logo

تخت سلیمان تکاب – نشست علمی تاریخچه مرمت و حفاظت این بنا

نشست علمی تاریخچه مرمت و حفاظت تخت سلیمان تکاب با حضور اساتید دانشگاه، باستان‌شناسان و علاقه‌مندان به میراث‌فرهنگی برگزار شد.

 

نشست تاریخچه مرمت و حفاظت تخت سلیمان تکاب

 

تخت سلیمان یا آتشکدهٔ آذر گشسپ نام یک مجموعه تاریخی در استان آذربایجان غربی است که در بخش تخت سلیمان در شهرستان تکاب واقع شده‌است. این مجموعه در نزدیکی شهر تازه‌کندنصرت‌آباد قرار دارد و در گذشتهٔ دور «گَنجَک» نام گرفت . هم‌اکنون نام آن شهر، تخت سلیمان است. گفته شده که تخت سلیمان همان «فره‌اسپه» پایتخت شاهنشاهی اشکانی بوده‌است. تخت سلیمان بزرگ‌ترین مرکز آموزشی، مذهبی، اجتماعی و عبادتگاه ایرانیان در قبل از اسلام به‌شمار می‌رفت؛ اما در سال ۶۲۴ میلادی و در حملهٔ هراکلیوس، امپراتور روم به ایران، تخریب شد. در آن زمان این شهر گنجک نام داشت . آتشکده آذر گشسپ در شهر گنجک جای داشت که امروزه با نام روستای (شهر) تخت سلیمان شناخته می‌شود.

این نشست علمی پس از بازدید تخصصی از مجموعه میراث جهانی تخت سلیمان با سخنرانی امینیان، مدیر پایگاه تخت سلیمان با موضوع معماری و سابقه حفاظت در حین کاوش‌های باستان‌شناسی و پخش مستند کوتاهی در ارتباط با تخت سلیمان آغاز شد.

سپس با سخنرانی بهنود گوهربین، مدرس دانشگاه و استاد مرمت با موضوع مرمت برای همه و رضا تقوی معمار و سرپرست کارگاه تخت سلیمان با موضوع بررسی و طبقه‌بندی مداخلات مرمتی در تخت سلیمان از حفاظت اضطراری تا احیا ادامه پیدا کرد.

کاوش‌های باستان‌شناختی محوطه تاریخی تخت سلیمان نشان می‌دهد که این منطقه از میانه‌های هزاره نخست ق م، یعنی روزگار هخامنشیان زیستگاه آدمیان بوده است . در این منطقه آثاری از جمله دریاچه، آتشکده آذرگشنسب، معابد، تالارها، ایوان، زندان سلیمان و  وجود دارد.

از حدود ۱۲۰ سال پیش، باستان‌شناسان و مورخان شروع به تحقیقات روی این مکان تاریخی کردند . این تحقیقات تا به امروز نیز ادامه دارد. این نشست با جلسه صمیمی پرسش و پاسخ چالش‌های مرمتی و حفاظتی تخت سلیمان به پایان رسید.

 

پست های مشابه

نمایشگاه ۷۳۷۳ روز معماری|به مناسب دو دهه فعالیت شرکت مهندسین مشاور اسکان

برای رفتن به صفحه این پست روی دکمه زیر کلیک کنید
مشاهده پست

دورهمی های بازدید و کروکی انجمن علمی معماری دانشگاه تهران

برای رفتن به صفحه این پست روی دکمه زیر کلیک کنید
مشاهده پست

فصل پنجم معمار هفته / ویژه برنامه (زنان معمار و آینده معماری)

برای رفتن به صفحه این پست روی دکمه زیر کلیک کنید
مشاهده پست

نظرات پست

یک دیدگاه بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

” تمامی حقوق مادی و معنوی محتوا متعلق به پایگاه خبری جهان معماری می باشد “