- خانه
- معرفی پروژه
- پروژه های خارجی
- ساختمان ماساریکا | Masarycka Building
شهر: پراگ
کشور:جمهوری چک
معمار: دفتر معماری زاها حدید
ساختمان ماساریکا در پراگ بر اساس مسیرهای حرکتی طراحی شده است که دسترسی به فضاهای شهری جدید را برای این شهر فراهم میکنند. این پروژه که به رشد مداوم بخش شرکتی شهر پاسخ میدهد، شامل فضاهای اداری متناسب با الگوهای کاری قرن بیست و یکم است. توسعه اداری و تجاری ماساریکا با مساحت ۲۸,۰۰۰ متر مربع، شامل هفت طبقه در بخش شرقی و نه طبقه در انتهای غربی خود است. این ساختمان که در راستای نوسازی ایستگاه تاریخی راهآهن ماساریک توسط راهآهن چک طراحی شده است، یک میدان عمومی جدید را بهطور جزئی بر روی مسیرهای ریلی ایجاد خواهد کرد. طراحی ماساریکا، دسترسی به سکوهای راهآهن را بهبود بخشیده و مسیرهای پیادهروی جدیدی بین خیابانهای فلورنس و هیبرنسکا در دو سمت ایستگاه فراهم خواهد کرد.
موقعیت و انسجام شهری:
ساختمان ماساریکا در جنوب به سکوهای راهآهن ایستگاه ماساریک، در شمال به خیابان نا فلورنس، و در شرق به بزرگراه مرتفع ویلسونووا محدود شده است. این پروژه روی زمینی ساخته شده که برای چندین دهه متروکه مانده بود. در بخش غربی، ماساریکا جایگزین پارکینگ موجود در بلوار هاولیکووا میشود و میدان عمومی جدیدی را به همراه امکاناتی برای تبادل میان شبکههای ریلی، تراموا و اتوبوس شهر ایجاد میکند. این پروژه، یک ورودی خوشآمدگو به شهر برای مسافران حومهای و داخلی راهآهن، و همچنین مسافرانی که از طریق خط ریلی سریعالسیر در حال ساخت به فرودگاه بینالمللی پراگ سفر میکنند، تعریف میکند.
این ساختمان که در یک کیلومتری شرق میدان تاریخی استارومستسکه پراگ قرار دارد، با معماری و شهرسازی بخش قدیمی شهر – که به “شهر طلایی با صد مناره” شهرت دارد – ارتباط برقرار میکند. المانهای عمودی در نمای ماساریکا علاوه بر تأمین سایه در تابستان، ساختار افقی پروژه را به یک ترکیب عمودی در سمت غربی آن، که رو به منارههای بافت تاریخی شهر قرار دارد، تبدیل میکنند.
ویژگیهای پایداری و طراحی زیستمحیطی:
ماساریکا با هدف دریافت گواهینامه LEED Platinum طراحی شده است. نمای دولایهای آن، نور طبیعی مطلوب را در تمام فضاهای کاری و مناطق عمومی فراهم میکند. مجموعهای از تراسها، دو ساختمان پروژه را از یکدیگر تفکیک میکند و همچنین در نمای شرقی، تراسهای پلهای امکان دسترسی مستقیم از هر طبقه اداری به فضاهای باز را فراهم میکنند. باغهای عمومی روی بام، چشماندازهای وسیعی از شهر را ارائه میدهند. سیستم تهویه ترکیبی پروژه با استفاده از تجهیزات با بهرهوری بالا و سیستمهای بازیابی حرارت، مصرف انرژی را کاهش میدهد. علاوه بر این، سیستم مدیریت هوشمند ساختمان، بهطور مداوم شرایط محیطی را پایش کرده و تنظیمات لازم را برای بهینهسازی مصرف انرژی اعمال میکند.
فضای سبز و سیستمهای پایدار:
برای ایجاد سایه و تصفیه طبیعی هوا در تابستان، پروژه از گونههای گیاهی بومی شامل درختان، درختچهها و گیاهان که با استفاده از سیستم جمعآوری آب باران آبیاری میشوند، بهره میبرد. این طرح شامل تبدیل خیابان نا فلورنس به یک گذرگاه سرسبز با درختان سایهدار نیز میشود. سیستمهای کممصرف و بازیافت آب خاکستری، مصرف آب را به میزان قابل توجهی کاهش خواهند داد.
در روند ساخت و تهیه مصالح، اولویت با تأمینکنندگان محلی و استفاده از موادی با محتوای بازیافتی بالا بوده است. این اقدامات در راستای تحقق اهداف تعیینشده برای سال ۲۰۲۵، مطابق با چالش اقلیمی RIBA 2030 در زمینه انتشار کربن عملیاتی و نهفته، انجام شده است.
توسعه زیرساختهای حملونقل:
نوسازی ایستگاه راهآهن ماساریک که توسط راهآهن چک در حال انجام است، شامل حفظ ساختمان تاریخی ترمینال و ایجاد یک میدان عمومی جدید در بالای مسیرهای ریلی است. این میدان، دسترسی مستقیم به سکوهای ایستگاه و متروی خط B پراگ را فراهم میکند.
برنامه نوسازی ایستگاه، آن را به یک مرکز حملونقل چندمنظوره و کاملاً در دسترس تبدیل خواهد کرد. این پروژه شامل افزایش تعداد خطوط راهآهن از هفت به نه خط، بازسازی کلیه سکوها، تجهیزات خط بالاسری و تأمین برق است.
جهت دسترسی به پروژههای بیشتر به این صفحه از سایت مراجعه کنید.
” تمامی حقوق مادی و معنوی محتوا متعلق به پایگاه خبری جهان معماری می باشد “