logo

آرامگاه اردشیر هخامنشی نم کشیده است

 آرامگاه اردشیر هخامنشی نم کشیده است

 

سیاوش آریا، کنشگر میراث فرهنگی، از وضعیت مخاطره‌آمیز آرامگاه اردشیر هخامنشی در مجموعه تخت جمشید خبر داد و گفت که رطوبت فراوانی به درون این اثر باستانی نفوذ کرده است.

به بیان این کنشگر میراث فرهنگی، پس از بارندگی‌های سال‌های اخیر، رطوبت شدید به آرامگاه اردشیر سوم رخنه کرد . در نتیجه این محوطه باستانی اکنون با چالشی جدید مواجه است.

او با بیان اینکه چهره سنگ‌نگاره‌های این اثر باستانی نیز بر اثر نم شدید خدشه‌دار شده ، گفت که حدود چهار سال قبل در مورد رخنه رطوبت به آرامگاه اردشیر هخامنشی هشداردهی انجام است . در همان زمان نیز مسئولان وقت میراث فرهنگی نیز وعده داده‌اند که رطوبت موجود را برطرف و این اثر را مرمت و حفاظت می‌کنند . با این حال هنوز هم «در بر همان پاشنه می‌چرخد».

آریا در ادامه نیز افشا کرد که تماس‌های پیاپی با مدیران میراث فرهنگی فارس درباره وضعیت مخاطره‌آمیز آرامگاه اردشیر سوم بی‌پاسخ مانده است.

این پژوهشگر میراث فرهنگی تاکید کرد: «یکی از دشواری‌های بزرگ یادمان‌های تاریخی سنگی، حفاظت آنان در برابر باران‌های اسیدی و دیگر عوامل طبیعی است که تاثیر بد و مستقیم روی این آثار تاریخی می‌گذارند و پاسبانی از آن‌ها را با سختی روبه‌رو می‌کنند.»

آریا ضمن اذعان بر پرهزینه بودن مرمت و حفاظت آثار تاریخی سنگی گفت: «با این حال نمی‌توان دست روی دست گذاشت و به بهانه کمبود بودجه تماشاگر ویرانی یادمان‌های ارزشمند سنگی بود.»

معرفی آرامگاه اردشیر سوم هخامنشی

آرامگاه اردشیر سوم هخامنشی  اتاقی با دو ستون است که در مقابل کاخ صد ستون در تخت جمشید قرار دارد. بالای این مقبره تصویری از نمایندگان ملل مختلف دارای حکاکی که تاج شاهی را بر دوش دارند.

اردشیرشاه نیز بالای این قاب ایستاده و شمایلی از انسان بالدار مقابل او قرار دارد. ستون‌های مقبره اردشیر سوم بر دوش گاوهای دو سر قرار دارند که مشابه شان در کاخ‌های تخت جمشید نیز یافت می‌شود.

نمای آرامگاه اردشیر سوم با الگوبرداری از آرامگاه داریوش بزرگ در نقش رستم بنا گشت . یک سکوی سنگی نیز جلو آرامگاه روی ردیفی از پله‌ها قرار دارد. این پله‌ها از سنگ‌های کوچک و بزرگی تشکیل شده‌اند که هیچ ملاطی آن‌ها را به یکدیگر متصل نکرده است.

اردشیر سوم از شاهان ایران و یازدهمین پادشاه از سلسله بزرگ هخامنشیان است. آرامگاه اردشیر اکنون یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری استان فارس به شمار می‌آید . پیش‌تر نیز کارشناسان از نفوذ گلسنگ‌ها به مجموعه‌های تاریخی ازجمله تخت جمشید خبر داده‌ بودند.

به گفته محمد سهرابی، سرپرست پیشین پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی، تاکنون نزدیک به ۵۰۰ گونه گلسنگ در حال رشد روی بناهای تاریخی و باستانی ایران مشهود است . نرخ فرسایش این بناها با رتبه‌بندی‌های متفاوت افزایش یافت .

پست های مشابه

نمایشگاه ۷۳۷۳ روز معماری|به مناسب دو دهه فعالیت شرکت مهندسین مشاور اسکان

برای رفتن به صفحه این پست روی دکمه زیر کلیک کنید
مشاهده پست

دورهمی های بازدید و کروکی انجمن علمی معماری دانشگاه تهران

برای رفتن به صفحه این پست روی دکمه زیر کلیک کنید
مشاهده پست

فصل پنجم معمار هفته / ویژه برنامه (زنان معمار و آینده معماری)

برای رفتن به صفحه این پست روی دکمه زیر کلیک کنید
مشاهده پست

نظرات پست

یک دیدگاه بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

” تمامی حقوق مادی و معنوی محتوا متعلق به پایگاه خبری جهان معماری می باشد “