معرفی
انجین آنریل، یکی از بزرگترین نرمافزارهای ساخت بازی در جهان است که توسط استودیو (Epic) طراحی و توسعه یافت. قبلاً این نرمافزار با نام UDK شناخته میشد.
استفاده از این نرمافزار در چند سال اخیر به حدی توجه بسیاری را بهخود جلب کرده است.
همچنین پس از ویری و کرونا، موفق شده است به عنوان سومین نرمافزار پرکاربرد در زمینه پرزنتیشن محسوب شود.
این نشان میدهد که در آینده، همه افراد، به ویژه معماران، نیاز خواهند داشت که از این نرمافزار برای ارائهی کارهای خود استفاده کنند.
مزیت آنریل انجین در معماری
ویژگیهای فوقالعاده نرمافزار آنریل انجین معماری آن را از سایر نرمافزارهای ساخت بازیها متمایز کرده است.
به عنوان مثال، قابلیت پردازشی برتر و توانایی استثنایی این نرمافزار در ارائه کارها به صورت انیمیشنی در زمان کوتاه، یکی از مزیتهای اصلی آنریل انجین معماری است.
یکی دیگر از مزیت هایی که می توانیم برای نرم افزار بازی ساز آنریل انجین بیان کنیم،
امکان ارائه کارها به صورت واقعیت مجازی برای معماران می باشد.
قابلیت و ویژگی ها
رایگان بودن نرم افزار و عدم نیاز به لایسنس
یکی از ویژگیهای قابل توجه نرمافزار آنریل انجین، رایگان بودن آن است که از سال 2015 به صورت رایگان در دسترس عموم قرار گرفته است.
با استفاده از نسخه اصلی آنریل انجین، احتمال وقوع هرگونه خطا و باگ کمتر خواهد بود و میتوانید از تمامی گزینهها و امکانات این نرمافزار به صورت کامل استفاده کنید.
Cross-Platform
آنریل انجین قابلیت ایجاد خروجی برای سیستمهای مختلف را فراهم میکند.
این نرم افزار قادر است خروجی را برای پلتفرمهای مختلف ایجاد کند، از جمله:
- Microsoft Windows
- Mac OS
- Linux
- iOS
- Android
- HTML5 (بازی و پروژه های تحت وب که در مرورگر اجرا می شوند)
- و همچنین کنسول های
- Nintendo Switch
- PlayStation
- XBOX
- Stadia
مدل سازی در آنریل انجین:
قبل از ورود به دنیای معماری، آنریل انجین به عنوان یک موتور بازی استفاده میشد.
این نرمافزار برای طراحی بازی سازی بهینه شده است و به صورت پیشفرض قابلیت ساخت آبجکتهای اولیه برای تست صحنه را داراست.
با این حال، برنامهریزی برای مدلینگ صحنه یا ساخت آبجکتها بهطور کامل انجام نمیشود و امکان ساخت صحنههای پیچیده در آن وجود ندارد.
آنریل دارای یک کتابخانه بزرگی از اشیاء و وسایل است که میتوانید به راحتی در صحنههای خود استفاده کنید.
پس از مدلسازی و وارد کردن مدل مورد نظر در این نرمافزار، میتوانید از آنریل به عنوان یک موتور رندر استفاده کنید.
با این حال، به یاد داشته باشید که قبل از استفاده از این نرمافزار، باید توانایی کار حداقل با نرمافزارهای مدلسازی مانند تری دی مکس، مایا، زیبراش و غیره را داشته باشید.
پشتیبانی از موتور های رندر
با توجه به استقبال قابل توجه معماران از این نرمافزار برای ارائهی پروژهها
شرکت سازنده رندر انجین V-Ray، تصمیم به ارائهی این رندر انجین برای آنریل انجین گرفت تا کاربران این نرمافزار هم از قابلیتهای رندرینگ بینظیر آن بهرهمند شوند.
سازگاری با برنامه ها و فرمت های مختلف
بسیاری از کاربران و معماران ابتدا مدل مورد نظر خود را در یکی از نرم افزارهای سه بعدی مانند :
Maya
Blender
Zbrush
Cinema4D
Catia
و Solid Works مدلسازی میکنند و سپس آن را برای ارائه وارد نرم افزار انریل انجین میکنند.
ایجاد محیط های واقعی
با استفاده از قابلیتهای فوقالعادهی آنریل انجین، مانند ویرایشگر آنریل، پوشش گیاهی قابل تنظیم،
سیستم آب، ابرها و نورپردازی محیط، میتوانید به خلق محیطهای بسیار واقعگرایانه بپردازید.
قابلیت استفاده از آبجکت های آماده
همکاری Unreal و Chaos Group، سازنده موتور رندر V-Ray و ایجاد آبجکت باعث بهبود قابل ملاحظهای در این برنامه شده است.
همچنین، اعتماد و استفاده شرکت معروف و بزرگ Evermotion از موتور Unreal Engine در پروژههای معماری
باعث افزایش هماهنگی بین مدلهای آماده و این موتور رندر شده است.
ایجاد Landscape و محوطه سازی
این نرم افزار دارای مجموعهای کامل و با کیفیت از آبجکتهای محیط و فضای سبز است
که با پخش و چینش آبجکتها و استفاده از قابلیت Paint و ترکیب بافتهای مختلف همراه با سیستم Displacement
میتوانید پس زمینه پروژههای خود را شبیه سازی کرد.
دیگر ویژگی و قابلیت های این نرم افزار
- با استفاده از VFX & Particle Systems، جلوههای بصری ایجاد و ویرایش میشوند.
- از Unreal Audio Engine استفاده میشود تا کیفیت صدا بهبود یابد.
- با سیستم فولدر بندی محتوا (Content Browser) در این برنامه دسترسی شما به ابزار های مورد نظر آسان تر خواهد شد.
- طراحی و ساخت محیط تعاملی بین کاربر با محیط بدون حتی یک خط کدنویسی
نمونه رندر های Unreal
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.