logo

اجرای عملیات مرمتی در آب انبار تاریخی بجستان خراسان رضوی

آغاز عملیات مرمت آب انبار تاریخی بجستان

 

آب انبار تاریخی بجستان

 

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی از اجرای عملیات مرمتی در آب انبار تاریخی بجستان خبر داد.

احسان زهره‌وندی در خصوص پروژه‌ مرمت این آب‌انبار به ایسنا گفت: در سال جاری و از محل اعتبارات ملی سال ۱۴۰۲ مبلغ ۳۰۰ میلیون تومان برای این اثر در شهرستان بجستان اختصاص یافت .

وی ادامه داد: مرمت گنبد آجری، جداره سازی قسمت‌های آسیب ‌دیده و رفع آسیب‌های موجود در بدنه داخلی ساختمان از جمله اقداماتی بود که با این اعتبار در حال انجام است.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی یادآور شد: اثر تاریخی آب‌انبار کهنه بجستان بنایی متعلق به دوره قاجاریه است.

زهره‌وندی افزود: این بنای تاریخی در شهرستان بجستان قرار دارد . با شماره ثبت ۱۱۰۵۷ به ‌عنوان یکی از آثار ملی کشور در تاریخ ۱۷ مرداد ۱۳۸۳ به ثبت رسید .

وی بیان کرد که شهرستان بجستان دارای حدود ۷ آب‌انبار است . آب‌انبار حاجی قربان، آب‌انبار حاجی میرزا، آب‌انبار حاجی امین، آب‌انبار کهنه، آب‌انبار نو، آب‌انبار حاجی خداد و آب‌انبار حسینیه‌ی قلعه‌ای از آن جمله است.

آب‌انبار تاریخی بجستان جنب مسجد جامع این شهر قرار دارد . وی با بیان این موضوع اظهار کرد: تاکنون بالغ‌بر ۴۸ اثر از مجموع ۱۴۷ اثر تاریخی شهرستان بجستان در فهرست آثار ملی به ثبت رسید .

بجستان دروازه ورودی خراسان رضوی از مسیر زمینی از استان‌های خراسان جنوبی، کرمان، یزد، اصفهان، فارس و هرمزگان است که در طول تاریخ «بورستان، بژستان و بزستان» هم تلفظ می شود . بر اساس برخی روایت‌ها، توسط «سام نریمان» بنیان نهاده شده است و قدمت زندگی و آبادانی این منطقه به دوران زرتشت می‌رسد.

پست های مشابه

نمایشگاه ۷۳۷۳ روز معماری|به مناسب دو دهه فعالیت شرکت مهندسین مشاور اسکان

برای رفتن به صفحه این پست روی دکمه زیر کلیک کنید
مشاهده پست

دورهمی های بازدید و کروکی انجمن علمی معماری دانشگاه تهران

برای رفتن به صفحه این پست روی دکمه زیر کلیک کنید
مشاهده پست

فصل پنجم معمار هفته / ویژه برنامه (زنان معمار و آینده معماری)

برای رفتن به صفحه این پست روی دکمه زیر کلیک کنید
مشاهده پست

نظرات پست

یک دیدگاه بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

” تمامی حقوق مادی و معنوی محتوا متعلق به پایگاه خبری جهان معماری می باشد “