logo

آغاز عملیات مرمت سرای نوذری بازار تاریخی اراک

آغاز عملیات مرمت سرای نوذری بازار تاریخی اراک

 

 

معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی از آغاز چهارمین مرحله عملیات مرمت سرای نوذری در بازار تاریخی اراک خبر داد.

حسین محمودی گفت: مرمت سرای نوذری تاکنون در سه مرحله شامل مرمت و نوسازی تاق و تویزه و تعویض آجرهای فرسوده، اجرای طاق و تویزه حجرات، مرمت و نوسازی رواق ها با استفاده از الگوی سنتی،  زدودن لایه‌های چربی، پاکسازی مواد رنگی از سطوح چربی، بندکشی و پاکسازی بدنه  بوده که در سال گذشته انجام شده است.

 

سرای نوذری بازار اراک

 

معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی با اشاره به اینکه در این مرحله از مرمت درب و پنجره‌های چوبی این سرا مرمت و بازسازی خواهد شد، تصریح کرد: این مرحله از مرمت با اعتباری بالغ بر ۵ میلیارد ریال در دستور کار قرار دارد.

او مجموعه بازار را ستون فقرات اصلی بافت تاریخی اراک دانست . وی افزود: بافت تاریخی سلطان آباد (اراک) به لحاظ نوع و نیز ساختار شبکه واگذاری و دانه‌بندی یک بافت شطرنجی محسوب می‌شود . دو خیابان اصلی در طرفین مجموعه بافت در جهت شمالی- جنوبی قرار گرفته اند . ۷ گذر فرعی نیز در جهت شرقی – غربی به آن را قطع می‌کنند.

این سرا  را به نام حاج غلامرضا نوذری ( نوذری پور) مالک سرا نامیدند . از بزرگترین سراهای بازار تاریخی اراک است . درب اصلی آن از داخل راسته اصلی بازار و قبل از چهار سوق قرار دارد . سرای نوذری دارای یه حیاط اصلی می باشد که در وسط آن حوض زیبایی قرار دارد . در اطراف آن حجره ها در دو طبقه قرار دارد که از دو جهت به وسیله دو راه پله به طبقات بالا راه پیدا میکند . همچنین در فضای اطراف حیاط اصلی و حجره ها ،چهار تیمچه قرار دارد که از این لحاظ در بین سراهای بازار منحصر بفرد است .

پست های مشابه

نمایشگاه ۷۳۷۳ روز معماری|به مناسب دو دهه فعالیت شرکت مهندسین مشاور اسکان

برای رفتن به صفحه این پست روی دکمه زیر کلیک کنید
مشاهده پست

دورهمی های بازدید و کروکی انجمن علمی معماری دانشگاه تهران

برای رفتن به صفحه این پست روی دکمه زیر کلیک کنید
مشاهده پست

فصل پنجم معمار هفته / ویژه برنامه (زنان معمار و آینده معماری)

برای رفتن به صفحه این پست روی دکمه زیر کلیک کنید
مشاهده پست

نظرات پست

یک دیدگاه بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

” تمامی حقوق مادی و معنوی محتوا متعلق به پایگاه خبری جهان معماری می باشد “