logo

بوتیک هتل دالان جهان

بوتیک هتل دالان جهان

محمدرضا قانعی، اردشیر قانعی، نریمان پیراسته

استان اصفهان

بوتیک هتل دالان جهان

محمدرضا قانعی، اردشیر قانعی، نریمان پیراسته

استان اصفهان

ویدیو
ویدیو و انیمیشنی برای نمایش وجود ندارد
دیاگرام های طراحی

مدارک این پروژه فاقد دیاگرام های طراحی می باشد.

پلان و نما
مقاطع و جزییات

این پروژه فاقد مدارک مقاطع و جزییات اجرایی می باشد.

اطلاعات پروژه
نام پروژه :
بوتیک هتل دالان جهان
موقعیت پروژه :
استان اصفهان
آدرس پروژه :
اصفهان، خیابان استانداری، کوچه ۱۳شهید عمرون، بن بست سادات
شرکت مشاور :
دفتر مهندسان مشاور پلشیر
معمار مسئول :
محمدرضا قانعی، اردشیر قانعی، نریمان پیراسته
تیم طراحی :
محمدرضا قانعی، اردشیر قانعی، نریمان پیراسته، فرزاد پاکدل
تاریخ آغاز پروژه :
1397
تاریخ پایان پروژه :
1398
مساحت زمین ( متر مربع ) :
350
مساحت زیر بنا ( متر مربع ) :
250
دسته بندی کاربری :
هتل
تیم اجرایی :
رمضان اسماعیل‌زاده
تاسیسات مکانیکی :
شهرام صادقیان
نوع تاسیسات گرمایشی :
موتورخانه
كارفرما :
اتحاد میراث نقش جهان
عکاسی پروژه :
مهدی قلعه‌بیگی، آزاده خوشاب
توضیحات فارسی

شرح پروژه

هدف ما نجات اصفهان بود. در روزگاری که از اصفهان چیزی به جز میدان نقش جهان و محله‌ی جلفا باقی نمانده که آنها نیز در معرض ویرانی است، شاهد آن هستیم که بافت قدیمی شهری که زمانی به واسطه‌ی زیبایی بسیارش نصف جهان لقب داشت، با بی‌توجهی و فقدان مدیریت تخصصی روز به روز به ویرانی نزدیک می‌شود و هویت و اصالت این شهر جای خودش را به ساختمان‌های جدید و بی‌هویت می‌دهد.
اولین فکری که به ذهن ما رسید و اولین قدمی که در این راه برداشتیم این بود که آستین‌های خود را بالا بزنیم و برای احیای این منطقه اقدامات عملی انجام دهیم. از حمایت و تدبیر مسئولان ذی‌ربط صرف نظر کردیم و از نیروهای مشتاق و حمایت‌گر بخش خصوصی دعوت کردیم تا به یاری‌مان بیایند. با همکاری و حمایت ایشان توانستیم اقدامات موثری در این راه انجام دهیم.
دالان جهان در بکرترین قسمت بافت تاریخی اصفهان در جنوب میدان نقش جهان قرار دارد. پیشتر، این محله با دالان‌های طولانی و تاریک به محلی برای تجمع افراد بی‌خانمان بدل شده بود که حاصلی جز ایجاد مشکلات اجتماعی و امنیتی برای اهالی و گردشگران این منطقه‌ی تاریخی نداشت.
این بنا که در انتهای دالانی طولانی قرار گرفته، قسمت خدماتی خانه‌ای بزرگ‌تر با دو حیاط اعیان‌نشین و دو حیاط خدماتی است که با گذر زمان حیاط‌ها از هم جدا شده و هر کدام مالک جدیدی پیدا کرده‌اند. اوایل دهه‌ی 80 شمسی مالک این خانه شروع به ساخت سازه‌ای جدید در ضلع جنوبی این بنا کرد و آن را نیمه‌کاره رها کرده بود. ما پس از گذشت دو دهه بازسازی آن را از سر گرفتیم.
از بقایای این ساختمان صفوی-قاجار و همینطور سازه‌ی‌ بتنی ناهمخوان با بافت ساختمان ‌که بعدها به آن اضافه شده ‌بود، هر آنچه از دوران صفوی و قاجار نگهداشتنی بود را حفظ و با همان مصالح ترمیم و بازسازی کردیم. قسمت‌های از دست رفته را با ساختار صفوی احیا کرده و از نقوش و رنگ‌های دوره‌ی قاجار برای تکمیل آن بهره برده‌ایم. سازه‌ی بتنی نیز با المان‌های قاجاری به سبک و سیاق امروزی بازسازی شد. در نظر گرفتن عملکرد جدید منطبق با فعالیت‌های انسانی برای زنده شدن دوباره‌ی بنا گام بعدی در مسیر احیای بنا بود. با توجه به تنوع فضایی بنا، کاربری جدید آن به عنوان بوتیک هتل در نظر گرفته شد.
با احیای این خانه سعی کردیم زندگی را به این قسمت از شهر بازگردانیم و از پیشروی بافت نوساز و بی‌هویتی که هر لحظه داشت به حریم تاریخی میدان نقش جهان نزدیک‌تر می‌شد، جلوگیری کنیم. همچنین با ایجاد نظرگاهی ابدی به سوی میدان نقش جهان، دیده‌بانی برای حفاظت بیشتر این منطقه ساختیم.
خوشبختانه امروز پس از بازسازی پروژه‌ی دالان جهان، شاهد بازگشت زندگی به فضای سرپوشیده‌ی دالان تاریکی هستیم، به گونه‌ای که مشاهده می‌کنیم دیگر اهالی منطقه نیز به فکر بازسازی و احیای این بافت تاریخی افتاده‌اند.
امیدواریم با این کار توانسته باشیم دین خود را به اصفهان و میراث جهانی دنیا ادا کنیم.

English Description
There is no description for this item

نظرات پست

یک دیدگاه بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

” تمامی حقوق مادی و معنوی محتوا متعلق به پایگاه خبری جهان معماری می باشد “