logo

ثبت اثر تاریخی بقعه «آقا سید حسین گرجه پشت» در فهرست آثار ملی

بقعه گرجه پشت

ثبت ملی بقعه آقا سید حسین گرجه پشت

 

 

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان از ثبت بقعه «آقا سید حسین گرجه‌پشت» دهستان رضامحله شهرستان رودسر در فهرست آثار ملی خبر داد.

ولی جهانی از ثبت بقعه گرجه پشت رودسر در فهرست آثار ملی خبر داد . وی گفت : اثر فرهنگی تاریخی بقعه آقا سید حسین گرجه پشت با شماره ۳۴۲۴۹ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است و تحت حفاظ و نظارت میراث‌فرهنگی است . هرگونه دخل و تصرف یا اقدام و عملیاتی که منجر به تخریب یا تغییر هویت آن شود، برابر قانون جرم محسوب می‌شود.

معماری بقعه آقا سید حسین گرجه پشت

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان افزود:  بقعه متبرکه گرجه پشت مانند سایر بقاع گیلان از معماری سنتی گیلان پیروی می‌کند و مصالح اصلی بقعه از چوب، گلِ، سفال‌ و سقف هم از نوع خمره‌ای و خشت است.

او گفت: شکل کلی بنای بقعه به‌این صورت است که اتاق بقعه شامل ضریح (صندوقچه) در مرکز صحن قراردارد . همچنین از طریق یک در دولته (لنگه) ورود و خروج به اتاق بقعه میسر می‌شود.

جهانی تصریح کرد: سقف بقعه گرجه پشت چهار شیب است و بوسیله سفال خمره‌ای سرخ رنگ بدون لعاب پوشش داده شده است . محوطه غلام گردشی به‌صورت ایوانی در چهارسوی بقعه را دربر گرفته است . همچنین ستون‌های چوبی که با سرنال و جیرنال وظیفه نگهداری وزن سقف را دارند . به این ستون‌ها با تزئینات منبت کاری «لاچ لنگری» می‌گویند.

مدیرکل میراث فرهنگی گیلان بیان کرد: نرده‌های بین ستون‌ها هم به‌صورت مشبک کاری و با اشکال شمسه ساخته شده است که به آن «دستک تکایل» گفته می‌شود. فضای داخلی سقف سه پشته بوده و با تخته پوش و درز پوش پر شده است. همچنین در بالای بام سفالی بقعه گرجه پشت دریچه‌ای تعبیه شده که لوجنک نام دارد .  برای تعمیرات یا برف روبی و دَوراز از آن استفاده می‌شود. شیر سرهای واشن نیز از دیگر ویژگی‌های این بنای تاریخی مذهبی استان گیلان است.

پست های مشابه

نمایشگاه ۷۳۷۳ روز معماری|به مناسب دو دهه فعالیت شرکت مهندسین مشاور اسکان

برای رفتن به صفحه این پست روی دکمه زیر کلیک کنید
مشاهده پست

دورهمی های بازدید و کروکی انجمن علمی معماری دانشگاه تهران

برای رفتن به صفحه این پست روی دکمه زیر کلیک کنید
مشاهده پست

فصل پنجم معمار هفته / ویژه برنامه (زنان معمار و آینده معماری)

برای رفتن به صفحه این پست روی دکمه زیر کلیک کنید
مشاهده پست

نظرات پست

یک دیدگاه بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

” تمامی حقوق مادی و معنوی محتوا متعلق به پایگاه خبری جهان معماری می باشد “