لوگو رسانه جهان معماری

خانه پروا

خانه پروا

کامبیز اسکندرتبار

استان مازندران

خانه پروا

کامبیز اسکندرتبار

استان مازندران

ویدیو
ویدیو و انیمیشنی برای نمایش وجود ندارد
دیاگرام های طراحی
پلان و نما
مقاطع و جزییات
اطلاعات پروژه
نام پروژه :
خانه پروا
موقعیت پروژه :
استان مازندران
آدرس پروژه :
مازندران، نور، شهرک ساحلی پلیس راه
شرکت مشاور :
آتلیه معماری کامبیز اسکندرتبار
معمار مسئول :
کامبیز اسکندرتبار
تاریخ آغاز پروژه :
1396
تاریخ پایان پروژه :
1397
مساحت زمین ( متر مربع ) :
155
مساحت زیر بنا ( متر مربع ) :
250
دسته بندی کاربری :
مسکونی
تیم اجرایی :
خلیل مقصودی
تاسیسات مکانیکی :
مجتبی حسینی
كارفرما :
پروا مقصودی
عکاسی پروژه :
استودیو دید
توضیحات فارسی

پروژه خانه افرا در قالب بازسازی یک واحد مسکونی دو طبقه قدیمی در لواسان آغاز شد. قرارگیری ساختمان در بالای زمینی شیبدار و همچنین اختلاف سطح زیاد، موجب دشواری و طولانی شدن دسترسی ورودی اصلی به بنای موجود می‌گشت. با توجه به شرایط موجود پروژه، رویکرد اصلی طراحی حول سه محور اصلی شکل گرفت؛

– تبدیل دو طبقه مجزای بنا به یک واحد دوبلکس
– باز تعریف و تسهیل دسترسی به ساختمان اصلی از ورودی زمین در تراز خیابان
– اضافه کردن امکانات و فضاهایی شامل استخر شنا، واحدی مجزا برای سرایدار، جکوزی و دفتر کار

برای بهبود دسترسی مجموعه، استراتژی اتخاذ شده شامل قرار دادن آسانسور در نزدیکی ورودی زمین برای رسیدن تا تراز طبقه اول ویلا و سپس ایجاد یک پل کوچک برای رسیدن از سکوی آسانسور تا تراس طبقه اول خانه تعریف گردید. سیستم سیرکولاسیون جدید دسترسی اصلی بنا را از طریق آسانسور و پل فراهم می‌کند و دسترسی ثانویه، از طریق پله‌های حیاط و مسیر میان باغ خواهد بود. بدین ترتیب ورودی اصلی خانه به طبقه اول که شامل فضاهای اصلی و عمومی‌تر مثل فضای نشیمن و پذیرایی، آشپزخانه و اتاق خواب مهمان است انتقال پیدا کرده تا طبقه همکف که از حریم خصوصی بیشتری بهره‌مند بوده و شامل فضاهای دنج‌تری نیز می‌باشد، به دو اتاق خواب مستر، آشپزخانه‌ای کوچک و اتاق تلویزیون اختصاص یابد.

به تعبیری دیگر، جابه‌جایی ورودی اصلی خانه از طبقه همکف به طبقه اول، باعث ایجاد ساختاری معکوس گردید که در آن فضاهای عمومی‌ای که در منازل مسکونی دو طبقه رایج معمولا در تراز همکف قرار دارند، به طبقه اول منتقل شده و طبقه همکف فضاهای خصوصی خانه را در خود جای داده است.  بدین ترتیب، فضاهای عمومی طبقه اول از سقف بلند، نور طبیعی مناسب و دید و منظر منحصر به فرد و فضاهای خصوصی در طبقه همکف، از ارتباط نزدیک‌تر با حیاط و کیفیت فضایی محصورتری بهره می‌برند.

شکست و اختلاف سطح موجود در زمین پروژه، و اختلاف تراز کلی مجموعه موقعیتی برای تعریف حجمی الحاقی (Plug-in) در سه طبقه در نزدیکی ورودی ایجاد کرد تا سایر فضاهای مورد نیاز ویلا را تامین کند. این سازه الحاقی در تراز همکف شامل سوئیت سرایدار، در طبقه اول دفتر کار و در طبقه دوم شامل جکوزی، دوش و سرویس بهداشتی در نزدیکی استخر شنا می‌باشد. هندسه و نحوه قرارگیری پل ارتباطی میان ساختمان جدید و بنای موجود، بر اساس موقعیت شروع و پایان در دو سوی مجموعه و همچنین موقعیت درختان موجود در زمین شکل گرفته است.

شکست موجود در زمین پروژه باعث تعریف دو حیاط مجزا با ویژگی‌هایی متفاوت شد. به این صورت که حیاط عمومی‌تر در تراز خیابان شامل درب‌های وروردی پیاده و ماشین‌رو، پارکینگ و واحد سرایداری است و حیاط بالا عملکرد حیاط خلوتی خصوصی را‌ دارد که شامل استخر، دسترسی به سونا، دفتر کار و باغچه می‌باشد.

English Description

Individuals need shelter: A shelter which has been named HOME, a place either large or small to give you assurance, a coverture to save joy, solace, solitude and even irritations. PARVA house is the result of collaboration between architect and client. Her name is “Parva” which it means “Concern” in Persian. All she needs from home is solace, solitude, purity and safety. According to her demands and standards a 155 m² house beseems to be adequate so the diagrams of the spaces have been planned. Not only complexity and intricacy have been omitted from structure but also by adding extra large windows we tried to catch more simplicity. The basic idea is about defining a square which each part of life activities take place in one corner. Reading books, drinking coffee, chatting and making love: a quadrate which is called home.

The site is located in a mid-dense part of the city. Although is far from sound pollution of big cities characteristics, making solace is the most principal concern of the architect. The introverted manner of client and the extroverted morphology of architecture of Caspian seashore, resonance this paradox. To solve the problem the occupation area has been reduced down to 1:3 land’s area in case the yard helps the penetration of nature which is reached by breaking axes towards the wind-path and using the traditional solutions was the key to reach the answer.

Using transparent frames as vivid tableaus, capture the nature in its frame, the light can penetrate inside without any concern “parva”, a forever silence! And finally the last word is the small roof garden placed in second floor which has designed as an ultimatum for bringing nature in to architecture. It is a place to dazzle to far eye catching sceneries, to dazzle in silence.

نظرات پست

یک دیدگاه بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

” تمامی حقوق مادی و معنوی محتوا متعلق به پایگاه خبری جهان معماری می باشد “