- خانه
- معرفی پروژه
- پروژه های خارجی
- پاویون “بلژیک” برای اکسپو ۲۰۲۵ در اوزاکای ژاپن | EXPO 2025 Belgian Pavilion
دفتر معماری: Carré 7/ Beyond Limits، One Designs / Pirnay / Poly-Tech
شهر: اوزاکا
کشور: ژاپن
توضیحات ارائهشده توسط معماران: (متن ترجمه شده از انگلیسی)
پاویون بلژیک برای اکسپو 2025 اوساکا، که توسط کنسرسیوم برنده شامل شرکتهای Carré 7، Beyond Limits، One Designs، Pirnay و Poly-Tech طراحی شده است، موضوع اصلی اکسپو یعنی “طراحی جامعه آینده، تصور زندگی فردا” را در بر میگیرد. با تمرکز بر موضوع “نجات زندگیها”، این پاویون به اهمیت جهانی آب و نقش حیاتی آن در ایجاد و پایداری زندگی میپردازد. از طریق استفاده از استعاره سلولها، پاویون به ارتباط متقابل آب با همه موجودات زنده اشاره دارد و تلاش میکند رابطه بشریت با محیطزیست و اهمیت حفاظت از آن برای نسلهای آینده را منعکس کند.
تاریخچه غنی بلژیک با آب، از توسعه آن گرفته تا مسیرهای تجارت بینالمللی از طریق بنادری مانند آنتورپ، موضوع این پاویون را تقویت میکند. آب از دیرباز نماد زندگی و الهامبخش هنرمندان و متفکران بلژیکی بوده است، که آن را به نمایندهای شایسته برای هویت این کشور تبدیل کرده است. از لحاظ معماری، پاویون این نمادگرایی را به تصویر میکشد، و میان حالات جامد، مایع و گازی آب انتقال مییابد تا تکامل آگاهی انسانی را منعکس کند. علاوه بر این، پاویون نمایانگر طبیعت فدرال بلژیک است، با عناصر نمای خارجی که مناطق مختلف کشور را نشان میدهند.
مساحت ساخت این پاویون 768 متر مربع است و سایهبان آن نیز 1062 متر مربع را پوشش میدهد. طراحی محوطه به تکمیل معماری پاویون کمک میکند. بازدیدکنندگان از طریق ورودی اصلی در گوشه شمال غربی وارد میشوند، که دارای یک منطقه انتظار مسقف است که میتواند تا 150 نفر را در خود جای دهد. مسیر بازدید از پاویون با یک رمپ خروجی که به تراس پشتبام منتهی میشود به پایان میرسد. این تراس منظرهای از صحنه اطراف و محیط جنگلی ارائه میدهد و بهعنوان فضایی چندمنظوره برای رویدادها با محل نشستن و سایهاندازها طراحی شده است. مسیر خروج طراحیشده، بازدیدکنندگان را به یک فروشگاه بلژیکی در طبقه همکف هدایت میکند.
نمای بیرونی پاویون حالات مختلف فیزیکی آب را به نمایش میگذارد، در حالی که فضای داخلی طراحی شده است تا بازدیدکنندگان را به یک سفر نمادین از زندگی، که توسط آب و سلولها نمایان میشود، ببرد. در قلب نمایشگاه، فضایی پر از نور با گیاهان و عناصر آبی قرار دارد که برای اتصال بازدیدکنندگان به طبیعت و خود زندگی طراحی شده است. شکل ششضلعی این فضا، که از ساختار مولکولی آب الهام گرفته شده است، نمادی از اتحاد، تعادل و جامعه است. این طرح نهتنها با بلژیک، بلکه با فرهنگ ژاپن نیز همخوانی دارد و پیام بینالمللی همبستگی و همکاری برای آیندهای بهتر را تقویت میکند.
موضوع آب در این پاویون فراتر از یک مفهوم نمادین است و هویت بلژیک را بهعنوان یک کشور به نمایش میگذارد. از سواحل تا ارتفاعات، آب در چشمانداز بلژیک غالب است و تاریخ، فرهنگ و اقتصاد این کشور را شکل داده است. مسیرهای طبیعی آبی مانند رودخانههای موز (Meuse) و شلده (Scheldt)، همراه با شبکهای از کانالهای مصنوعی، بهطور تاریخی جوامع را به هم متصل کرده و تبادلات فرهنگی و اقتصادی را تسهیل کردهاند. این میراث ارتباطی در بروکسل، جایی که آب نقش کلیدی در ارتقای چندفرهنگی و روابط بینالمللی داشته است، نیز منعکس میشود.
این پاویون همچنین به نقش رهبری جهانی بلژیک در دو حوزه مهم که توسط سازمان بهداشت جهانی بهعنوان کلیدی برای نجات زندگیها شناسایی شدهاند، میپردازد: دسترسی به آب تمیز و توسعه واکسنها. این حوزههای تخصصی بیشتر با موضوع پاویون همخوانی دارند و بلژیک را بهعنوان پیشرو در ارتقای رفاه جهانی و پایداری معرفی میکنند.
جهت دسترسی به پروژههای بیشتر به این صفحه از سایت مراجعه کنید.
” تمامی حقوق مادی و معنوی محتوا متعلق به پایگاه خبری جهان معماری می باشد “