SideFX از Houdini 19 که جدیدترین بروزرسانی اصلی نرم افزار رویهای سه بعدی است، رونمایی کرد. نکات برجستهی Houdini 19 شامل مجموعه ابزارهای شبیه سازی ماهیچه و بافت است که به هنرمندان اجازه میدهد تا فیبرهای عضلانی را ایجاد کنند. همچنین یک سیستم حرکتی ثانویه جدید و پشتیبانی از پخش زنده موکاپ در مجموعه ابزار KineFX در هودینی ۱۹ ارائه شده است. سایر ابزارهای شبیه سازی نیز بسیار مورد توجه قرار گرفتهاند، زیرا Vellum با پشتیبانی از مایعات و پویایی سخت بدن و بروزرسانی ابزارهای Pyro و ابزارهای تخریب، به یک محاسبگر واقعی چند فیزیکی تبدیل میشود.
Solaris، مجموعه ابزارهای طراحی ظاهری هودینی، شامل ابزارهای جدیدی برای چیدمان صحنه بر اساس برس و یک گالری دارایی USD است. ارائهدهندهی Karma که اکنون به طور رسمی آماده تولید است، از MaterialX پشتیبانی میکند. SideFX همچنین Karma XPU را به عنوان نسخه جدید هیبریدی GPU شتاب موتور، به صورت آلفا منتشر میکند.
این به روزرسانی Houdini 19، که در مجموعه جلسات زنده این هفته در VIEW Confererence 2021 پیش نمایش شده، قرار است در 27 اکتبر 2021 منتشر شود.
اگرچه Houdini 19 هیچ ابزار ابزار جداگانهای مانند Solaris در Houdini 18 یا KineFX در Houdini 18.5 ارائه نمیکند، اما هنوز یک نسخه اصلی با برخی ویژگیهای منحصر به فرد است. در این نسخه، طبق معمول یک طیف فوق العاده وسیع از تغییرات را شاهد خواهید بود و صدها ویژگی منحصر به فرد در اختیارتان قرار خواهد گرفت.
Solaris: Component Builder جدید، Asset Gallery و ابزار قلم مو برای نمایش صحنهها
از میان ابزارهای موجود، Solaris، طرح شات، سیستم روشنایی و طراحی ظاهری مبتنی بر USD هودینی، دارای ویژگیهای جدیدی است که به منظور ساده سازی گردش کار برای هنرمندان تازهکار ارائه شده است. Solaris در نسخهی جدید نرمافزار Houdini 19 شامل Component Builder بوده که تا حدی برای فرآیند ایجاد USD ساخته شده از داراییهای وارد شده، از جمله هندسه پروکسی و ترکیبات مواد در اختیار کاربران قرار گرفته است.
همچنین یک پالت Asset Gallery جدید برای نمایش و مرور مدلهای وارد شده با گزینههایی برای کد رنگ، برچسب، فیلتر و داراییهای شخصی مورد علاقه اضافه شده است. LOP Layout جدید، داراییهای Asset Gallery را دارد و گردش کار مبتنی بر برس را برای پر کردن صحنهها ارائه میدهد.
قلم مو Place داراییهای فردی را ارائه میدهد، در حالی که برس Fill مجموعه داراییها را در مناطق مختلف زمین پراکنده میکند. برای تنظیم دقیق نتایج میتوان از برسهایNudge ، Scale و Delete استفاده کرد. کاربران همچنین میتوانند برسهای سفارشی خود را با استفاده از الگوهای سفارشی در سطح SOP ایجاد کنند.
سایر پیشرفتهای قابل توجه در گردش کار شامل گزینهی حرکت در صحنهها با استفاده از ناوبری به سبک بازی است و یا با استفاده از کنترلهای مخزن یا با کلیک برای انتقال به نقطهای در صحنه در دسترس قرار دارد.
Karma XPU به صورت آلفا در دسترس است
Karma XPU در واقع موتور رندر بومی USD Solaris، در نسخه رسمی است که به صورت آلفا در دسترس قرار دارد. Karma قصد دارد تا جایگزین ارائه کننده موجود Mantra شود. کارما همچنین شامل ویژگیهایی است که در Mantra وجود ندارد، با آخرین بروزرسانی پشتیبانی از MaterialX سازگار است و با استاندارد توسعه یافته ILM برای تبادل مطالب و داده ارائه شده است.
پیاده سازی Karma بر اساس راهاندازی VEX هودینی است و شما میتوانید VEX و MaterialX را مخلوط کنید. علاوه بر این، نسخه رندر با قابلیت GPU که اکنون از Karma GPU به Karma XPU تغییر نام یافته است، در Houdini 19 به حالت آلفا در اختیار کاربران قرار گرفته است.
البته Karma XPU هنوز فاقد تعدادی ویژگی مهم مانند پراکندگی زیر سطحی است، اما به اندازه کافی عملکرد خوبی دارد و میتواند به عنوان یک پیش نمایش برای ظاهر و نورپردازی استفاده شود.
KineFX، انتقال دادههای ضبط حرکت به صورت زنده در Houdini
یکی از ویژگی برجستهی این نسخه، ابزارهای جدید مربوط به شخصیتسازی است که تمرکز Houdini در نسخهی ۱۹ بر روی KineFX بوده که در سال گذشته معرفی شده است. تغییرات KineFX شامل SOC جدید Mocap Stream است که به کاربران اجازه میدهد تا دادههای موکاپ را به صورت real-time در Houdini پخش کنند.
این قابلیت هم با سخت افزار نوری و هم با mocap در سیستمهایVicon ،Xsens ،OptiTrack ، Perception Neuron و Rokoko و عکس برداری از صورت FaceWare و برنامه Live Link Face رایگان Epic Games کار میکند.
به لطف KineFX، کاربران میتوانند دادهها را مجدداً به یک کاراکتر سه بعدی تبدیل کنند، سپس از SOP جدید Secondary Motion برای ایجاد خودکار استفاده کنند. این سیستم جدید که شامل کنترلهایی برای تنظیم تاخیر و عبور بیش از حد است، به طور کامل در KineFX ادغام شده و از شبکههای موجود، استفاده نمیکند. در نهایت نتایج را میتوان از طریق SOPهای جدید Ragdoll Solver و Ragdoll Constraints ترکیب کرد.
Character FX، سیستم شبیه سازی عضلات و بافتهای جدید
Houdini 19 دو مجموعه از ابزارهای کلیدی جلوههای شخصیتی را بازبینی میکند که میتوان به شبیه سازی ماهیچهها و آرایش مو اشاره کرد.SideFX سیستم عضلانی قبلی را که بسیار دست و پا گیر بود کنار گذاشت و سیستم جدید Character FX را جایگزین آن کرد. این سیستم جدید که کاملاً بر اساس SOPs است، بسیار هنرمندپسند بوده و نظر بسیاری را به خود جلب کرده است.
از سوی دیگر ابزار Guide Groom و اصلاح کننده موی Karma جدید، برای مرتب کردن و فرمدهی مو و خز، ارائه شده است. این برنامه از یک گردش کار مبتنی بر برس برای کشیدن موها پشتیبانی میکند و عملکرد آن به صورت real-time است.
Vellum با پشتیبانی از مایعات و اجسام سفت و سخت
از میان ابزارهای سنتی شبیه سازی، Vellum بزرگترین تغییرات ساختاری را در Houdini 19 بدست آورده است. Vellum قبلاً میتوانست برای پارچه، مو و بدن استفاده شود اما SideFX اکنون گزینه شبیه سازی مایعات و اجسام سفت و سخت را نیز به آن اضافه کرده است که با استفاده از الگوریتمهای XPBD (eXtended Position Based Dynamics) کار میکند.
بد نیست بدانید که یکی از عوارض جانبی جالب قابلیت جدید Vellum این است که ابزار Vellum Brush را میتوان در شبیه سازی سیالات استفاده کرد و این امر باعث میشود تا مایعات به صورت تعاملی استفاده شوند. SideFX همچنین عملکرد محاسبگر را بهبود بخشیده و شبیه سازی سیال را تقریباً 2-3 برابر سریعتر کرده است.
Pyro، ابزار جدید گاز محور با SOP Particle Trail و Pyro Burst از پیش تنظیم شده
برای مایعات گازی مانند دود و شعله، محاسبگر Pyro با مجموعهای از ویژگیهای جدید ارائه شده است. Pyro شامل ابزار گاز محور بوده که میتواند برای هل دادن دود در امتداد محورهای مختلف استفاده شود. همچنین یک SOP Particle Trail جدید برای بازآفرینی جلوههایی مانند جرقه یا قطرات باران وجود دارد که SideFX آن را به عنوان جایگزین کاملتری برای خروجی Pyro Trail Path SOP معرفی کرده است.
از دیگر ویژگیهای شبیه سازی جدید میتوان به گزینهی استفاده از بستههای اولیه با Debris Source SOP و یک سیستم لایه بندی جدید هندسی برای نمایندگان در شبیه سازیهای جمعی اشاره کرد.
توسعه بازی و ارائه Flipbook از sprite sheets و بافتهای متحرک بهتر
هنرمندان بازی نیز تعدادی ابزار جدید دریافت میکنند که بسیاری از آنها به عنوان برنامه افزودنی برای نرم افزار اصلی ارائه خواهند شد. سیستم رندر Flipbook بومی هودینی اکنون میتواند برای ارائهی صفحات شبیه سازی برای استفاده در موتورهای بازی استفاده شود. از سوی دیگر یک ابزار جدید SideFX Labs از بردار معمولی و حرکت پشتیبانی میکند.
در دیگر قسمتهای SideFX Labs، گره رندر Vertex Animation Textures بهروز شده است. این ابزار، حرکت را در نقشههای بافت رمزگذاری میکند و امکان شبیه سازی داخل Houdini و ایجاد مجدد آنها را به صورت real-time در موتور بازی فراهم خواهد کرد.
ادغام با Unreal Engine نیز بهبود یافته است و شاهد پشتیبانی از Unreal Engine 5 در هودینی ۱۹ خواهیم بود که از مدیریت بهتر منحنیها و ادغام بهتر با سیستم نمودار وابستگی رویهای Houdini پشتیبانی میکند. Houdini 19 همچنین برای اولین بار از پایتون 3.7 به طور پیش فرض پشتیبانی میکند و البته به گفتهی SideFX، پایتون 2.7 همچنان پشتیبانی میشود.
قیمت گذاری و سیستم مورد نیاز Houdini 19
Houdini 19 قرار است در 27 اکتبر 2022 عرضه شود. نسخه عمومی فعلی، Houdini 18.5 بوده که برای Windows 8 به بالا، macOS 10.13 به بالا و لینوکس در دسترس است.
هزینه Houdini FX برای مجوز قفل شده گره 4495 دلار و برای مجوز شناور 6995 دلار است. هزینه Houdini Core، که فاقد ابزارهای شبیه سازی پیشرفته است، برای مجوز قفل شدهی گره، 1995 دلار هزینه دارد و برای مجوز شناور 2999 دلار در نظر گرفته شده است.
همچنین یک نسخه آموزشی رایگان Houdini Apprentice و یک نسخه Hoodini Indie با هزینه کمتر و اجارهای ارزان وجود دارد که هر دو در قالبهای پرونده خود ذخیره میشوند و محدودیتهایی در ویژگیهای خود دارند.
منبع:dfmrendering.com
بازنشر: رسانه جهان معماری