logo

مرکـــز تحقیقات هواشناسی کاربردی قم

مرکـــز تحقیقات هواشناسی کاربردی

مسعود نعمتی، علی نعمتی، نسترن تهرانی

استان قم

مرکـــز تحقیقات هواشناسی کاربردی

مسعود نعمتی، علی نعمتی، نسترن تهرانی

استان قم

ویدیو
ویدیو و انیمیشنی برای نمایش وجود ندارد
دیاگرام های طراحی
پلان و نما
مقاطع و جزییات
اطلاعات پروژه
نام پروژه :
مرکـــز تحقیقات هواشناسی کاربردی
موقعیت پروژه :
استان قم
آدرس پروژه :
قم، نرسیده به عوارضی قم-کاشان، جنب ستاد فرماندهی استان قم
شرکت مشاور :
دفتر معماری ایده و اجرا
معمار مسئول :
مسعود نعمتی، علی نعمتی، نسترن تهرانی
تیم طراحی :
نسترن نامور، نگین امیری، کاوه خواجویی، بیتا اسمعیلی، صبا رستم‌نژاد، یاسمن نعمتی
گرافیک و پرزانته :
ایان علمی، پویان تهرانی
تاریخ آغاز پروژه :
1400
تاریخ پایان پروژه :
1401
مساحت زمین ( متر مربع ) :
9800
مساحت زیر بنا ( متر مربع ) :
2700
دسته بندی کاربری :
اداری
تیم اجرایی :
شرکت زیبا نمای شهر، شرکت عمران پایدار آریا
تاسیسات الکتریکی :
کامران نراقی‌پور
تاسیسات مکانیکی :
پدرام احمدی
نوع تاسیسات سرمایشی :
موتورخانه، چیلر
نوع تاسیسات گرمایشی :
موتورخانه، چیلر
كارفرما :
اداره کل هواشناسی استان قم
عکاسی پروژه :
مسیح مستاجران از استودیو دید
توضیحات فارسی

مصرف انرژی در جهان، به صورت روزانه در حال افزایش است و عموم انرژی مصرف شده در سراسر جهان از سوخت های فسیلی تامین می شود که البته در نهایت منجر به آلودگی و گرم شدن کره زمین می گردد. به همین علت، اتخاذ راهبرد هایی برای کاهش مصرف سوخت های فسیلی در جهان ضروری است. در کشور ایران توجه به این مسئله، با توجه به اینکه حدود 98 درصد انرژی مصرفی کشور از منابع فسیلی تامین می شود، ضروری است. با توجه به جغرافیا، اقلیم و معماری غنی بومی کشور ایران، اتخاذ راهکارهای معماری می تواند کمک کننده باشد و مصرف انرژی را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

در طراحی مرکز تحقیقات هواشناسی، با کاربری اداری عمومی، در شهر قم که اقلیم نیمه‌بیابانی و گرم و خشک دارد، بر کاهش مصرف انرژی به عنوان یک الویت متمرکز شده است. این طراحی شامل راه حل های ساده و در عین حال اقتصادی برای ایجاد یک ساختمان بهینه و سازگار با محیط زیست است که صرفه جویی در مصرف انرژی را به حداکثر می رساند. این راهکارها نه تنها مصرف انرژی تاسیسات مکانیکی مربوط به سرمایش و گرمایش را کاهش می دهند، بلکه با به حداکثر رساندن دریافت نور طبیعی، استفاده از انرژی الکتریکی را هم کاهش می دهند.

پروژه با محدودیت هایی مواجه بوده که معماران را به یافتن پاسخ های خلاقاته واداشته است. این پروژه در پلان 25 درجه به سمت شمال شرقی جهت گیری کرده و نصب تراس ها و عناصر عمودی با کنترل ورود نور شدید خورشید، آسایش را برای ساکنان فراهم می کند. علت این چرخش و کنترل نور با تراس ها و عناصر عمودی، کنترل نور طبیعی ورودی با توجه به اقلیم سایت بوده است. بررسى علمی راهکارهای اتخاذ شده نشان می‌دهد که اضافه کردن تراس‌ها و عناصر عمودی، مصرف انرژی سرمایشی را در تابستان به میزان قابل ملاحظه‌ای کاهش می‌دهد. تراس ها ، علاوه بر ایجاد آسایش حرارتی و بصری، باعث افزایش کیفیت فضایی نیز می‌‌‌شوند. جانمایی این تراس‌ها به نحوى است که کاربران می‌توانند از بخش‌های مختلف ساختمان به فضای نیمه‌باز دسترسی داشته باشند. از طرفی ممنوعیت وجود فضای سبز در خارج از ساختمان احتیاج به فضای داخلی باکیفیت را دوچندان می‌‌‌کند که تلاش بر اين بوده تا چنين كيفيتى، از طریق تعبیه‌ی وید مرکزی، پله‌ی ارتباطی معلق در آن و ایجاد تنوع در دسترسی‌ها ایجاد گردد.
در ادامه ی محدودیت ها، به دلیل وجود تجهیزات هواشناسی در سایت، طبق ضوابط بین‌المللی، ساختمان باید به اندازه‌ی مشخصی از پلتفرم مخصوص هواشناسی فاصله داشته و هیچ‌گونه پوشش گیاهی در نزدیکی آن وجود نداشته باشد.  از جمله دیگر محدودیت ها، همجواری محدوده سایت با پایگاهی امنیتی است. به دلیل وجود پایگاه امداد هوایی در همسایگی، توصیه شده است‌ از ساخت ساختمان‌های میان یا بلند‌مرتبه پرهیز شود. دلیل گسترش افقی حجم سازه همین علت است.

در نتیجه‌ی محدودیت ها و راه حل ها، مصرف انرژی ساختمان سالانه 36 درصد کاهش پیدا می کند، که این دستاورد با حفظ نور طبیعی کافی، آسایش بصری و حرارتی بهبود پیدا می‌کند. سیرکولاسیون پلان، با اتصال اتاق ها از طریق فضاهای داخلی نیمه باز و بسته، تنوع فضایی ایجاد می کند و نقاط دسترسی متنوعی را برای کاربران فراهم می کند. ورودی های مجزا در ضلع جنوبی و شمالی، متصل به هسته مرکزی و یک راه پله معلق، کیفیت و انعطاف پذیری فضا را افزایش داده است.

.این پروژه علاوه بر تاکید بر روى کارکردهای اقلیمی و همچنین ارتقای کیفیت فضایی، سعی بر ایجاد الگویی برای ساختمان های اداری عمومی داشته که ساختاری ساده، با دوام و قابل تعمیم داشته باشند. همچنین استفاده از مصالح بوم‌آورد و توجه به صرفه‌جویی در مصرف انرژی، از ديگر مشخصه‌هاى مد نظر طراحان اين بنا بوده است.

English Description
There is no description for this item

نظرات پست

یک دیدگاه بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

” تمامی حقوق مادی و معنوی محتوا متعلق به پایگاه خبری جهان معماری می باشد “