لوگو رسانه جهان معماری

ویلا لواسان شماره ۷

ویلا لواسان شماره ۷

امیرحسین تبریزی

استان تهران

ویلا لواسان شماره ۷

امیرحسین تبریزی

استان تهران

ویدیو
ویدیو و انیمیشنی برای نمایش وجود ندارد
دیاگرام های طراحی
پلان و نما
مقاطع و جزییات
اطلاعات پروژه
نام پروژه :
ویلا لواسان شماره ۷
موقعیت پروژه :
استان تهران
آدرس پروژه :
لواسان، بلوار امام خمینی، خیابان همند جنوبی (سیدپیاز)، پلاک ۶۱
شرکت مشاور :
دفتر معماری پس
معمار مسئول :
امیرحسین تبریزی
تیم طراحی :
امیرحسین تبریزی، کیانا کریمی
تاریخ آغاز پروژه :
1401
تاریخ پایان پروژه :
1403
مساحت زمین ( متر مربع ) :
687
مساحت زیر بنا ( متر مربع ) :
967
دسته بندی کاربری :
مسکونی
تیم اجرایی :
ایمان حقیقی، میلاد طیبی
تاسیسات الکتریکی :
رسولیان
تاسیسات مکانیکی :
بیات
كارفرما :
عکاسی پروژه :
توضیحات فارسی

کانسپت و توضیحات به بیان معمار طرح

خواست کارفرما خلق خانه‌ای است که منطبق با سبک زندگی خودشان توسعه یافته باشد.بدین معنی که توجه ویژه به جزییات و اجزا و عناصری که به فضای زیستی ساکنین کیفیت بخشد و در عین حال فراتر از تجربیات گذشته و حال کارفرما چه در معماری و چه در مبلمان و … باشد. دراین میان نقش پر رنگ دو کودک خردسال این زوج جوان را نباید فراموش کرد که همچون پدر و مادرشان بسیار حیوان دوست هم هستند.
زمینه و بستر پروژه از پتانسیل‌های طبیعی بسیار ارزشمندی همچون اشراف به دریاچه لتیان، کوه‌های لواسان‌، رودخانه منتج به دریاچه سد و استبل بسیار جذاب همسایه‌ی مجاور، برخوردار است و در این میان تاثیر بسیار جدی بر موقعیت اجزا و عناصر معماری داخل و بیرون بنا و همچنین موقعیت بازشوها و پنجره‌های پروژه گذاشته است.
بنایی که پوسته بیرونی آن به صورت هدفمند از جنس بتن نمایان ساخته شده که در عین حال که نمودی اقتدار گونه دارد نقشی کم حرف و به شدت خنثی ایفا می‌کند؛ در حالی که در ذات درونگرای خود سرشار از اجزا و عناصر عملکردی و دکوراتیو است. سطوح پیوسه بتنی از بیرون به درون جاری شده اند و در تقابل با سطوح گرم و منعطف ساخته شده از چوب، زیستی متعارف دارند.
در ادامه درخواست کارفرما بر مبنای چینش منفک فضاهای خدماتی، اتاق‌ها و … بر حسب رعایت اصل محرمیت و استقلال عملکرد – بهره برداری از منظر محیط طبیعی پیرامونی وکیفیت ارتباط فضاهای زیستی با یکدیگر بوده است. در این راستا در طبقه همکف اتاق‌های کودکان تعبیه شد که به نشیمن عمومی طبقه هم کف ارتباط دارد و با حیاط مشرف به خیابان نیز ارتباط مستقیم دارد.
درطبقه منفی یک به سبب استقرار بنا بر روی شیب فضایی جذاب با نور طبیعی و متصل به حیاط مجاور رودخانه خلق شد که مختص برگذاری میهمانی هاست و در حقیقت میهمان خانه‌ی بناست.
در طبقه مثبت یک حریم خصوصی‌تر قرارداد که مکانیست که خانواده بیشترین زمان را با یکدیگر سپری می‌کنند و شامل اتاق والدین و اتاق میهمان وآشپزخانه و مطبخ است .
و در بالاترین طبقه بنا علاوه بر دسترسی به بام که حیاط دوم بنا نیز محسوب می‌شود، اتاق چند منظوره‌ای تعبیه شده که کارکرد دوگانه اتاق میهمان-اتاق کار را در خود گنجانده است. مخاطب بی آنکه وارد حریم خانه شود از آسانسور مستقیماً به این فضا دسترسی دارد.
حضور عناصر طبیعی همچون نور در غالب سقف‌های شیشه‌ای در بالای راهروهای طبقات و همچنین برکه‌های ماهی در جوار درب ورودی خانه و چه در انتهایی‌ترین فضای خانه نمادی است از جاری کردن روح طبیعت به لابه لای جهان مملو از مصالح و عناصر تکنولوژیکی که فضاهای زیسنی ما را احاطه کرده اند.
در واقع اعتقاد داریم مواجهه با این عناصر بخصوص با حضور پر رنگ حیوانات نوعی پالایش روحی و روانی و در پی آن آرامش را برای مخاطبان به ارمغان می‌آورد.
در کنار این رویکرد، به کارگیری مجموعه‌ای متنوع از آثار هنری هنرمندان جوان کشورمان در جای جای این پروژه و حتی تعبیه و در نظر گرفتن مکانهایی مناسب آنها در مراحل اولیه طراحی داخلی پروژه رویکردی دوگانه بود که نه تنها به قوام بصری و حسی پروژه کمک شایانی میکرد بلکه ناشی از نوعی اعتقاد به مشارکت دادن و حمایت از هنرمندان کشور بود.
در مسیر انتخاب مبلمان و اجزای مرتبط با این بخش برخی از آنها به صورت اختصاصی و برای این پروژه ساخته و خلق شد همچون میز ناهار خوری، روشنایی‌های تزیینی، تابلو نقاشی میهمان خانه که بازگوی روح حاکم بر جریان زندگی اکنون این بناست.

English Description
There is no description for this item

نظرات پست

یک دیدگاه بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

” تمامی حقوق مادی و معنوی محتوا متعلق به پایگاه خبری جهان معماری می باشد “