لوگو رسانه جهان معماری

پاتریک شوماخر | Patrik Schumacher

پاتریک شوماخر

پاتریک شوماخر: معمار پیشرو و نظریه‌پرداز معماری پارامتریک

پاتریک شوماخر یکی از تأثیرگذارترین معماران و نظریه‌پردازان معاصر است که به‌عنوان مدیر ارشد دفتر معماری زاها حدید و بنیان‌گذار آزمایشگاه تحقیقاتی طراحی (AA Design Research Lab) در دانشکده معماری AA لندن فعالیت می‌کند. او در بسیاری از پروژه‌های برجسته معماری نقش داشته، با ارائه نظریه پارامتریک به‌عنوان سبک جدید معماری قرن بیست و یکم، گفتمان معماری معاصر را متحول کرده است.

طراحی پارامتریک تنها سبک حقیقتاً جدید و اصیل معماری امروز است. -پاتریک شوماخر

 

 

زندگی‌نامه و تحصیلات

پاتریک شوماخر در سال 1961 در بن، آلمان به دنیا آمد. او در خانواده‌ای آکادمیک رشد کرد که علاقه زیادی به مباحث فرهنگی و فلسفی داشتند. این محیط خانوادگی تأثیر زیادی بر رویکرد نظری او در معماری گذاشت. شوماخر در ابتدا به تحصیل در رشته فلسفه و ریاضیات پرداخت که این مطالعات اولیه زمینه‌ساز شکل‌گیری ذهن تحلیل‌گر و رویکرد میان‌رشته‌ای او شد.

در اوایل دهه 1980، علاقه او به هنر و فرم‌های معماری باعث شد تا مسیر تحصیلات خود را تغییر دهد و وارد رشته معماری شود. او تحصیلات خود را در دانشگاه‌های بن، لندن و اشتوتگارت ادامه داد و در سال 1990 موفق به دریافت دیپلم معماری از دانشگاه اشتوتگارت شد. در دوران تحصیل، علاقه او به مفاهیم نظری معماری و ارتباط آن با فناوری‌های نوظهور نمایان شد.

در سال 1999، شوماخر دکترای خود را از مؤسسه علوم فرهنگی دانشگاه کلاگنفورت اخذ کرد. رساله دکترای او بر تحلیل سیستم‌های خودپایای معماری و نقش ارتباطات در معماری معاصر تمرکز داشت. این پژوهش بعدها مبنای بسیاری از نظریات او درباره “خودتکوینی معماری” و معماری پارامتریک شد.

یکی از نقاط عطف زندگی حرفه‌ای شوماخر تأسیس آزمایشگاه تحقیقاتی طراحی در دانشکده معماری AA لندن در سال 1996 بود. در این آزمایشگاه که به‌عنوان یکی از پیشروترین مراکز آموزش و پژوهش معماری دیجیتال در جهان شناخته می‌شود، او به همراه برت استیل به توسعه مفاهیم پیشرفته طراحی دیجیتال و پارامتریک پرداخت.

فعالیت‌های آکادمیک شوماخر محدود به اروپا نبود و او به‌عنوان استاد مدعو در دانشگاه‌های برجسته‌ای نظیر دانشگاه هنرهای کاربردی وین و صاحب کرسی جان پورتمن در دانشکده طراحی دانشگاه هاروارد فعالیت داشته است. او همچنین سخنرانی‌ها و ورک‌شاپ‌های متعددی در دانشگاه‌های برتر جهان از جمله MIT، ETH زوریخ و دانشگاه کلمبیا برگزار کرده است.

شوماخر در کنفرانس‌های تخصصی معماری به‌عنوان سخنران اصلی حضور داشته و مقالات بسیاری در نشریات معتبر معماری به چاپ رسانده است. او همچنین به‌عنوان منتقد معماری در مجلات تخصصی و نشست‌های حرفه‌ای شرکت می‌کند و دیدگاه‌های نوآورانه خود را با جامعه معماری به اشتراک می‌گذارد.

تأثیر تحصیلات میان‌رشته‌ای شوماخر به وضوح در نظریات و رویکرد طراحی او نمایان است. علاقه او به فلسفه، ریاضیات و علوم فرهنگی باعث شده تا معماری را نه فقط به‌عنوان هنر ساخت‌وساز، بلکه به‌عنوان یک سیستم پویا و ارتباطی تحلیل کند. این دیدگاه میان‌رشته‌ای مبنای بسیاری از پژوهش‌ها و نظریات او درباره معماری پارامتریک و سیستم‌های خودپایای معماری بوده است.

پاتریک شوماخر همچنین نویسنده دو جلد کتاب ارزشمند “خودتکوینی معماری” است که به‌عنوان یکی از مهم‌ترین منابع در حوزه نظری معماری شناخته می‌شود. این کتاب‌ها تأثیر بسیاری بر آموزش و پژوهش در معماری دیجیتال و پارامتریک داشته‌اند.

جلد اول: در این جلد، شوماخر نظریه‌ای را مطرح می‌کند که معماری را به‌عنوان یک سیستم خودپویا (autopoietic) از ارتباطات تحلیل می‌کند. این ارتباطات شامل ترسیم‌ها، متون و آثار ساخته‌شده است که به‌عنوان چارچوب‌های ارتباطی برای تعامل اجتماعی در جامعه عمل می‌کنند.

جلد دوم: شوماخر در این جلد برنامه‌ای جدید برای معماری معاصر ارائه می‌دهد که به چالش‌ها و فرصت‌های ناشی از تحولات اجتماعی و فناوری پاسخ می‌دهد. او در این جلد بیانیه‌ای برای پارامتریسیسم به‌عنوان سبک متحد قرن بیست و یکم مطرح می‌کند.

 

 

سبک پارامتریک

یکی از مهم‌ترین دستاوردهای نظری پاتریک شوماخر معرفی پارامتریک به‌عنوان سبک جدید معماری در مقاله‌ای با عنوان “پارامتریسیسم – سبک جهانی جدید برای معماری و طراحی شهری” در سال 2009 بود. او استدلال می‌کند که این سبک پاسخی به تحولات فناوری و اجتماعی عصر اطلاعات است و می‌تواند جایگزین سبک‌های کوتاه‌مدت پس از بحران مدرنیسم شود.

پارامتریسیسم بر مبنای طراحی دیجیتال و سیستم‌های پارامتریک پیشرفته استوار است و از تکنیک‌های کدنویسی برای ایجاد فرم‌های پیچیده و جریان‌محور بهره می‌برد. این سبک به معماران اجازه می‌دهد تا به طور همزمان به چالش‌های زیبایی‌شناسی و عملکردی پاسخ دهند.

 

نقش معماری در ارتباطات اجتماعی

یکی از مفاهیم کلیدی در نظریات شوماخر مفهوم “طراحی ارتباطی” است. او در مقاله “نیمه‌نشانه‌شناسی پارامتریک – طراحی محیط‌های غنی از اطلاعات” (2013) بیان می‌کند که تمام طراحی‌ها، طراحی ارتباطی هستند. محیط ساخته‌شده به‌عنوان واسطی غنی از اطلاعات و قابل هدایت عمل می‌کند که به کاربران اطلاعاتی در مورد تعاملات اجتماعی مورد انتظار ارائه می‌دهد.

شوماخر استدلال می‌کند که فضاهای طراحی‌شده ارتباطات فضایی هستند که تعاملات اجتماعی را چارچوب‌بندی و نظم می‌دهند. این فضاها با قرار دادن شرکت‌کنندگان در موقعیت‌های خاص، رفتارهای ارتباطی خاصی را ترویج می‌کنند و نقش معماری در نظم‌دهی فرآیندهای اجتماعی را به تصویر می‌کشند.

 

تأثیرات جهانی و آکادمیک

پاتریک شوماخر علاوه بر فعالیت‌های حرفه‌ای خود، به‌عنوان استاد مدعو در دانشگاه هنرهای کاربردی وین و صاحب کرسی جان پورتمن در دانشکده طراحی دانشگاه هاروارد فعالیت داشته است. همانطور که گفته شد او همچنین بنیان‌گذار و مدرس برنامه آزمایشگاه تحقیقاتی طراحی در دانشکده معماری AA لندن است.

تأثیر نظریات و آثار او به‌ویژه در حوزه معماری دیجیتال و طراحی پارامتریک فراتر از مرزهای اروپا گسترش یافته و به یکی از مباحث کلیدی در گفتمان معماری معاصر تبدیل شده است.

پاتریک شوماخر با آثار معماری برجسته، نظریه‌های انقلابی و نقش آکادمیک خود به‌عنوان یکی از چهره‌های برجسته معماری معاصر شناخته می‌شود. معرفی پارامتریک به‌عنوان سبک جدید معماری، تحلیل جامع او از خودتکوینی معماری و تأکید بر نقش ارتباطی معماری، جایگاه او را به‌عنوان یک نظریه‌پرداز پیشرو تثبیت کرده است. بررسی آثار و نظریات او می‌تواند الهام‌بخش معماران و پژوهشگران برای مواجهه با چالش‌های معماری قرن بیست و یکم باشد.

 

پاتریک شوماخر

 

همکاری با زاها حدید و پروژه‌های برجسته

موزه ملی هنرهای قرن بیست و یکم (MAXXI) – رم، ایتالیا (2010)

این پروژه به دلیل فرم‌های دینامیک و جریان‌محور خود یکی از موفق‌ترین آثار معماری معاصر شناخته می‌شود. موزه MAXXI جایزه معتبر استرلینگ از مؤسسه سلطنتی معماران بریتانیا (RIBA) را در سال 2010 کسب کرد.

 

 

مرکز طراحی دونگ‌دایمون (DDP) – سئول، کره جنوبی (2014)

این مرکز یکی از بزرگ‌ترین و پیچیده‌ترین پروژه‌های معماری پارامتریک در جهان است. فرم‌های منحنی و سیال این مجموعه با استفاده از تکنولوژی پیشرفته طراحی دیجیتال ایجاد شده‌اند.

 

 

مرکز فرهنگی حیدر علی‌اف – باکو، آذربایجان (2012)

این پروژه با فرم سیال و پیچیده خود به یکی از نمادهای معماری مدرن در آذربایجان تبدیل شد. مرکز فرهنگی حیدر علی‌اف به دلیل طراحی پیشرو و تلفیق فرم و عملکرد جوایز بین‌المللی متعددی را دریافت کرده است.

 

 

پل شیخ زاید – ابوظبی، امارات متحده عربی (2010)

این پل با طراحی پیچیده و منحنی‌های پویا، یکی از نمادهای معماری و مهندسی پیشرفته در امارات محسوب می‌شود.

 

 

استادیوم المپیک توکیو (طرح پیشنهادی 2020)

شوماخر در طراحی این استادیوم با زاها حدید مشارکت داشت. این طرح به دلیل فرم پیچیده و نوآورانه‌اش در مسابقه طراحی استادیوم المپیک توکیو برنده شد، اما به دلیل چالش‌های اجرایی در نهایت به مرحله ساخت نرسید.

 

 

مرکز ورزش‌های آبی المپیک لندن (2012)

این مرکز به‌عنوان یکی از نمادهای بازی‌های المپیک لندن طراحی شد و به دلیل فرم پویا و ارگانیک خود بسیار مورد تحسین قرار گرفت.

 

 

پاویون گالری سرپنتین (2007)

در این پروژه که به‌صورت سالانه توسط گالری سرپنتین برگزار می‌شود، شوماخر و زاها حدید پاویلیونی با ساختار سبک و انعطاف‌پذیر طراحی کردند که تجربه فضایی منحصربه‌فردی را ارائه می‌داد.

 

 

ساختمان اداری برج فرمول 1 – مسکو، روسیه (2015)

این پروژه به دلیل طراحی پیچیده و فرم‌های آینده‌نگرانه خود، نمونه‌ای از معماری پارامتریک در مقیاس بزرگ محسوب می‌شود.

 

 

فرودگاه پکن داکسینگ (همکاری با زاها حدید، 2019)

یکی از بزرگ‌ترین فرودگاه‌های جهان با طراحی پیشرفته که به بهره‌وری فضایی و جریان کاربری بسیار توجه داشته است.

 

 

 

جهت دسترسی به مطالب بیشتر، به این صفحه از سایت مراجعه کنید.

پست های مشابه

گفتگو پیرامون پروژه طراحی مرکز فیزیوتراپی دکتر صدیقی

برای رفتن به صفحه این پست روی دکمه زیر کلیک کنید
مشاهده پست

موافقت شورای عالی معماری با خروج باغ جهانی عباس‌آباد از حریم شهری بهشهر

برای رفتن به صفحه این پست روی دکمه زیر کلیک کنید
مشاهده پست

سه‌گانه‌ی طراحی پژوهی

برای رفتن به صفحه این پست روی دکمه زیر کلیک کنید
مشاهده پست

نظرات پست

یک دیدگاه بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

” تمامی حقوق مادی و معنوی محتوا متعلق به پایگاه خبری جهان معماری می باشد “