لوگو رسانه جهان معماری

فضای تفریحی بریانک پلازا – دفتر معماری اشرفی و زاد

مترو پلازا بریانک

رها اشرفی

استان آذربایجان شرقی

مترو پلازا بریانک

رها اشرفی

استان آذربایجان شرقی

ویدیو
ویدیو و انیمیشنی برای نمایش وجود ندارد
دیاگرام های طراحی
پلان و نما
مقاطع و جزییات
اطلاعات پروژه
نام پروژه :
مترو پلازا بریانک
موقعیت پروژه :
استان آذربایجان شرقی
آدرس پروژه :
ایران، تهران، ایستگاه متروی بریانک
شرکت مشاور :
اشرفی و زاد
معمار مسئول :
رها اشرفی
تیم طراحی :
صبا شناسی، گلنار بقایی پور، عسل علیزاده، نگار حسینی، مژگان عاطفی
گرافیک و پرزانته :
نیما قانعی، نیوشا پوربرجی
تاریخ آغاز پروژه :
1399
تاریخ پایان پروژه :
1400
مساحت زمین ( متر مربع ) :
8500
مساحت زیر بنا ( متر مربع ) :
دسته بندی کاربری :
طراحی شهری
تاسیسات الکتریکی :
ایمان شمشادی
تاسیسات مکانیکی :
ایمان شمشادی
كارفرما :
عکاسی پروژه :
نیما قانعی
توضیحات فارسی

توضیحات پروژه

طراحی داخلی فضای تفریحی بریاناک پلازا یک تقاطع پویا است که ساکنان محلی و مسافران روزانه در تمام سنین در آن به هم نزدیک می شوند. این میدان برای تشویق تعامل و تعامل بین این دو گروه متمایز طراحی شده است و تجربه ای چند وجهی را ارائه می دهد. این طراحی با تمایل به ایجاد محیطی انجام شده که هم با نبض محله و هم با ریتم های گذرا عابران طنین انداز شود و حس تعلق و راحتی را تقویت کند.

موقعیت مکانی پروژه

پلازا مترو بریانک که به صورت استراتژیک بین یک بزرگراه شلوغ و یک محله مسکونی متراکم قرار دارد، به عنوان یک واحه شهری بر فراز ایستگاه متروی بریانک در تهران ظاهر می شود. این فضای شهری در نظر گرفته شده است که به عنوان یک مرکز اجتماعی پرجنب‌ و جوش برای طیف متنوعی از ساکنان در تمام گروه‌ های سنی خدمت کند. با این وجود، از آنجایی که سایت بین یک بزرگراه با ترافیک ثابت و یک محله متراکم مجاور واقع شده است، شرایط فیزیکی سایت چالشی منحصر به فرد از نظر آلودگی صوتی و دسترسی ایجاد کرده است.

صدا

در میان محیط شهری شلوغ اطراف آن، میدان با چالشی متمایز روبروست – آلودگی صوتی ناشی از بزرگراه همسایه. برای شناسایی راه‌ حل‌ های بهینه، معماران داده‌ های بی‌ درنگ را در مورد سطوح نویز نقشه‌ برداری شده در مکان‌ های مختلف در ساعات مختلف روز و هفته جمع‌ آوری کردند. این مجموعه داده‌ های دقیق، هم ترافیک سریع و هم خطوط کندتر را در بر می‌ گرفت، بنابراین مناطقی با کاهش آلودگی صوتی یا نقاطی که سر و صدای محیط به‌طور طبیعی توسط زیرساخت‌ های اطراف کاهش می‌ یابد، مشخص شده است.

کنترل صوت در معماری فضای شهری

شرایط فیزیکی سایت نیز راه حل هایی را ارائه کرده است. قابل ذکر است، این سایت در چهار متر زیر بزرگراه مجاور به دلیل نیازهای زیرساختی تحرک مربوط به خطوط متروی شهری قرار داشت. اختلاف ارتفاع باعث ایجاد مانع صوتی می شود و به کاهش نویز کمک می کند. معماران از این فرصت استفاده کردند و تغییر ارتفاع را در فرآیند طراحی گنجاندند.

فضاهای سبز

معماران همچنین با مهندسان صدا برای شناسایی راه حل های بیشتر همکاری کردند. موانع صوتی، عمدتاً به شکل درختان بومی، به توصیه مهندسان به طور استراتژیک مستقیماً در کنار بزرگراه قرار گرفتند. با استفاده از اختلاف ارتفاع چهار متری، شیب ملایم پله‌ ای در سمت رو به محله ایجاد شد، جایی که ترافیک کندتر جریان دارد.

سیدن به این هدف، معماران ملیله‌ ای از گیاهان بومی را توسعه دادند که زیبایی‌ شناسی را بهبود می‌ بخشد، اما همچنین به عنوان یک محافظ طبیعی در برابر آلودگی صوتی ترافیک عمل می‌ کند.

در پاسخ مستقیم به منافع جامعه، این طرح شبکه‌ ای از فضاهای خرده‌ فروشی فشرده را به‌طور استراتژیک در سراسر میدان ایجاد می‌ کند. هدف این است که میدان را در طول روز فعال کنیم و در تمام ساعات ایمنی و فعالیت های پویا را تضمین کنیم. این ایستگاه‌ های خرده‌ فروشی جاذبه‌ ها و امکانات رفاهی را ارائه می‌ کنند و در عین حال احساس راحتی و امنیت را ارائه می‌ کنند، اما به‌ عنوان کاتالیزور برای توانمند سازی و رشد جامعه نیز عمل می‌ کنند.

توابع فضایی مجموعه متنوعی از فعالیت ها را در فضاهای عمومی در خود جای می دهند. فضاهای عمومی تحت تأثیر مطالعات جمعیت شناسی محله قرار دارند و شامل پیست اسکیت، زمین بسکتبال، پناهگاهی برای سالمندان، بازی های عمومی و فضاهای F&B هستند.

رویکرد مادی

کارایی و سرعت از جنبه های ضروری در اجرای این پروژه بود. مواد پیش ساخته اجازه می دهد تا فرآیند اجرا را ساده تر کند. این مواد، از جمله کاشی های بتنی برای کف و نما، بتن توخالی با مقطع O شکل برای فلاور باکس ها، و پله های پیش ساخته با مقطع L شکل، امکان تحقق سریع را فراهم کردند.

جهت دسترسی به پروژه‌های بیشتر به این صفحه از سایت مراجعه کنید.

English Description
There is no description for this item

نظرات پست

یک دیدگاه بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

” تمامی حقوق مادی و معنوی محتوا متعلق به پایگاه خبری جهان معماری می باشد “