لوگو رسانه جهان معماری

Diriyah Art Futures Contemporary Art Hub

Diriyah Art Futures Contemporary Art Hub

Schiattarella Associati

Diriyah, Saudi Arabia

Diriyah Art Futures Contemporary Art Hub

Schiattarella Associati

استان Diriyah, Saudi Arabia

ویدیو
ویدیو و انیمیشنی برای نمایش وجود ندارد
دیاگرام های طراحی

مدارک این پروژه فاقد دیاگرام های طراحی می باشد.

پلان و نما
مقاطع و جزییات
توضیحات فارسی

• معماران: شیاتارلا اسوشیاتی
• مساحت: 12000 متر مربع
• سال: 2024
• عکاسان: محمد سمیجی، آنتوان هورن‌بیک، حسن الشتی، گویدو پترچولی
• PMC: الیس‌دون، آرکادیس
• مدیریت ساخت: شیاتارلا اسوشیاتی + سعود کانسلت
• پروژه سازه: پروگه77
• متخصص آکوستیک: P2ADESIGN


توضیحات متنی ارائه شده توسط معماران.
در تاریخ 25 نوامبر، “آینده‌های هنر دیره” در ریاض – اولین موزه در خلیج فارس که به‌طور اختصاصی برای هنر دیجیتال طراحی شده است – با نمایشگاه اصلی هنر باید مصنوعی باشد: دیدگاه‌هایی از هوش مصنوعی در هنرهای بصری افتتاح خواهد شد. این نمایشگاه توسط ژروم نوتر و مهمانانی از سراسر جهان گردآوری شده است. این ساختمان که توسط معماران ایتالیایی شیاتارلا اسوشیاتی طراحی شده است، اولین پروژه عمومی است که به عنوان بخشی از چشم‌انداز 2030، برنامه بلندپروازانه‌ای که تحولات اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی عربستان سعودی را در سال‌های آینده هدایت می‌کند، به اجرا درآمده است.

این ساختار معاصر در حاشیه بیابان، شمال ریاض و نزدیک به سایت میراث جهانی یونسکو در آت‌طریف، پایتخت قدیمی منطقه صحرای نجد و یکی از مهم‌ترین سایت‌های تاریخی و باستان‌شناسی در شبه‌جزیره عربستان قرار دارد. “آینده‌های هنر دیره” که توسط وزارت فرهنگ سعودی سفارش و گردآوری شده است، توسط شیاتارلا اسوشیاتی طراحی شده و تحت رهبری هیثم ناور، شامل استودیوها، فضاهای نمایشگاهی، آزمایشگاه‌های تحقیقاتی، اقامتگاه‌های هنرمندان، یک سالن اجتماعات و یک مرکز آموزشی برای رسانه‌ها و زبان‌های دیجیتال در مساحتی به وسعت 12,000 متر مربع خواهد بود.

موزه نمونه‌ای از فلسفه شیاتارلا اسوشیاتی (آمیدئو، آندره، و پائولا شیاتارلا)، یک دفتر معماری ایتالیایی است که در اروپا فعال است و در عربستان سعودی نقش رهبری دارد. این شرکت بین‌المللی که در رم مستقر است، بیش از ده سال است که در زمینه فضاهای عمومی فرهنگی تخصص دارد و تمرکز آن بر طراحی شهری، مرمت و تحقیق است تا به منافع جامعه و فرهنگ خدمت کند. چالشی رو به آینده، معماری معاصر که با میراث و سنت نجد گفت‌وگو می‌کند. “ما می‌خواستیم معماری به گونه‌ای احساس شود که گویی از دل زمین بیرون آمده است”، گفت معماران. “این رویکرد ما به طراحی است: استفاده از ارزش‌های طبیعی برای ایجاد زبانی معاصر که با مکان ارتباط عمیقی برقرار می‌کند.”

“آینده‌های هنر دیره” یک ساختمان فشرده نیست، بلکه مجموعه‌ای از حجم‌های باریک و متمایز است که به‌طور افقی در امتداد خط‌الرأس وادی حنیفه، یک فرورفتگی کشاورزی در میان فلات بیابانی قرار دارند. این حجم‌ها برای بازگشت به ارتباط بین قسمت‌های شهری و کشاورزی وادی طراحی شده‌اند، با هدف بازسازی تعادل بین ساخت و طبیعت. این حجم‌ها با گذرگاه‌های باریک و عمیقی که مناطق سایه‌دار و خنک ایجاد می‌کنند، متناوب هستند و معماری سنتی نجد را که مخصوص این منطقه است، دنبال می‌کنند — کاری «دست‌دوزی» با اهداف خاص.

“این یک ساختار مرزی است”، می‌گوید آمیدئو شیاتارلا، “از یک سو مرکز تاریخی قدیمی با خیابان‌های باریک و ساختمان‌های کوچک قرار دارد و از سوی دیگر منطقه کشاورزی با باغ‌ها، مزارع و چاه‌ها. بین این دو، دیوارهای شهری که هم تقسیم و هم ارتباط ایجاد می‌کردند، وجود داشت. از این دروازه‌ها، آب، محصولات کشاورزی و مصالح ساختمانی وارد شهر می‌شدند. ما این مفهوم گذرگاه را دوباره ایجاد کرده‌ایم، جایی که همه‌چیز متصل است در حالی که مرزها به وضوح مشخص شده‌اند.” “جهانی‌سازی باعث مسطح شدن تنوع فرهنگی شده است، با استانداردسازی تدریجی چشم‌اندازهای شهری و از دست دادن «تنوع زیستی» معماری” می‌افزایند آمیدئو، آندره و پائولا شیاتارلا. “چالش واقعی امروز این است که از ارزش تنوع‌ها شروع کنیم، و بر ویژگی‌های خاص هر مکان و ویژگی‌های منحصر به فرد آن کار کنیم.”

تحقیق، نوآوری و راه‌حل‌های مبتنی بر طبیعت
معماری “آینده‌های هنر دیره” بدون زباله است، به‌گونه‌ای که همانند سنت بیابانی، برای پاسخگویی به بسیاری از نیازها از طریق فرم و توزیع فضایی طراحی شده و از شرایط خاص محل، مصالح و دانش استفاده می‌کند. “این یک پروژه معاصر است که چالش ایجاد یک بعد انسانی جدید در یک سرزمین با تاریخ فرهنگی و لایه‌های تاریخی را برطرف می‌کند. سنت نجد، معماری بیابانی، بر استفاده از مصالح ساختمانی به‌طور مستقیم از محل تأکید دارد: سنگ، خاک خام و گچ‌کاری گل. نتیجه این است که یک پیوستگی قوی از مواد بین خاک و ساختار به‌وجود می‌آید. فضاهای بین حجم‌های ساختمان انعکاس خیابان‌های باریک و میدان‌های کوچک در سکونتگاه‌های باستانی است.”

هدف ایجاد مناطقی فشرده و سایه‌دار بود که جریان باد را مهار کرده و دما را کاهش داده و از پیاده‌روها در برابر آفتاب و گرما محافظت کند. برای این منظور، کانال‌های تهویه‌ای به سمت وادی، که ناحیه‌ای مرطوب‌تر است، طراحی شده‌اند. این مجموعه با رعایت اصول آخرین پیشرفت‌های پایداری ساخته شده است تا تابش خورشید را بهینه‌سازی کرده و از بهره‌وری انرژی با خنک‌سازی زمین گرمایی و جمع‌آوری و استفاده مجدد از آب باران اطمینان حاصل شود.

طراحی داخلی
فضاهای داخلی که توسط پائولا شیاتارلا طراحی شده‌اند، مصالح محلی مانند گچ‌کاری گل و سنگ ریاض را در خود جای داده‌اند — ماسه‌ای که در زیر نور خورشید طنین بیابان را حفظ می‌کند. کافی شاپ دارای مشربیه‌ای معاصر است که یادآور دیوارهای سنگی است که توسط باد تراشیده شده‌اند. “پوستی دوم که اجازه می‌دهد نور وارد شود، بازی سایه داخلی ایجاد کرده و به افراد اجازه می‌دهد بدون دیده شدن، ببینند.”

هسته زیرزمینی ساختمان که از نور خورشید و گرما محافظت شده است، آزمایشگاه‌ها و استودیوهایی برای هنر دیجیتال در خود جای داده است. در اینجا، مصالح به شکل معاصر استفاده می‌شوند: فولاد، شیشه و سیمان که با چوب — ماده‌ای نادر در دکوراسیون داخلی سعودی — تکمیل می‌شود. در مرکز این ناحیه زیرزمینی، فضای بزرگی به عنوان نقطه تجمع هنرمندان وجود دارد که نور طبیعی از طریق یک «زنگ» بزرگ وارد می‌شود که به نور این امکان را می‌دهد تا به عمق ساختمان نفوذ کند.

سچیاتارلا اسوشیاتی: یک چشم‌انداز معماری
“معماری ما بر طبیعت، انسانیت و ارزش‌های فرهنگی متمرکز است که هرگز خودشان مشابه هم نیستند. همیشه یکتایی، غیرقابل تکرار بودن و تصادفی بودن وجود دارد. در عین حال، معماری باید با هندسه درگیر باشد. حرفه ما هماهنگ کردن دقت منطقی و ریاضی با تصادف و اتفاقات است. همانطور که در آینده‌های هنر دیره مشاهده می‌شود، کار ما همیشه از هندسه برای سازماندهی پیچیدگی به‌طور پویا استفاده می‌کند و تناقض را به‌عنوان عنصری حیات‌بخش از معماری می‌پذیرد.”

English Description

  Architects: Schiattarella Associati

  Area: 12000 m

  Year: 2024

  Photographs:Mohamed Somji, Antoine Horenbeek, Hassan Al Shatti, Guido Petruccioli

 PMC: EllisDon, Arcadis

 Construction Management: Schiattarella Associati + Saud Consult

 Structural Project: Proge77

Acoustic Specialist: P2ADESIGN


Text description provided by the architects. On November 25th, the “Diriyah Art Futures” in Riyadh – the first museum in the Gulf designed exclusively for digital art – will open with the major exhibition Art Must Be Artificial: Perspectives of AI in the Visual Arts, curated by Jerome Neutres and featuring guests from around the world. The building, created by Italian architects Schiattarella Associati, is the first public project launched as part of Vision 2030, the ambitious plan guiding Saudi Arabia’s economic, cultural, and social transformations in the coming years.

This contemporary structure is set along the desert’s edge, north of Riyadh, near the UNESCO site of At-Turaif, the ancient capital of the Najd desert region and one of the Arabian Peninsula’s most important historic and archaeological sites. Commissioned and curated by the Saudi Ministry of Culture and designed by Schiattarella Associati, “Diriyah Art Futures” is led by Haytham Nawar and will house studios, exhibition spaces, research labs, artist residences, an auditorium, and a training center for new media and digital languages, in an area of 12,000 sqm.

The museum exemplifies the philosophy of Schiattarella Associati (Amedeo, Andrea, and Paola Schiattarella), an Italian architectural firm also active in Europe and with a leadership role in Saudi Arabia. Based in Rome, the international firm has been specializing in cultural public spaces for over ten years, focusing on urban design, restoration, and research to serve community and cultural interests. A future-oriented challenge, contemporary architecture that dialogues with Najd heritage and tradition. “We wanted the architecture to feel as though it emerged from the earth,” said the architects. “This is our approach to design: harnessing natural values to create a contemporary language that resonates deeply with the location.”

The “Diriyah Art Futures” is not a compact building but rather a series of lean, distinct volumes that extend horizontally along the Wadi Hanifa ridge, an agricultural depression amid the desert plateau. Designed to reconnect the urban and agricultural parts of the wadi, restoring the balance between construction and nature, they alternate with narrow, deep passages that create shaded and cool zones, following traditional Najd architecture typical of the area — a “tailoring” work with specific objectives.

“This is a boundary structure,” notes Amedeo Schiattarella, “On one side lies the old historic center with its narrow streets and small buildings, and on the other the agricultural zone with gardens, fields, and wells. Between the two, city walls once served as both division and connection. Through these gates, water, crops, and building materials would enter the city. We’ve recreated this passageway concept, where everything connects while clearly marking boundaries.” “Global internationalization has led to a flattening of cultural diversity, with progressive standardization of urban landscapes and a loss of architectural ‘biodiversity’,” add Amedeo, Andrea, and Paola Schiattarella. “The true challenge today is to start from the value of diversities, working on distinctive characteristics and the specific traits of each place.”

Research, innovation, and natural-based solutions – The architecture of “Diriyah Art Futures” is waste-free, born, as is desert tradition, to answer as many needs as possible through form and spatial distribution, using site-specific conditions, materials, and knowledge. “It’s a contemporary project that meets the challenge of creating a new human dimension in a historically layered land. Najd’s tradition, desert architecture, is based on using construction materials directly from the site: stone, raw earth, and mud plaster. The result is a strong material continuity between soil and structure. The spaces between the building’s volumes echo the narrow streets and small squares of ancient settlements.

The aim was to create compact, shaded areas where wind flows, reducing temperature and shielding pedestrians from sun and heat. To this end, ventilation channels oriented toward the wadi—the more humid area—were created. Designed with the latest sustainability principles in mind, the complex was built to optimize solar exposure and ensure energy efficiency with geothermal cooling and rainwater collection and reuse.

The interior design – The interiors, curated by Paola Schiattarella, incorporate local materials such as mud plaster and Riyadh stone—solidified sand that retains the resonance of the desert under sunlight. The Cafe features a contemporary musharabiya, reminiscent of stone walls sculpted by the wind. “A second skin that lets in light, creating inner shadow play, allowing one to see without being seen.”

The building’s underground core, protected from sunlight and heat, houses labs and studios for digital art. Here, materials turn contemporary: steel, glass, and cement complemented by wood—a rare material in Saudi interiors. At the center of this underground area, a large open space serves as an artists’ gathering spot, with natural light channeled in through a massive “bell” that allows light to penetrate deeply.

Schiattarella Associati: a vision of architecture – “Our architecture centers on nature, humanity, and cultural values that are never identical to themselves. There is always uniqueness, unrepeatability, and randomness. At the same time, architecture must engage with geometry. Our trade is to harmonize the consistent rigor of logical-mathematical structure with chance and the accidental. As in Diriyah Art Futures, our work always uses geometry to dynamically organize complexity, embracing contradiction as a life-giving element of architecture.”

نظرات پست

یک دیدگاه بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

” تمامی حقوق مادی و معنوی محتوا متعلق به پایگاه خبری جهان معماری می باشد “