- خانه
- معرفی پروژه
- پروژه های داخلی
- کانسپت ویلای دفنی قنات
ویلای دفنی قنات
شاید بلاخره زمان آن فرا رسیده است که بتوانیم حداقل دریک مکان چراغ ها را خاموش کنیم و ببینیم که فضا بدون آن ها چه شکل و شمایلی دارد.
“در ستایش سایه ها اثر جونیچیرو تانیزاکی”
ایده طراحی خانه سایه ها از کتاب “در ستایش سایه ها” الهام گرفته شد. تصویری که تانیزاکی از گذشته ای رمانتیک و بدون نور خیره کننده ارایه میدهد و همچنین زیبایی که او در بازی مداوم نور، سایه و تاریکی در فضا و با ظرافت اشیا تصویر میکند چنان قدرتی دارد که حسرت زندگی در این فضا و در حرفه ما خلق چنین فضایی را ایجاد میکند.
شروع این پروسه با تعیین مرزبندی آغاز شد. زیرا که در تعریف پروژه در اصطلاح ما با یک کاغذ سفید مواجه بودیم. برای رهایی از این موقعیت اولیوت را بر انتخاب سایت مناسب قرار دادیم، جایی که نور، سایه و تاریکی طیف گسترده ای را برای ما فراهم کنند. کویر مرکزی ایران برای این امر گزینه مناسبی بود که شدت نور و سایه کیفیت های مورد نیاز را فراهم میکرد و همچنین در تاریکی مطلق، آسمان شب جهان تازه ای را ارایه میکند. به علاوه برای محدود کردن گزینه ها به جستجو در نواحی اطراف شهر یزد پرداختیم.
با این همه هدف ما ساخت یک خانه در میان یک فضای خالی و به دور از تمدن نبود. میخواستیم با قرار دادن این بنا هدیه ای را به محیط اطراف (طبیعت، محیط مصنوع و حتی مردم) پیشکش کنیم. بنابراین روستای ارنان را انتخاب کردیم. ارنان در نزدیکی کوهی قرار گرفته که سنگواره های آن گواه از زندگی دوازده هزار ساله انسان در این مکان دارد. همچنین دریاچه فصلی، تعداد زیادی قنات خشک شده و قلعه متعلق به دوره قاجار از دیگر عناصر شاخص ارنان میباشند. به علاوه ارنان در نزدیکی تعداد کثیری روستا قرار دارد که فاقد امکانات مناسب بهداشتی، آموزشی، پزشکی و اجتماعی هستند. در جهت بهبود شرایط کل منطقه علاوه بر خانه ما دو فضای آموزشی و آب انبار را برای استفاده عموم به برنامه فیزیکی اضافه کردیم.
همانطور که اشاره شد یکی از مهمترین ویژگی های سایت وجود تعداد قابل توجهی قنات بود. قنات به صورت خلاصه کانال حفر شده برای انتقال آب از سفره های زیرزمینی به سطح زمین با استفاده از شیب زمین میباشند. چاه های دسترسی به کانال از روی سطح زمین نشان از وجود قنات در لایه زیرین دارند. قنات ها، لنداسکیپ، خاک، تکنیک های سنتی ساخت و همچنین مرجع های تاریخی به مرور ایده های معماری ما را شکل دادند.
جهت چرخش خانه منطبق بر جهت قلعه تاریخی ارنان است و به مانند بقیه عناصر تشکیل دهنده ترکیب بندی برای به حداقل رساندن اتلاف انرژی، داخل زمین قرار گرفته است. با استفاده از این تکنیک و بهره گرفتن از مصالح موجود در سایت (خاک کوبیده) علاوه بر اقتصادی بودن، نیاز به استفاده از سرمایش و گرمایش مصنوعی به حداقلی خود میرسد. خاک کوبیده ظرفیت گرمایی بالایی دارد ولی در اینجا متریال نه صرفا به جهت ملزومات تکنیکی بلکه برای ما تجربه لمس معماری و روایت گری در فضا را فراهم میآورد.
فضا ها در بخش مسکونی توسط نور مستقیم و یا غیر مستقیم روشن میگردند. نور مستقیم از طریق گنبد ها و یا فضای استخر وارد مجموعه میگردد. ابعاد و اندازه این گنبد ها و همچنین مقطع ورودی نور در آن ها متغیر است که در هر لحظه از روز اتمسفر متفاوتی را در داخل ایجاد میکنند. لایه نازک آب موجود در استخر که همواره به علت باد در حرکت است سایه و نوری رازالود را به حیاط زیرین منتقل میکند.
سرویس ها و آشپزخانه توسط نور غیر مستقیم و منعکس شده از حیاط هابی با مقیاس کوچکتر روشن میگردند. هر حیاط نورگیر سقفی خود که گنبد گونه و الهام گرفته از ورودی چاه های قنات میباشد را دارد. این حیاط ها همچنین یک اکوسیستم طبیعی برای کرم های شب تاب هستند که در شب روشنایی متحرک را ایجاد میکنند. اکوسیستمی که همراه با طبیعت است و برای انسان کهکشانی را در مقیاس یک حیاط ایجاد میکند.
مسیر عبوری مدرسه که در دل زمین حفر شده است یادآور کوچه های تاریخی شهر یزد میباشد. این مسیر تناسبات، آسایش حرارتی و بازی مداوم و ریتم گونه بین نور و سایه را به وجود میآورد. فضای کلاس ها و کتابخانه از نورگیرهای گنبدی در سقف و همچنین نورگیرهای مسیر بهره میبرند.
آب انبار متصل به قنات های موجود به خدمت مردم در میآید و به زمینهای کشاورزی ارنان آب میرساند. آب انبار فرم خود را از گونه بندی غالب آب انبار های منطقه الهام گرفته است. این گونه به همراه بادگیر آبستره خود، حضور شاخصی را در لنداسکیپ مجموعه دارا میباشد. بادگیر و یا نورگیر امکان چرخش هوا را برای مسیر زیرزمینی که سه مجموعه را به هم اتصال میدهد را فراهم میسازد. این مسیر بازخوانی نوینی از قنات است که در آن نورگیر ها تعریف کننده مسیر و پایاب ها فضاهای مکث میباشند.
در مجموع این پروژه تلاشی برای ایجاد یک ترکیب بندی و یا به بیانی دیگر طیفی از محو شدگی میباشد. هر عنصر در این پروژه علاوه بر ارتباط و دیالوگ منحصر به فردی که با نور دارد، یک تن (tone) به خصوص را نیز ایجاد میکند. مجموع این عناصر و قرار گیری آن ها در ترکیب بندی فرمی، بصری و حتی عملکردی یک مجموعه واحد را ایجاد میکند که امکان تجربه کردن فضای شاید فراموش شده و به دور از خیرگی را بازآفرینی میکند.
” تمامی حقوق مادی و معنوی محتوا متعلق به پایگاه خبری جهان معماری می باشد “