معماری جدید، بلکه یک فلسفه و رویکرد جدید به استفاده از فناوری‌های نوین در فرآیند طراحی و ساخت ساختمان‌ها به شمار می‌آید. معماران این سبک تلاش داشتند تا با استفاده از ابزارها و مواد صنعتی جدید، نه تنها به ساختارهای فنی و عملکردی توجه کنند، بلکه در عین حال زیبایی‌شناسی جدیدی را نیز به‌وجود آورند که به نمایش فناوری‌های پیشرفته پرداخته و همچنین با محیط زیست و فرهنگ مدرن همخوانی داشته باشد.

های‌تک، برخلاف سایر سبک‌های معماری که غالباً بر اصول زیبایی‌شناسی یا فلسفه‌های هنری متمرکز بودند، به دنیای جدیدی از معماری وارد شد که در آن، فناوری و مهندسی در قلب طراحی قرار گرفتند. ساختمان‌ها در این سبک به‌جای پنهان کردن تکنولوژی‌ها، آن‌ها را به‌طور آشکار به نمایش می‌گذارند و این به‌ویژه در نمای بیرونی و ساختارهای داخلی آنها مشهود است. در این متن، سعی می‌کنیم تا تاریخچه، ویژگی‌ها و تأثیرات معماری های‌تک را به‌طور مفصل بررسی کنیم و تأثیرات این سبک در دنیای امروز را بازتاب دهیم.

 

ریشه‌های تاریخی معماری های‌تک

برای درک کامل معماری های‌تک، لازم است تا به ریشه‌های تاریخی و فلسفی این سبک بپردازیم. از آنجایی که معماری های‌تک در دوران پس از جنگ جهانی دوم شکل گرفت، تأثیرات آن مستقیماً به تحولات سریع در عرصه‌های علمی، صنعتی و فرهنگی مرتبط بود. در این دوران، فناوری‌های جدید مانند رایانه‌ها، هوافضا، اتومبیل‌سازی، و به‌طور کلی صنایع سنگین، به دنیای معماری وارد شدند و معماران جدید سعی کردند تا این تحولات را به‌عنوان بخشی از زبان طراحی خود در ساختمان‌ها به‌کار بگیرند.

نخستین پیش‌درآمدهای معماری های‌تک را می‌توان در آثار گروه‌هایی مانند آکریگام در لندن مشاهده کرد. آکریگام که در دهه 1960 میلادی شکل گرفت، یک گروه معماری پیشگام بود که به‌طور ویژه بر استفاده از فناوری و ماشین‌آلات در طراحی‌های خود تأکید داشت. این گروه با طرح‌های گرافیکی خود، تصاویری از شهرهای آینده و ساختارهای معماری که مبتنی بر تکنولوژی و پیشرفت‌های علمی بودند، ارائه می‌کردند. یکی از معروف‌ترین طرح‌های آکریگام، “شهر پلاگین” بود که در آن ساختمان‌ها به‌گونه‌ای طراحی می‌شدند که می‌توانستند با پیشرفت‌های تکنولوژیکی و تغییر نیازهای اجتماعی، به‌راحتی تغییر کنند و به‌روز شوند.

علاوه بر آکریگام، معماران دیگری مانند لوئیس کان و برنارد شومی نیز به‌طور غیرمستقیم بر پیدایش این سبک تأثیر گذاشتند. کان با مفاهیم ساده و عملکردگرایانه‌اش در معماری، راه را برای پذیرش بیشتر فناوری‌های مهندسی در طراحی‌های معماری هموار ساخت. همین‌طور، تلاش‌های شومی در زمینه استفاده از ساختارهای سبک و اقتصادی نیز به‌طور مستقیم بر گسترش و توسعه اصول معماری های‌تک تأثیر گذاشت.

ویژگی‌های کلیدی معماری های‌تک

معماری های‌تک، همانطور که از نامش پیداست، به‌شدت به استفاده از فناوری و مهندسی‌های پیشرفته در طراحی ساختمان‌ها وابسته است. اما این وابستگی تنها در جنبه‌های فنی و ساختاری محدود نمی‌شود. های‌تک به‌طور مشخص بر نمایش این فناوری‌ها در نما و ساختار ساختمان‌ها تأکید دارد و آنها را به‌عنوان بخشی از زیبایی‌شناسی خود به نمایش می‌گذارد. در اینجا به بررسی ویژگی‌های کلیدی این سبک می‌پردازیم:

  1. نمایش آشکار ساختار و سیستم‌های فنی: یکی از ویژگی‌های برجسته معماری های‌تک، نمایش آشکار تمامی سیستم‌ها و ساختارهای فنی است. این سیستم‌ها می‌توانند شامل لوله‌ها، کابل‌ها، سیستم‌های تهویه، پله‌ها، آسانسورها و دیگر اجزای ضروری برای عملکرد ساختمان باشند. برخلاف بسیاری از سبک‌های معماری که این سیستم‌ها را در پشت دیوارها و سطوح پنهان می‌کنند، در معماری های‌تک این اجزا به‌طور آشکار در نماهای ساختمان به چشم می‌آیند. به‌عنوان مثال، در ساختمان‌های نمادین مانند مرکز پومپیدو در پاریس، سیستم‌های تهویه و آسانسورها به‌وضوح در بیرون ساختمان قرار گرفته‌اند و جزئی از طراحی معماری به‌شمار می‌روند.
  2. استفاده از مواد صنعتی و پیشرفته: های‌تک همچنین به استفاده از مواد صنعتی و نوآورانه در ساختارهای خود علاقه زیادی دارد. فولاد، شیشه، آلومینیوم و دیگر مواد صنعتی از جمله مصالح اصلی این سبک هستند. این مواد، نه تنها به‌طور عملکردی برای ایجاد ساختارهای مقاوم و بادوام به‌کار می‌روند، بلکه به‌عنوان بخشی از زیبایی‌شناسی و ویژگی‌های نمای ساختمان نیز محسوب می‌شوند. استفاده از شیشه‌های شفاف به‌ویژه در ساختمان‌های های‌تک باعث می‌شود که فضای داخلی و خارجی ساختمان به‌طور مستقیم با یکدیگر در ارتباط باشند.
  3. انعطاف‌پذیری فضاها: یکی از ویژگی‌های مهم در طراحی‌های های‌تک، توجه به انعطاف‌پذیری فضاهاست. معماران های‌تک سعی می‌کنند ساختمان‌هایی طراحی کنند که امکان تغییر در فضاها و کاربری‌ها را فراهم کند. این ویژگی به‌ویژه در محیط‌های تجاری و اداری اهمیت زیادی دارد. فضاهای بزرگ و باز که می‌توانند برای استفاده‌های مختلف مانند دفاتر اداری، نمایشگاه‌ها یا حتی فضاهای فرهنگی تغییر کنند، از ویژگی‌های بارز این سبک هستند. بسیاری از ساختمان‌های های‌تک به گونه‌ای طراحی شده‌اند که بخش‌های داخلی آنها به راحتی قابل جابه‌جایی و تغییر هستند.
  4. تکنولوژی و نوآوری: های‌تک به‌طور خاص بر نوآوری در استفاده از تکنولوژی‌های جدید تأکید دارد. این تکنولوژی‌ها می‌توانند در زمینه‌های مختلفی همچون سیستم‌های تهویه، روشنایی هوشمند، یا حتی سیستم‌های انرژی‌زایی از منابع تجدیدپذیر باشند. به‌عنوان مثال، در برخی از پروژه‌های های‌تک، سیستم‌های خورشیدی و بادی برای تأمین انرژی ساختمان‌ها به‌کار گرفته می‌شوند. این نوآوری‌ها در طراحی‌های های‌تک نه‌تنها از جنبه‌های فنی، بلکه از دیدگاه‌های محیط‌زیستی نیز اهمیت زیادی دارند.
  5. شفافیت و ارتباط نزدیک با محیط اطراف: شفافیت یکی دیگر از ویژگی‌های بارز در معماری های‌تک است. استفاده از پنجره‌های بزرگ شیشه‌ای که چشم‌انداز بیرونی را به‌طور کامل به نمایش می‌گذارند، باعث می‌شود که فضای داخلی ساختمان‌ها با محیط اطراف خود ارتباطی نزدیک و مستقیم برقرار کند. این ارتباط میان فضای داخلی و خارجی به‌ویژه در ساختمان‌های عمومی و تجاری که برای تعامل با جامعه طراحی شده‌اند، اهمیت زیادی دارد. طراحی‌های باز و شفاف در این سبک، نشان‌دهنده دنیای جدیدی از تعاملات انسانی و اجتماعی است که به‌شدت تحت تأثیر فناوری و نوآوری قرار دارد.

نمونه های برجسته سبک معماری های‌تک

مرکز ژرژ پمپیدو (Centre Pompidou)، پاریس، فرانسه

  • معماران: جیانفرانکو فرانچینی، مایک دیویس، پیتر رایس، رنزو پیانو، ریچارد راجرز، سو راجرز
  • سال ساخت: 1976

مرکز ژرژ پمپیدو یکی از برجسته‌ترین نمونه‌های معماری های‌تک در جهان است. این ساختمان که در قلب منطقه تاریخی پاریس واقع شده است، به‌عنوان یک نقطه عطف فرهنگی و گردشگری شناخته می‌شود. رنزو پیانو، یکی از معماران این پروژه، ساختمان را این‌گونه توصیف می‌کند: «این مانند یک سفینه فضایی عظیم از شیشه، فولاد و لوله‌های رنگی است که در قلب پاریس فرود آمده است.»

ویژگی‌های طراحی:

  1. ساختار “برون‌نما” (Inside-Out):
    یکی از ویژگی‌های منحصر‌به‌فرد مرکز پمپیدو، طراحی “برون‌نما” آن است. در این طراحی، تمام تأسیسات مکانیکی و خدماتی ساختمان به بیرون منتقل شده‌اند تا فضای داخلی آزاد و بدون ستون باشد. این ساختار، ظاهری اسکلت‌مانند و غیرمعمول به ساختمان بخشیده است.
  2. فضای داخلی انعطاف‌پذیر:
    ساختمان دارای شش طبقه داخلی است که به‌طور کامل قابل تطبیق و تغییر هستند. این ویژگی امکان ایجاد پلان‌های نمایشگاهی منحصربه‌فرد و متنوع را فراهم می‌کند.
  3. مصالح پیش‌ساخته:
    بیش از 16,000 تن قطعات فولادی پیش‌ساخته در ساخت این مرکز استفاده شده است. این مصالح نه تنها سرعت ساخت را افزایش داده‌اند بلکه استحکام سازه‌ای قابل‌توجهی نیز ایجاد کرده‌اند.
  4. سیستم کدگذاری رنگی:
    جزئیات رنگارنگ نمای ساختمان بخشی از یک سیستم کدگذاری هستند که وظایف مختلف را مشخص می‌کنند:

    • لوله‌های آبی: سیستم تهویه هوا
    • لوله‌های زرد: کابل‌های برق
    • لوله‌های سبز: سیستم‌های آب‌رسانی
    • لوله‌های قرمز: پله‌های برقی و آسانسورها
  5. کاربری چندمنظوره:
    مرکز پمپیدو بزرگ‌ترین محل هنر مدرن در اروپا است و علاوه بر موزه هنر مدرن، شامل کتابخانه عمومی، سالن‌های نمایش و فضاهای آموزشی نیز می‌شود.

اهمیت و تأثیر:

مرکز ژرژ پمپیدو، با طراحی نوآورانه و جسورانه‌اش، یکی از شاخص‌ترین نمادهای معماری های‌تک در جهان به شمار می‌رود. این ساختمان نه تنها مرزهای طراحی معماری را گسترش داد، بلکه مفهوم استفاده از فناوری پیشرفته در فضاهای فرهنگی و هنری را نیز متحول کرد. امروزه، این مرکز به‌عنوان یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری پاریس، همچنان الهام‌بخش معماران و طراحان در سراسر جهان است.

 

 

 

مرکز هنرهای بصری سِینزبری (Sainsbury Centre for Visual Arts)، نورفولک، انگلستان

  • معماران: نورمن فاستر و وندی فاستر
  • سال ساخت: 1978

مرکز هنرهای بصری سِینزبری به سفارش سر رابرت و لیدی سِینزبری طراحی و ساخته شد تا مجموعه‌ای از آثار هنری قرن بیستم و اشیای قوم‌نگاری که به دانشگاه آنگلیای شرقی اهدا کرده بودند، در خود جای دهد. این ساختمان 150 متری با ساختاری سبک و انعطاف‌پذیر، از یک قاب فولادی سبک تشکیل شده و ظاهری شبیه به آشیانه هواپیما دارد. طراحی آن، که از سازه‌های صنعتی الهام گرفته شده است، نشان‌دهنده علاقه همیشگی نورمن فاستر به معماری صنعتی است.

ویژگی‌های طراحی:

  1. فضای باز و انعطاف‌پذیر:
    این مرکز دارای یک فضای تک‌پهنه و گسترده است که به‌دلیل استفاده از سازه فولادی سبک، انعطاف‌پذیری بالایی برای تغییرات داخلی و استفاده‌های مختلف فراهم می‌کند.
  2. ساختار لایه‌ای:
    عناصر سازه‌ای و خدماتی ساختمان به‌صورت یک لایه بین دیوارها و پوسته خارجی قرار گرفته‌اند. این رویکرد باعث ایجاد فضایی تمیز و منظم در داخل ساختمان شده است.
  3. نور طبیعی:
    در یک انتهای ساختمان، سقف از کف تا سقف شیشه‌ای طراحی شده است که حداکثر نور طبیعی را به فضای داخلی هدایت می‌کند. این ویژگی، کیفیت نوری منحصربه‌فردی ایجاد می‌کند که معمار چارلز جنکس آن را این‌گونه توصیف کرده است: «کیفیت نوری سقف در این مقیاس بی‌نظیر است – درخشان، بازیگوش، رنگین‌تاب و شگفت‌انگیز، مانند هزاران ارتعاش نوری بریجت رایلی که به‌صورت پیوسته چیده شده‌اند.»
  4. کاربری چندمنظوره:
    این ساختمان علاوه بر فضای نمایشگاهی وسیع، شامل یک کافه، رستوران و فروشگاه موزه نیز می‌شود که آن را به یک مرکز فرهنگی کامل تبدیل کرده است.

اهمیت و تأثیر:

مرکز هنرهای بصری سِینزبری یکی از اولین پروژه‌های بزرگ نورمن فاستر است که اصول معماری های‌تک را به‌خوبی به نمایش می‌گذارد. این ساختمان نه تنها یک فضای نمایشگاهی استثنایی برای آثار هنری و اشیای قوم‌نگاری فراهم کرده است، بلکه نمونه‌ای برجسته از ادغام فناوری، طراحی صنعتی و معماری مدرن است. امروزه، این مرکز به‌عنوان یکی از نقاط عطف معماری های‌تک و یک مقصد فرهنگی مهم در انگلستان شناخته می‌شود.

 

 

 

آرنا O2 (O2 Arena) / گنبد هزاره (Millennium Dome)، گرینویچ، انگلستان

  • معماران: راجرز استیرک هاربر + شرکا
  • سال ساخت: 1999

گنبد هزاره که در ساحل جنوبی رودخانه تیمز واقع شده است، در ابتدا به‌منظور برگزاری رویدادهای جشن سال 2000، با عنوان “تجربه هزاره” طراحی شد. ریچارد راجرز، معمار پروژه، فضایی انعطاف‌پذیر را تصور کرد که بتواند برنامه‌های متنوعی را در خود جای دهد. این طراحی نه تنها کاربردی بلکه از نظر هزینه نیز مقرون‌به‌صرفه بود.

ویژگی‌های طراحی:

  1. سازه سبک و سریع:
    این سازه با چارچوبی سبک طراحی شده است که تنها دو سال زمان برای ساخت آن نیاز بود. گنبد از دایره‌ای متشکل از 12 دکل فولادی تشکیل شده که هر کدام 100 متر ارتفاع دارند. این دکل‌ها سیستمی از کابل‌های حساس و محکم را پشتیبانی می‌کنند.
  2. پوسته نیمه‌شفاف:
    کابل‌ها با پوسته‌ای از جنس ماده مصنوعی نیمه‌شفاف پوشانده شده‌اند که اجازه می‌دهد نور خورشید به داخل ساختمان وارد شود. این ویژگی، روشنایی طبیعی را در فضای داخلی به حداکثر می‌رساند.
  3. نماد آینده‌نگری:
    ظاهر بسیار مدرن و آینده‌نگرانه گنبد، حس خوش‌بینی و پیشرفت را که با هزاره جدید مرتبط بود، به تصویر می‌کشد.
  4. پایداری:
    طراحی ساختمان شامل سیستم جمع‌آوری آب باران است که به‌عنوان آب خاکستری در سرویس‌های بهداشتی استفاده می‌شود. علاوه بر این، تهویه طبیعی با استفاده از بازشوهایی در مرکز سقف انجام می‌شود.
  5. انعطاف‌پذیری:
    پس از پایان یافتن “تجربه هزاره”، گنبد به آرنا O2 تغییر کاربری داد. این تغییر به‌دلیل انعطاف‌پذیری ساختار امکان‌پذیر شد. این مکان همچنین در بازی‌های المپیک لندن 2012 به‌عنوان یکی از فضاهای ورزشی استفاده شد.

اهمیت و تأثیر:

گنبد هزاره / آرنا O2، نمادی از معماری های‌تک و طراحی پایدار است که توانست خود را با نیازهای مختلف زمانی تطبیق دهد. این سازه به‌عنوان یکی از برجسته‌ترین پروژه‌های ریچارد راجرز و تیم او، نشان‌دهنده نوآوری در طراحی معماری و اهمیت انعطاف‌پذیری در کاربری‌های چندمنظوره است. امروزه، آرنا O2 به‌عنوان یکی از مراکز اصلی رویدادهای فرهنگی و ورزشی در لندن شناخته می‌شود.

 

 

رایشتاگ (Reichstag)، برلین، آلمان

  • معمار: نورمن فاستر و شرکا
  • سال ساخت: 1999

نورمن فاستر در طول دوران حرفه‌ای خود، ساختمان‌هایی طراحی کرده است که نوآوری در مهندسی و معماری را به نمایش می‌گذارند. یکی از برجسته‌ترین نمونه‌های این دستاوردها، گنبد رایشتاگ در برلین است که پس از اتحاد مجدد آلمان غربی و شرقی ساخته شد. این گنبد شفاف که بالای تالار اصلی پارلمان جدید آلمان قرار دارد، نمادی از دموکراسی و آزادی است و چشم‌اندازی پانورامیک از شهر ارائه می‌دهد.

ویژگی‌های طراحی:

  1. شفافیت و نمادگرایی:
    گنبد شیشه‌ای رایشتاگ با طراحی شفاف خود، نمادی از شفافیت در حکومت و ارتباط نزدیک بین مردم و دولت است. این طراحی امکان مشاهده فضای داخلی پارلمان را از بالا فراهم می‌کند، که به‌طور نمادین نشان‌دهنده نظارت مردم بر دولت است.
  2. نور طبیعی و تهویه:
    گنبد شیشه‌ای، نور طبیعی را به داخل ساختمان هدایت می‌کند و به‌عنوان بخشی از سیستم تهویه عمل می‌کند. این ویژگی باعث کاهش مصرف انرژی و ایجاد یک محیط کاری دلپذیرتر می‌شود.
  3. حرکت 360 درجه:
    گنبد رایشتاگ با قابلیت چرخش 360 درجه، مسیر خورشید را دنبال می‌کند. این حرکت با رمپی که در امتداد لبه‌های خارجی پوشش شیشه‌ای شفاف قرار دارد، برجسته‌تر شده است. بازدیدکنندگان می‌توانند از این رمپ برای دسترسی به چشم‌اندازهای مختلف شهر استفاده کنند.
  4. تکنولوژی سبز و انرژی تجدیدپذیر:
    این ساختار پیشرفته نه تنها از فناوری‌های نوین بهره می‌برد، بلکه انرژی سبز نیز تولید می‌کند. گرمای اضافی ذخیره شده و در سیستم گرمایش مرکزی ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اهمیت و تأثیر:

گنبد رایشتاگ، ترکیبی از طراحی زیباشناسانه و عملکردی است که ارزش‌های دموکراسی، پایداری و نوآوری را به تصویر می‌کشد. این گنبد به‌عنوان یکی از شاهکارهای معماری های‌تک، نشان‌دهنده توانایی نورمن فاستر در ادغام فناوری پیشرفته با نیازهای اجتماعی و محیطی است. امروزه، رایشتاگ یکی از جاذبه‌های گردشگری برلین است که بازدیدکنندگان را به خود جذب می‌کند و الهام‌بخش معماران و طراحان در سراسر جهان است.

 

 

ترمینال 4 فرودگاه مادرید باراخاس (Madrid Barajas Airport Terminal 4)، مادرید، اسپانیا

  • معمار: ایوان هاربر، راجرز استیرک هاربر + شرکا
  • سال ساخت: 2005

ترمینال 4 فرودگاه مادرید باراخاس، که توسط ایوان هاربر و تیم راجرز استیرک هاربر + شرکا طراحی شده است، نمونه‌ای برجسته از معماری های‌تک است که به‌طور هماهنگ با محیط اطراف خود ادغام شده است. این ساختمان با چشم‌اندازهای زیبایی از کوه‌های مجاور طراحی شده و دارای سیستم‌های محیطی منفعل است که ردپای کربنی فرودگاه را کاهش می‌دهد. این ترمینال ظرفیت پذیرش 70 میلیون مسافر در سال را دارد و ساختار مدولار آن امکان گسترش با واحدهای اضافی را فراهم می‌کند.

ویژگی‌های طراحی:

  1. طراحی ارگانیک سقف بامبو:
    سقف سبک این ترمینال به‌شکل موج‌دار و از بامبو ساخته شده است. این طراحی ارگانیک با استفاده از نورگیرهای دایره‌ای، نور طبیعی را به فضاهای عمومی هدایت می‌کند و حس فضایی باز و دلپذیر ایجاد می‌کند.
  2. رنگ‌های پویا و ترکیبی:
    در فضای داخلی، علاوه بر استفاده از سایه‌های ملایم قهوه‌ای و خاکستری، عناصر باربر با رنگ‌های روشن رنگ‌آمیزی شده‌اند که به‌طور سیال در هم ادغام می‌شوند. این ویژگی، محیطی جذاب و پرانرژی برای کاربران ایجاد می‌کند.
  3. سیستم‌های محیطی پایدار:
    ترمینال 4 از سیستم‌های محیطی منفعل بهره می‌برد که به کاهش مصرف انرژی و بهینه‌سازی عملکرد پایدار کمک می‌کنند. این ویژگی‌ها، همراه با طراحی مدولار، باعث شده است که این ساختمان نه تنها زیبا بلکه کارآمد نیز باشد.
  4. عملکرد و کارایی:
    این ترمینال به‌عنوان یکی از کارآمدترین فرودگاه‌های جهان شناخته می‌شود. مهندس خوزه مانوئل هسه مارتین اظهار داشت که ترمینال 4 “تأثیری عمیق بر کاربران فضا می‌گذارد و در عین حال یک فرودگاه کاربردی و کارآمد است.”

افتخارات:

در سال 2006، این پروژه موفق به دریافت جایزه اروپایی RIBA شد که نشان‌دهنده اهمیت آن در معماری مدرن اروپا است.

اهمیت و تأثیر:

ترمینال 4 فرودگاه مادرید باراخاس، ترکیبی از زیبایی‌شناسی ارگانیک، نوآوری در فناوری و پایداری محیطی است. این ساختمان نه تنها به‌عنوان یک نقطه عطف معماری شناخته می‌شود، بلکه تجربه‌ای متفاوت و به‌یادماندنی برای مسافران فراهم می‌کند. طراحی مدولار و سیستم‌های پایدار آن، الگویی برای آینده فرودگاه‌ها و ساختمان‌های عمومی ارائه می‌دهد.

 

نتیجه‌گیری

معماری های‌تک با ترکیب فناوری‌های پیشرفته و طراحی‌های نوآورانه، به‌عنوان یکی از سبک‌های برجسته معماری در قرن بیستم شناخته می‌شود. این سبک با تأکید بر نمایش سازه‌ها و تأسیسات، استفاده گسترده از مصالح صنعتی و انعطاف‌پذیری فضاها، همچنان الهام‌بخش معماران در سراسر جهان است. انتظار می‌رود که با پیشرفت‌های فناوری و نیازهای متغیر جوامع، اصول معماری های‌تک همچنان در آینده نیز مورد توجه قرار گیرد.

 

 

برای دستیابی به مقالات بیشتر به این بخش از سایت مراجعه کنید.

پست های مشابه

وبینار آشنایی با ساختمان های سبز

برای رفتن به صفحه این پست روی دکمه زیر کلیک کنید
مشاهده پست

فولاد؛ماده‌ای که ساختار معماری قرن بیستم را شکل داد

برای رفتن به صفحه این پست روی دکمه زیر کلیک کنید
مشاهده پست

پایان عملیات مرمت مسجد تاریخی میرعماد کاشان

برای رفتن به صفحه این پست روی دکمه زیر کلیک کنید
مشاهده پست

نظرات پست

یک دیدگاه بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

” تمامی حقوق مادی و معنوی محتوا متعلق به پایگاه خبری جهان معماری می باشد “