- خانه
- معرفی پروژه
- پروژه های خارجی
- پاویون “ایتالیا” برای اکسپو ۲۰۲۵ در اوزاکای ژاپن | EXPO 2025 Italy Pavilion
استودیوی معماری Mario Cucinella از طراحی پاویون ایتالیا برای اکسپو اوساکا ۲۰۲۵ رونمایی کرده است. این پاویون بهعنوان یک نهاد پویا طراحی شده که با تعامل میان نسلها و فرهنگهای مختلف، دانش و نوآوری را ترویج میدهد. هدف این پاویون ایجاد یک فضای مشترک برای ارائه تخصصهای ایتالیایی در حوزههای هنری، علمی، کارآفرینی و اجتماعی است. طراحی این پاویون بر اساس گنجینههای فرهنگی ایتالیا صورت گرفته و قصد دارد آنها را برجسته کند، تحلیل نماید و در نهایت به شیوهای معاصر بازتفسیر کند.
این پاویون از دو بخش اصلی تشکیل شده است: یک ساختمان برجسته که تجربه نمایشگاهی اصلی را در خود جای داده و یک فضای خدماتی که اهداف جانبی نمایشگاه را برآورده میکند. سبک معماری این پاویون بهطور یکپارچه با محیط طبیعی خود هماهنگ شده و نور آسمان و دریا را به داخل ساختمان میکشاند. بخش جلویی ساختمان دارای یک ایوان باز با ستونهای بلند است که مسیر معماری برای مهمانان را قاب میکند و نمایی به یک آتریوم وسیع ارائه میدهد.
بازدیدکنندگان در این پاویون به یک ماجراجویی خلاقانه دعوت میشوند که به تدریج در روح ایتالیا غرق میشوند. این تجربه شامل رنگهای زنده، تناسبات، و حس اجتماع موجود در نقاشیهای رنسانس است و در سه «پرده» جداگانه تقسیم شده که هر یک بر اساس مکانها و تجربیاتی است که ایتالیا در آنها نقشی اساسی ایفا کرده است.
در بخش تئاتر، میراث هنرهای نمایشی ایتالیا به نمایش گذاشته میشود. در فضایی تئاتری، چندحسی و غوطهور، بازدیدکنندگان با پیشنهادات بصری، صداها، حرکات و رنگها، تغییراتی در ادراک را تجربه خواهند کرد. در طول این تجربه، سناریوهای احتمالی آینده مطرح میشوند و تماشاگر به بازیگر تبدیل شده و مرز میان جهان طبیعی و مجازی محو میشود.
در بخش «شهر ایدهآل»، فضایی برای آیندهای نو طراحی شده که از طریق رویکردی فراگیر و اجتماعی شکل میگیرد. مفهوم «شهر ایدهآل» در هنر قرن پانزدهم ظهور کرد و نمایانگر ایدهآلهای تئوریک رنسانس برای محیط شهری کامل بود. در این آثار، شهر ایدهآل بهعنوان مکانی با خلأ عمیق و بدون حیات انسانی به تصویر کشیده میشد که این دیدگاه یوتوپیایی را به قلمرو دیستوپیایی و متافیزیکی تبدیل کرد. این بخش فرصتی برای بازگرداندن انسانها، طبیعت، پایداری و حیات به قلب شهر ایدهآل آینده فراهم میکند.
همچنین، این پاویون کیفیت و هنر دستساز را با فناوریهای پیشرفته ادغام میکند. این فضا بستری برای روایت داستان، کاوش عمیق در دانش، و فعالیتهای خلاقانه است که شامل کارگاههای معاصر با موضوعاتی مانند فناوری و انرژی، غذا و محیط زیست، طراحی و تولید، و هنر و معماری میشود.
در نهایت، سقف پاویون باغ ایتالیایی را میزبانی میکند. این باغ بهعنوان مکانی برای تفریح و لذت طراحی شده و تفسیری مدرن از هزارتو است که نمادی از قدرت انسان بر طبیعت محسوب میشود. این باغ فرصتی برای تجربه تعادل جدیدی میان جهان طبیعی و مصنوعی ارائه میدهد و به تعادلی میان اصالت ارگانیک زندگی و عقلانیت طراحی انسانی دست مییابد.
طراحی پاویون با مطالعه آبوهوای محلی اوساکا آغاز شده و با هدف کاهش اثرات زیستمحیطی و ایجاد اقتصادی چرخشی در محل ساخت انجام شده است. این طرح از مواد طبیعی، زنجیرههای تأمین کوتاه، محتوای بازیافتی، اجزای غیرسمی و گواهینامههای پایداری بهره میبرد. در پایان چرخه عمر، عناصر این پاویون میتوانند بهطور طبیعی برای نیازهای جدید مورد استفاده قرار گیرند.
چندین کشور دیگر نیز از طرحهای پاویون ملی خود برای اکسپو اوساکا ۲۰۲۵ رونمایی کردهاند. پاویون لهستان توسط استودیوی Interplay طراحی شده که از مارپیچهای هندسی الهام گرفته است. در ماه مه، استودیوی Apropos Architects مسابقه طراحی پاویون جمهوری چک را برنده شد و طرح آنها بر حفظ سلامت جسمانی بازدیدکنندگان تأکید دارد. پاویون برزیل نیز توسط استودیوی MK27 طراحی خواهد شد که تمرکز ویژهای بر برنامههای پایداری دارد.
Mario Cucinella Architects has just revealed the design of the Italian Pavilion for Expo Osaka 2025. Envisioned as a dynamic entity, the pavilion aims to foster knowledge and innovation through the interplay of different generations and cultures. It will serve as a collaborative repository of Italian expertise, encompassing artistic, scientific, entrepreneurial, and social experiments. The display is designed around Italy’s cultural treasures and aims to highlight, deconstruct, and then reinterpret them in a contemporary manner.
The Pavilion is made up of two main parts: a prominent building that houses the leading exhibition experience and a service facility that serves additional purposes behind the exhibition space. The Pavilion’s architectural style blends seamlessly with its natural surroundings, allowing the light from the sky and the sea to fill the building. The building’s main front has an open portico with tall columns that frame the architectural trail for guests and offer a look into a roomy atrium.
The circulation encourages visitors to set out on a creative adventure where they will gradually become immersed in the spirit of Italy. This includes the vivid colors, the proportions, and the sense of community found in Renaissance paintings. In fact, the experience has been divided into three separate “acts,” each rooted in locations and experiences in which Italy has played an essential role.
In the theater, Italy’s infamous performing arts heritage is on display. In an immersive, multisensory theatrical space that subjects the viewer to visual suggestions, sounds, movements, and colors, visitors will experience an alteration of perceptions. Throughout the experience, possible future scenarios will come up. Here, the spectator becomes interchangeable with the actor, and the natural world becomes indistinguishable from the virtual.
In The Ideal City, the space is designed to accommodate a novel future that can be shaped through an inclusive and socially oriented approach. The concept of the Ideal City emerged in fifteenth-century art, serving as a representation of the Renaissance’s theoretical idea of a perfect urban environment. In these depictions, the Ideal City was portrayed as a place characterized by profound emptiness, devoid of human life, which transformed the Utopian vision into a dystopian and metaphysical realm. This perspective offers an opportunity to reintroduce people, nature, sustainability, and vitality at the core of the future Ideal City.
Furthermore, this approach seeks to elevate quality and craftsmanship by integrating them with cutting-edge technologies. It is a platform for storytelling, in-depth knowledge exploration, and creative endeavors, featuring a series of contemporary workshops dedicated to various themes such as technology and energy, food and the environment, manufacturing and design, and art and architecture.
Finally, the Pavilion’s roof hosts the Italian Garden. Designed as a place for leisure and delight, it is a modern interpretation of the labyrinth, symbolizing humans’ power over nature. The Italian Garden suggests that humans may confine these experiences by subjecting them to rules, laws, and mathematics. In this portion of the display, visitors have the chance to experience a new equilibrium between the natural and the artificial. The Italian Garden is envisioned as the ultimate balance between life’s organic originality and human design’s rationality.
The Pavilion project began by studying Osaka’s local climate to understand its unique features. The project takes an integrated approach, aiming to mitigate its environmental impact and create a circular economy at the construction site. It prioritizes natural materials, short supply chains, recycled content, non-toxic components, and sustainability certifications to achieve this. At the end of its lifecycle, the Pavilion becomes a resource, as its elements can naturally transform to meet new needs without further processing.
Many other countries have announced their participation at Expo Osaka 2025. The Polish Pavilion has just been revealed and will be designed by Interplay. The design was born from the studio’s fascination with geometrical spirals. In May, Apropos Architects won the competition to design the Czech Republic Pavilion at the Universal World Expo 2025 in Osaka. Their design encourages the visitor to preserve his/her physical health. The Brazilian Pavilion for the festival will be designed by Studio MK27, with a big focus on the sustainability agenda.
” تمامی حقوق مادی و معنوی محتوا متعلق به پایگاه خبری جهان معماری می باشد “