لوگو رسانه جهان معماری

معماری ارگانیک چیست؟

معماری ارگانیک: ویژگی‌ها و نمونه‌های شگفت‌انگیز

معماری ارگانیک یک روند معماری است که به دنبال ایجاد فضاهای هماهنگ و کاربردی است که با طبیعت سازگار باشند. این نوع معماری از مواد طبیعی استفاده می‌کند و به‌طور ارگانیک طراحی می‌شود تا فرم‌ها و ساختارهایی را که در طبیعت یافت می‌شوند، تقلید کند. هدف اصلی آن ایجاد یک محیط معماری است که به‌طور هماهنگ و با احترام با محیط طبیعی ترکیب شود. در این روند، عملکرد فضاها تنها اهمیت ندارد، بلکه تأثیر آن‌ها بر محیط زیست و میزان انرژی مصرفی توسط ساختمان نیز مدنظر است. فرانک لوید رایت، آنتونی گائودی و آلوار آلتو از جمله برجسته‌ترین نمایندگان معماری ارگانیک هستند.

 

ویژگی‌های اصلی این جنبش

1. مواد

معماری ارگانیک با استفاده از مواد طبیعی مشخص می‌شود تا یک یکپارچگی بهتر با محیط زیست به دست آورد. چوب، سنگ، شیشه و فولاد موادی هستند که فضاهایی می‌سازند که به‌طور مؤثری محیط طبیعی را تقلید می‌کنند.

چوب یکی از موادی است که به دلیل انعطاف‌پذیری و زیبایی طبیعی خود بسیار استفاده می‌شود. این ماده در ساخت سازه‌ها، پوشش‌ها و مبلمان به کار می‌رود و گرما و ارتباط با طبیعت را فراهم می‌آورد. قابلیت چوب برای تنظیم رطوبت و بهبود کیفیت هوای داخل نیز بسیار ارزشمند است.

سنگ یکی دیگر از موادی است که به‌طور گسترده استفاده می‌شود، چه به صورت طبیعی و چه فرآوری‌شده. سنگ به پروژه‌های معماری استحکام و دوام می‌دهد و همچنین به طراحی بافت و شخصیت می‌بخشد. این ماده همچنین در ساخت دیوارها و کف‌ها استفاده می‌شود و حس ثبات را القا می‌کند.

شیشه و فولاد از عناصر صنعتی هستند که با مواد طبیعی ترکیب می‌شوند تا کنتراست‌های جالبی ایجاد کنند. شیشه اجازه می‌دهد ارتباط بصری با محیط داشته باشیم و در عین حال به فضاهای داخلی روشنایی و شفافیت می‌دهد. فولاد نیز استحکام و ساختار را برای ساختمان‌ها فراهم می‌آورد و اجازه می‌دهد طراحی‌های روان و ارگانیک ساخته شوند.

2. جرم

جرم یک عنصر اساسی در معماری ارگانیک است: این امکان را فراهم می‌آورد که اشکال و سازه‌های مستحکمی ایجاد شوند که با محیط اطراف یکپارچه شوند. به جای تصور ساختمان‌ها به‌عنوان اشیاء جداگانه، معماری ارگانیک به دنبال برقراری ارتباط هماهنگ بین فرم و عملکرد است، جایی که جرم نقش مهمی ایفا می‌کند.

استفاده از جرم با جستجوی تعادل و هماهنگی در طراحی فضاها مشخص می‌شود. هدف این است که حجم‌ها و فرم‌ها نه تنها بصری جذاب باشند، بلکه عملکردی هم داشته باشند و به نیازهای کسانی که فضا را اشغال می‌کنند پاسخ دهند. اتحاد فرم و عملکرد در هر جزئیات ساخت‌وساز، از چیدمان فضاهای داخلی تا انتخاب مواد و یکپارچگی سیستم‌های انرژی پایدار، نمود پیدا می‌کند.

 

3. شیشه

شیشه نقش اساسی در معماری ارگانیک دارد، زیرا امکان ارتباط بصری با محیط طبیعی را فراهم می‌کند و فرم‌های معمول ساختمان‌ها را شکسته و تغییر می‌دهد. شفافیت و سبکی آن، حس باز بودن و روان بودن در فضاها ایجاد می‌کند. آیا می‌توانید مناظر پانورامیک از طبیعت را تصور کنید؟

در معماری ارگانیک، مهم است که مواد از داخل به خارج منتقل شوند تا یکپارچگی بین محیط طبیعی و طراحی ساختمان ایجاد شود. شیشه یک عنصر کلیدی برای این یکپارچگی است. تجربه فضایی منحصر به فردی با نور طبیعی که به داخل می‌آید و همزمان می‌توانید منظره اطراف را مشاهده کنید.

علاوه بر این، در معماری ارگانیک، تلاش می‌شود که شیشه حداقل تأثیر بصری را داشته باشد تا منظر طبیعی به عنوان شخصیت اصلی شناخته شود. این کار با استفاده از سیستم‌های شیشه‌ای شفاف و سبک انجام می‌شود که با اشکال ساختمان تطابق پیدا می‌کنند و خود را بر آن‌ها تحمیل نمی‌کنند. شیشه برای لذت بردن و احساس طبیعت ایده‌آل است، و تجربه معماری منحصر به فردی ایجاد می‌کند که دیالوگ هماهنگی بین داخل و بیرون برقرار می‌کند.

4. اصالت و سازگاری

جستجو برای طراحی‌های منحصر به فرد و شخصی‌سازی‌شده یکی از اصول اساسی این سبک معماری است، که از ترکیب اشکال روان و مواد طبیعی استفاده می‌کند.

هر پروژه منحصر به فرد و شخصی‌سازی‌شده است، زیرا امکان ارائه راه‌حل‌های معماری برای تمام سلیقه‌ها را فراهم می‌کند. این صرفاً به معنای کپی کردن و بازتولید طراحی‌های موجود نیست، بلکه به معنای ایجاد فضاهایی است که واقعاً منحصر به فرد هستند و به نیازها و سبک‌های هر شخص تطبیق می‌یابند.

برای دستیابی به این هدف، در این نوع معماری مهم است که جهت‌گیری خورشید، توپوگرافی زمین و حتی حضور عناصر طبیعی مانند درختان و سنگ‌ها در نظر گرفته شود. این عوامل در طراحی معماری یکپارچه می‌شوند تا ارتباطی بی‌وقفه بین داخل و بیرون ایجاد کنند.

5. طراحی‌های پایدار

طراحی‌های پایدار به دنبال کاهش تأثیرات محیطی و استفاده بهتر از منابع طبیعی موجود هستند. یکی از ویژگی‌های کلیدی آن‌ها استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر است. بهره‌گیری از انرژی خورشیدی از طریق پنل‌ها و استفاده از سیستم‌های انرژی زمین‌گرمایی نمونه‌هایی از نحوه کاهش استفاده از منابع انرژی غیرتجدیدپذیر توسط ساختمان‌های ارگانیک هستند.

چوب‌های دارای گواهینامه، بامبو، سنگ و دیگر موادی که از منابع تجدیدپذیر به دست می‌آیند، به حفظ جنگل‌ها و کاهش استخراج منابع غیرتجدیدپذیر کمک می‌کنند.

یکی دیگر از جنبه‌های قابل‌توجه، کاهش تأثیرات محیطی است. این کار از طریق برنامه‌ریزی دقیق فضاهای داخلی و خارجی، بهینه‌سازی بهره‌وری انرژی، استفاده از سیستم‌های بازیافت آب و ایجاد مناطق سبز که به حفظ تنوع زیستی کمک می‌کنند، به دست می‌آید. همیشه به طراحی پایدار توجه کنید!

6. انعطاف‌پذیری

انعطاف‌پذیری به ساختمان‌ها این امکان را می‌دهد که به نیازها و سلیقه‌های مردم و همچنین به محیط طبیعی خود سازگار شوند. این طراحی‌ها از خطوط و فرم‌های طبیعی موجود در محیط اطراف استفاده می‌کنند و به آن احترام می‌گذارند. طراحی‌هایی که به شکل مناظر طبیعی تقلید می‌کنند، با استفاده از منحنی‌های نرم و اشکال ارگانیک که مشابه عناصر طبیعی مانند شکل برگ‌ها یا امواج آب هستند. این یکپارچگی حس هماهنگی و ارتباط با طبیعت را ایجاد می‌کند.

این ویژگی همچنین در توانایی فضاها برای انطباق و پاسخگویی به استفاده‌ها و نیازهای مختلف مردم منعکس می‌شود. فضاها می‌توانند تغییر کنند و دوباره چیدمان شوند، که به ساکنان این امکان را می‌دهد که تجربه خود را شخصی‌سازی کنند و فضا را برای استفاده خاص خود بهینه سازند.

 

هدف معماری ارگانیک ساده است ؛ احترام به طبیعت

به این ترتیب، این سبک بیشتر یک ایدئولوژی است تا یک سبک خاص – ساختمان‌ها نباید از محیط طبیعی خود بکاهند، بلکه باید در آن ادغام شوند و در خدمت مناظر طبیعی خود قرار گیرند. این اصطلاح اغلب به فرانک لوید رایت نسبت داده می‌شود، هرچند همان‌طور که بنیاد فرانک لوید رایت توضیح می‌دهد، این یک مفهومی بود که او در طول عمر خود در تعریف کامل آن دچار چالش بود. حتی تا به امروز، تفسیرهای متفاوتی وجود دارد: برخی آن را به‌عنوان استفاده از مواد طبیعی یا تأکید بر زندگی داخلی-خارجی می‌بینند، در حالی که دیگران آن را به‌عنوان سازه‌هایی می‌فهمند که با فرم‌هایی که در طبیعت یافت می‌شود، طراحی شده‌اند. “تمامی این تفسیرها پایه‌ای در سخنان رایت دارند و البته در آثار او نیز، بنابراین معماری ارگانیک در واقع همه این‌هاست” بنیاد توضیح می‌دهد. این موارد نشان می‌دهند که برخی از فلسفه‌ها بهتر است در نمونه‌ها بیان شوند تا توضیحات. به همین منظور، در ادامه، 9 نمونه شگفت‌انگیز از معماری ارگانیک بررسی شده‌اند.

 

9 نمونه شگفت‌انگیز از معماری ارگانیک

هدف معماری ارگانیک ساده است: احترام به طبیعت. به این ترتیب، این سبک بیشتر یک ایدئولوژی است تا یک سبک خاص – ساختمان‌ها نباید از محیط طبیعی خود بکاهند، بلکه باید در آن ادغام شوند و در خدمت مناظر طبیعی خود قرار گیرند. این اصطلاح اغلب به فرانک لوید رایت نسبت داده می‌شود، هرچند همان‌طور که بنیاد فرانک لوید رایت توضیح می‌دهد، این یک مفهومی بود که او در طول عمر خود در تعریف کامل آن دچار چالش بود. حتی تا به امروز، تفسیرهای متفاوتی وجود دارد: برخی آن را به‌عنوان استفاده از مواد طبیعی یا تأکید بر زندگی داخلی-خارجی می‌بینند، در حالی که دیگران آن را به‌عنوان سازه‌هایی می‌فهمند که با فرم‌هایی که در طبیعت یافت می‌شود، طراحی شده‌اند. “تمامی این تفسیرها پایه‌ای در سخنان رایت دارند و البته در آثار او نیز، بنابراین معماری ارگانیک در واقع همه این‌هاست” بنیاد توضیح می‌دهد. این موارد نشان می‌دهند که برخی از فلسفه‌ها بهتر است در نمونه‌ها بیان شوند تا توضیحات. به همین منظور، در ادامه، AD به بررسی نه نمونه شگفت‌انگیز از معماری ارگانیک پرداخته است.

 

1. خانه دولیتل (جاشوا تری، کالیفرنیا)

کریستوفر دوکس، یکی از مالکان پیشین خانه دولیتل در جاشوا تری، در سال 2019 به AD گفت: “این خانه مانند یک سراب بیابانی به نظر می‌رسید.” او درست می‌گفت: ساخت این ملک منحصر به فرد عملاً عملی از فداکاری خالص و پایدار بود. این خانه که توسط کندریک بنگز کلوگ، یکی از شاگردان فرانک لوید رایت طراحی شده است، بیش از 20 سال طول کشید تا به واقعیت تبدیل شود.

 

2. ایستگاه مترو رادهوست (استکهلم، سوئد)

ایستگاه رادهاوس که بخشی از سیستم مترو استکهلم است، سنگ‌های بستر اطراف را دست‌نخورده و نمایان می‌گذارد و فضای غاری مانند برای مسافران ایجاد می‌کند. گرچه شاید معروف‌ترین نمونه باشد، تنها ایستگاه در استکهلم نیست که از معماری ارگانیک بهره می‌برد. ایستگاه‌هایی مانند کنگستردگاردن و سولنا سنتروم نیز از این سبک استفاده می‌کنند که همگی بخشی از هدف شهر استکهلم برای تبدیل سفر در مترو به یک تجربه است، نه صرفاً یک کار روزمره.

 

 

3. کافه ساحل شرقی (لیتل‌هامپتون، انگلستان)

هنگام برنامه‌ریزی این کافه کنار دریا در لیتل‌هامپتون، استودیو هدر ویک سعی کرد از بسیاری از موتیف‌های معمولی که در معماری سواحل دیده می‌شود، مانند بادبان‌ها یا لنگرها، اجتناب کند. به جای آن، این استودیو توجه خود را به چیزهایی مانند جلبک‌ها، سنگ‌های کوچک و حتی کفش‌های گمشده‌ای که دریا می‌بلعد و سپس به ساحل برمی‌گرداند، معطوف کرد. ایده این بود که ساختمانی ایجاد کنند که تأثیر یک ساحل سنگریزه‌ای بریتانیایی را داشته باشد، در حالی که هنوز نمایی شگفت‌انگیز از امواج دریا ارائه می‌دهد. “کافه در سنگریزه‌ها قرار می‌گرفت، مثل هر شیء جالب دیگری در کنار دریا” استودیو توضیح داد.

 

 

4. تالی سین وست (اسکاتسدیل، آریزونا)

خانه زمستانی و استودیوی فرانک لوید رایت، تالی‌اسین وست، یک سایت میراث جهانی یونسکو و بنای تاریخی ملی است. این ملک عمدتاً از “سنگ‌چینی بیابانی” ساخته شده است که شامل سنگ‌های محلی است که با ترکیب سیمان و شن بیابانی به هم متصل شده و در قالب‌های چوبی قرار می‌گیرند. “چیز مشخصی که در بیابان وجود دارد، طبیعت بیابان است” رایت در آغاز یک سخنرانی با شاگردان خود در سال 1952 گفت. “و من همیشه آن را به عنوان بزرگ‌ترین درس در ساخت‌وساز در نظر گرفته‌ام.”

5. خانه آبشار (میل ران، پنسیلوانیا)

فالینگ‌واتر که عمدتاً به‌عنوان اثر اساسی فرانک لوید رایت شناخته می‌شود، در سال 1935 برای خانواده کافمن طراحی شد. این خانه با تراس‌های بزرگ و کنسول شده از گچ مشخص می‌شود و ویژگی برجسته آن آبشار است که از درون آن عبور می‌کند. در جلد ژانویه 1938 مجله تایم، این ملک به‌عنوان “برجسته‌ترین کار” رایت توصیف شد.

6. ساگرادا فامیلیا (بارسلونا، اسپانیا)

آنتونی گائودی، پیشرو در جنبش مدرنیسم کاتالانی، به شدت از طبیعت تأثیر گرفته بود. این موضوع در بسیاری از پروژه‌های مسکونی خصوصی او، مانند خانه میلا و خانه باتلو قابل مشاهده است، اما به‌ویژه در داخل ساختمان معروف‌ترین اثر او، ساگرادا فامیلیا، مشهود است. اگرچه کلیسا پر از نمادگرایی مذهبی است، بخش بزرگی از آن نیز با قدردانی از دنیای طبیعی درهم آمیخته است. به‌عنوان مثال، ستون‌های سالن اصلی به‌منظور نمادین کردن صعود قدیسان به بهشت طراحی شده‌اند، اما در عین حال از تنه درختان الهام گرفته شده‌اند، به طوری که بینندگان احساس می‌کنند زیر یک جنگل متراکم ایستاده‌اند.

7. کاسا ارگانیکا (مکزیکو سیتی، مکزیک)

زمانی بود که به نظر می‌رسید امکان ندارد اینستاگرام را باز کنید و تصویری از کاسا ارگانیکا نبینید. این خانه که در مکزیکو سیتی واقع شده است، توسط خاویر سنوسیان طراحی شده است که (به‌طور غیرقابل پیش‌بینی) فرانک لوید رایت و آنتونی گائودی را از تأثیرات اصلی خود می‌شمارد. سنوسیان این خانه اسکلپتوری براق را برای خانواده خود ساخت.

8.کلیسای Thorncrown(یوریکا اسپرینگز، آرکانزاس)

کلیسای تورن‌کران که 48 فوت به آسمان می‌رسد، به اندازه برخی از درختانی است که آن را احاطه کرده‌اند. این ساختار شگفت‌انگیز توسط ای. فای جونز طراحی شده است که تحت نظر فرانک لوید رایت تحصیل کرده بود. این ساختمان بیش از 6000 فوت مربع شیشه دارد و در سال 1981 جایزه طراحی سال را از موسسه معماران آمریکا دریافت کرد.

9. ساختمان کندو (سنگاپور)

این ساختار که به‌نام “هیو” شناخته می‌شود، طراحی استودیو هدر ویک است که بخشی از پردیس دانشگاه تکنولوژی نانیانگ در سنگاپور است. دوازده برج هشت‌طبقه که اطراف یک حیاط مرکزی قرار دارند، به این ساختمان لقب “ساختمان سبد دیم سام” را از سوی عموم مردم داده‌اند.

 

برای دستیابی به مقالات بیشتر به این بخش از سایت مراجعه کنید.

پست های مشابه

فولاد؛ماده‌ای که ساختار معماری قرن بیستم را شکل داد

برای رفتن به صفحه این پست روی دکمه زیر کلیک کنید
مشاهده پست

پایان عملیات مرمت مسجد تاریخی میرعماد کاشان

برای رفتن به صفحه این پست روی دکمه زیر کلیک کنید
مشاهده پست

نشست اقتصاد و هویت شهر

برای رفتن به صفحه این پست روی دکمه زیر کلیک کنید
مشاهده پست

نظرات پست

یک دیدگاه بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

” تمامی حقوق مادی و معنوی محتوا متعلق به پایگاه خبری جهان معماری می باشد “