فراخوان مسابقه «طراحی فضای بام ساختمان اداری؛ نگاهی متفاوت به کارکردهای بام در ساختمان های اداری»منتشر شد
فضای اداری و محیط کار فیزیکی هر شخص بعنوان مکان زندگی وی در ساعاتی از شبانه روز که شاید بتوان گفت بخش عمده ای از پر انرژی ترین اوقات خود را در آن می گذراند تاثیر بسیار مهمی بر مسائل روحی روانی و حتی جسمی و در نتیجه عملکرد آن شخص دارد.
امروزه در بیشتر محیط های کاری، ذهن انسان ها به دلیل تعامل مداوم با فناوری های رایانه ای و تلفن همراه و غیره، مملو از اطلاعات مختلف بوده و از طرفی بسیاری از کارکنان نیز با مشکل کمبود تحرک در دفتر کار روبرو هستند.
در سازمان هایی که فضاهای کاری با مقیاس مناسب و محیط های اجتماعی مطلوب می باشد، توانایی های جسمی و روحی کارکنان بهبود و ضریب عملکردی آن ها افرایش می یابد.
بنابراین شاهد آنیم در طی سال های اخیر در بیشتر کشور ها طراحی فضاهای متفاوت موثر بر افزایش بهره وری و کارایی کارکنان همواره مورد توجه تحلیلگران و مشاوران مدیریت سازمان ها و شرکت های مختلف بوده و در این بین ضرورت آشنایی متخصصان حوزه معماری و دکوراسیون با مسائل روحی روانی و جسمی کارکنان در محیط های کاری و طبیعتا نقش انکارناپذیر آن ها در خلق فضاهای بهینه متناسب با نوع فعالیت آنها بسیار پررنگ تر گشته است.
در این راستا زیگوآرت این مهم را یکی از مسئولیت های اجتماعی خود دانسته و بر آن شده است در راستای ارتقای سطح فرهنگی اقشار مختلف جامعه دررویداد دوم خود اقدام به طراحی و برگزاری مسابقه متفاوت دیگری نماید.
طرح مساله:
یک شرکت فرضی استارتاپ در حوزه کسب و کار های مجازی را در نظر بگیرید که خدمات خود را از طریق سایت به صورت مجازی در اختیار مشتریان قرار می دهد.
مفروضات اصلی پروژه:
ساختمان تحت مالکیت و مورد استفاده مجموعه شامل دو طبقه واحد اداری که هر طبقه یک واحد به مساحت ۲۰۰ متر مربع بوده و تعدادی پارکینگ و همچنین فضای انباری مورد نیاز در طبقه همکف وجود دارد.
شرکت در طی ۷ روز هفته بصورت شبانه روزی (سه شیفت) فعال بوده و ساعت کاری پرسنل حدودا ۹ ساعت طی شبانه روز و ۴۴ ساعت در کل هفته می باشد.
بازه سنی کارکنان حدود ۱۷ تا ۳۰ سال، مجرد یا متاهل بدون فرزند بوده و اکثریت آن ها در رده های سازمانی مختلف در زمینه های تبلیغات، بازاریابی و فروش، امور مشتریان، برنامه نویسی و پشتیبانی و مابقی در زمینه های تحقیق و پژوهش، ایده پردازی، طراحی و گرافیک، مالی و حسابداری و … فعالیت دارند.
تعداد کل کارکنان ۱۲۰ نفر که حدود ۵۰ درصد را خانم ها و ۵۰ درصد را آقایان تشکیل می دهند و لازم به ذکر است در طول هفته به صورت معمول و متداول، در شلوغترین ساعات کاری حداکثر ۷۰ نفر و در خلوت ترین ساعات کاری حداقل ۱۵ نفر از کارکنان به صورت همزمان، در ساختمان شرکت مشغول به کار می باشند.
از آنجاییکه تاثیر مثبت شادابی و رفاه کارکنان در محیط فیزیکی و ساختمان شرکت بر بهبود علمکرد آن ها، بسیار مورد توجه مدیریت قرار گرفته، اقدام به بررسی و مطالعه ای در این راستا نموده و با نکات جالب و عوامل موثری روبرو شده که برخی از آن ها به شرح ذیل می باشند:
– برنامه ریزی و مدیریت بهتر اوقات فراغت و استراحت کارکنان
– نقش موثر فعالیت های مفرح و تحرک بیشتر در محیط کار بر عملکرد کارکنان
– ساعات کاری منعطف در طول شبانه روز
– نقش گل و گیاه بر شادابی افراد
– تاثیر فضاهای باز در محیط کار بر روحیه کارکنان
مدیریت مجموعه پس از بررسی های لازم بدلیل کمبود جا و محدودیت فضاهای در اختیار و نیز عدم امکان تغییرات در فضاهای داخلی ساختمان، به این نتیجه می رسد که از فضای بام ساختمان شرکت جهت نیل به هدف خویش و همچنین هویت بخشی بصری فضای کاری استفاده نماید.
بنابراین جهت تعیین و تصمیم نهایی در خصوص تغییرات مورد نیاز مربوطه قصد دارد از متخصصان حوزه معماری کمک گرفته و مناسب ترین طرح پیشنهادی را اجرا نماید.
سایر مفروضات:
– ساختمان شرکت را فاقد حیاط و تراس و فضای باز فرض نمایید.
– در ساختمان شرکت اتاق های جلسات، مدیریت، آشپزخانه، غذاخوری و سرویس های بهداشتی درحد متعارف وجود دارد.
– به لحاظ موقعیت، ساختمان شرکت در یکی از محله های مناطق ۱ یا ۲ تهران فرض می شود.
– ساختمان شرکت را نوساز و کاملا سالم و بدون نیاز به هرگونه مرمت و بازسازی در نظر بگیرید.
– بام ساختمان شرکت کاملا بدون ساختمان همجوار مشرف فرض شود.
– ارتفاع هر طبقه از ساختمان شرکت را حدودا ۳.۴ متر (کف تا زیر سقف هر طبقه حدود ۳ متر) در نظر بگیرید.
– فرض نمایید در خصوص بام ساختمان به لحاظ ضوابط قانونی محدودیتی در کاربری وجود ندارد.
– فرض نمایید هر گونه تاسیسات مورد نیاز طراحی در بام موجود می باشد.
– شرکت کننده در خصوص طراحی جان پناه بام، در انتخاب کلیه موارد شامل ارتفاع، نوع متریال و غیره کاملا آزاد می باشد.
– در صورتی که شرکت کننده جهت طراحی، نیازمند کسب اطلاعات جزیی تر و دقیق تر درباره نوع فعالیت و سایت پلان پروژه ویا طراحی داخلی و نمای ساختمان و هرگونه موارد مربوطه دیگر باشد این موارد را بنا به دلخواه خود فرض نماید.
* شرکت کننده می تواند علاوه بر موارد مذکور تاثیرگذار بر عملکرد کارکنان ازنظر مدیریت، سایر عوامل موثر مربوطه از دیدگاه خود را در طراحی لحاظ نموده و این موارد را همراه با هرگونه توضیحات لازم در خصوص طرح خود تشریح نماید.
* (لازم به ذکر است شرکت و ساختمان مربوطه کاملا مفروض و ساختگی می باشد.)
اهداف و اولویت های مسابقه
توجه و نگاهی نو به حوزه معماری و طراحی از منظر مشاغل مختلف جامعه
توجه به تاثیر محیط کار بر سلامت کارکنان
ایجاد فرصت برای بهتر و بیشتر دیده شدن طراحان جوان با ایده های نو و خلاقانه و فضایی متفاوت در کشف استعداد ها
ایجاد فضای پژوهشی- آموزشی متفاوت و افزایش انگیزه برای دانشجویان، هنرجویان و علاقه مندان هنر معماری جهت یادگیری مطالب مرتبط
ارتقای کیفیت فضاهای اداری
فراهم نمودن بستری مناسب و گسترده برای ایجاد و ارتقا فرهنگ مشارکت و همراهی در حوزه معماری و دکوراسیون میان تمامی گروه های تخصصی مرتبط
ترویج و اشاعه الگو های مطلوب و مناسب در طراحی معماری
تاکید بر ضرورت استفاده از متخصصان در فعالیت های طراحی و معماری
ایجاد حساسیت و توجه در مسئولین سازمان ها، کارفرمایان، متخصصان و دانشجویان رشته طراحی و معماری و ایجاد توجه در افکار عمومی نسبت به محیط های کاری
ایجاد فضای تعامل و رقابت سالم بین طراحان، معماران و فعالان در این حوزه
توجه و نگاهی نو به بام در حوزه معماری و طراحی و دکوراسیون
ترویج استفاده کاربردی از بام در مجموعه ها با رعایت قوانین و استاندارد های متناسب با اقلیم بخصوص در کلان شهر ها
ایجاد فضاهای کاری و اداری مفرح و شاداب تر در محیط های اداری و ارزش آفرینی در کارکنان و افزایش راندمان کاری سازمان
ایجاد و افزایش شناخت و تعامل مردم با خدمات حوزه معماری و طراحی و دکوراسیون
ارتقا کیفیت فضای شهری
معیارهای ارزیابی طرح ها:
خلاقیت و نوآوری در ایده پردازی و کانسپت
درک و فهم صحیح طراح از مساله و ارائه بهترین پاسخ ها
خلاقیت و نو آوری در بکارگیری متریال
کیفیت ارائه طرح
معیارهای ارزیابی و داوری
کلیه طرح های ثبت شده توسط شرکت کنندگان در سایت مسابقه، از نظر رعایت قوانین مسابقه، فرمت و کفایت مدارک و سایر موارد مرتبط مورد بررسی قرار می گیرند.
هیئت داوران بر اساس معیار های مربوطه به ارزیابی طرح ها خواهند پرداخت و حداکثر ۳۰ طرح را از بین طرح های دریافتی جهت معرفی ویژه به عموم و تعیین طرح منتخب مردمی از طریق آرای عمومی، انتخاب خواهند نمود.
هیئت داوران ۷ طرح برتر را از میان ۳۰ طرح برگزیده خود، انتخاب و سپس برگزیدگان اول تا سوم را مشخص خواهند نمود.
واجدین شرایط شرکت و قوانین در مسابقه
اشخاص حقیقی و حقوقی می توانند در وب سایت مسابقه ثبت نام و به صورت فردی یا گروهی در مسابقه شرکت نمایند. (در صورت ثبت نام بصورت گروهی، تعیین یک نفر نماینده از بین اعضا ضروری می باشد.)
محدوده طراحی به شکل مستطیلی با مساحت ۲۴۰ متر مربع که حدود ۴۰ مترمربع آن مختص راه پله و آسانسور و ورودی بوده و از تاریخ شروع مسابقه در دسترس شرکت کنندگان قرار می گیرد.
شرکت کنندگان پس از ثبت نام می توانند فایل مربوطه را از تاریخ شروع مسابقه از وب سایت مسابقه دانلود نمایند.
اعمال تغییرات در محدوده طراحی مسابقه غیر مجاز می باشد.
رعایت اصول معماری و مقیاس انسانی پروژه الزامی می باشد.
شرکت کنندگان در طی مدت مسابقه می توانند صرفاً از طریق وب سایت در جریان هرگونه موارد مرتبط اعلامی از جمله پرسش و پاسخ های متداول قرار گیرند.
از درج هرگونه نام و نشان و … بر روی آثار ارسالی خودداری شود، در غیر این صورت اثر ارسالی جهت داوری، مورد پذیرش واقع نمی گردد. لازم به ذکر است در پایان و پس از اعلام نتایج نهایی، کلیه آثار ارسالی واجد شرایط همراه با مشخصات شرکت کننده (خالق اثر) در معرض نمایش عموم قرار خواهد گرفت.
به آثار ارسالی پس از زمان مقرر، ترتیب اثر داده نخواهد شد.
اثبات اصالت و کلیه ی مسئولیت های مالکیت معنوی و حقوقی آثار و تصاویر ارسالی به عهده ی شرکت کننده است.
با توجه به اینکه طبق برنامه ریزی انجام شده، آثار ارسالی شرکت کنندگان بر روی وبسایت و شبکه های اجتماعی این رویداد و رسانه های معتبر معماری جهت مشاهده و معرفی ویژه به عموم قرار می گیرد، لذا شرکت کنندگان حق استفاده از آثار ارسالی خود را به همگان می دهند و در این خصوص زیگوآرت تعهد و مسئولیتی در قبال خالق اثر دارا نمی باشد و بالاخص شرکت کنندگان تمامی حقوق مربوطه جهت نمایش، چاپ و نشر آثار ارسالی و اطلاعات و فایل های مربوطه این رویداد در وب سایت، چاپ در کتاب، کتاب دیجیتالی و سایر اقلام انتشاراتی و تبلیغاتی، بانک اطلاعاتی و برگزاری نمایشگاه را به زیگوآرت می دهند. (ضروری است مراحل داوری آثار و انتخاب طرح های برتر، به دقت مورد مطالعه شرکت کنندگان قرار گیرد.)
* نیازی به طراحی طبقات ساختمان شرکت نمی باشد و موضوع مسابقه صرفا به بام پروژه اختصاص دارد.
نحوه ارائه طرحهای پیشنهادی
هر شرکت کننده لازم است هرگونه اطلاعات و مدارک لازم بنا به تشخیص خود در راستای ارائه هرچه بهتر طرح را (هرگونه نقشه، مقطع، دیاگرام، رندر، نما و غیره و توضیحات لازم و مفروضات شرکت کننده به زبان فارسی) در دو شیت افقی ۷۰*۵۰ با فرمت JPG (dpi150) حداکثر حجم هر شیت ۲۰ مگابایت آماده و در زمان مقرر در وب سایت زیگوآرت بارگذاری نماید.
* راهنمای اصول شیت بندی مدارک متعاقبا در وبسایت جهت استفاده شرکت کنندگان قرار خواهد گرفت.
مهلت ثبت نام :
تاریخ شروع ثبت نام: ۱۰ مهر ماه ۱۴۰۰
تاریخ شروع مسابقه: ۲۰ مهر ماه ۱۴۰۰
آخرین مهلت ارسال آثار: ۳۰ آبان ماه ۱۴۰۰
تاریخ اعلام برگزیدگان: ۱۵ آذر ماه ۱۴۰۰
تاریخ اعلام نتایج نهایی: ۲۰ آذر ماه ۱۴۰۰
جوایز:
جوایز هفت طرح برگزیده هیئت داوران:
رتبه اول: مبلغ ۲۰ میلیون تومان همراه با تندیس و لوح سپاس
رتبه دوم: مبلغ ۱۳ میلیون تومان همراه با تندیس و لوح سپاس
رتبه سوم: مبلغ ۷ میلیون تومان همراه با تندیس و لوح سپاس
چهار طرح دیگر برگزیده داوران: لوح سپاس
* جایزه طرح منتخب مردمی از میان ۳۰ طرح برگزیده اولیه داوران: مبلغ ۵ میلیون تومان همراه با تندیس و لوح سپاس
هدایای بخش مردمی:
انتخاب ۵ نقد و نظر برتر از میان تحلیل های مردمی درباره طرح های شرکت کنندگان و اهدای جایزه ۵۰۰ هزار تومانی به هر نفر
انتخاب تصادفی ۵ نفر از افرادی که در رای گیری طرح منتخب مردمی شرکت نمایند و اهدای جایزه ۵۰۰ هزار تومانی به هر نفر
* مجموع جوایز ۵۰ میلیون تومان می باشد.
هیئت داوران مسابقه: (به ترتیب حروف الفبا)
شورش عابد
مرجان فرضیان
نیما مکاری
لینک ثبت نام در مسابقه
دریافت فایل PDF اطلاعات فراخوان
دبیرخانه مسابقه
برگزارکننده:
زیگوآرت
آدرس: دبیرخانه مسایقه: سعادت آباد- بلوار فرهنگ- نرسیده به میدان فرهنگ- جنب بانک پاسارگاد- ساختمان بیژن- طبقه سوم- واحد ١٠
کد پستی: ۱۹۹۷۷۴۳۸۸۱
شماره تماس: ۰۲۱۲۶۴۵۵۳۶۷
شماره همراه جهت تماس و ارتباط در واتس اپ: ۰۹۱۹۷۴۶۲۳۹۹
اینستاگرام: Instagram.com/zigooart
آدرس وبسایت مرتبط: www.zigooart.com
منبع خبر: معمار نیوز
باز نشر : رسانه جهان معماری