- خانه
- معرفی پروژه
- پروژه های خارجی
- Concrete Sandwich Office Building
معماران: NOMAL
مساحت: 664 مترمربع
سال: 2024
عکاس: Roh Kyung
معماران ارشد: Minyuk Chai, Bokki Lee, Seyeon Cho
شهر: سئول
کشور: کره جنوبی
توضیحات پروژه:
‘بزرگتر، بلندتر، ارزانتر’ – ‘بزرگتر، بلندتر، ارزانتر’ یک روند جدید نیست. در معماری، جایی که ارزش املاک بهعنوان یک دارایی از رابطه آن با ساختمان جدا نیست، پیدا کردن حداکثر نسبت مساحت ساختمان به زمین و نسبت مساحت طبقات نیز ضروری است. موضوع Pavilion کرهای در نمایشگاه معماری بیینال ۲۰۱۶ ونیز، بازی نسبت مساحت طبقه بود که تلاشهای معماران کرهای در ۵۰ سال گذشته برای دستیابی به حداکثر نسبت مساحت طبقه را مورد بررسی قرار داد. در آن زمان، نرخهای بهره پایین و قیمتهای نسبتاً بالای زمین، بار صاحبان ساختمانها را کاهش داد و ساختارهایی برای تأمین هزینههای ساخت از طریق وامهای تأمینشده با زمین ایجاد شد که منجر به رشد بازار مسکن چندخانوادهای شد. بسیاری از معماران در این روند از روشهای مختلفی استفاده کردند، از جمله بازی نسبت مساحت طبقه.
‘اما زیبا’ – در اواخر سال ۲۰۲۴، اوضاع تغییر کرده است. بهدلیل اثرات بلندمدت COVID-19 و جنگهای جهانی، نرخهای بهره افزایش یافته، وامها دشوارتر شده و هزینههای ساخت بهشدت افزایش یافته است. از سوی دیگر، ساختوساز در محل با مشکلاتی مانند پیری تکنسینهای فنی بهدلیل تغییرات ساختار صنعتی و نسلها روبهرو است که استانداردسازی کیفیت را دشوار میکند. در این شرایط تغییرات، نیاز به راهحلها و نگرانیهایی برای به حداکثر رساندن حجم ساختوساز، کاهش هزینهها و افزایش قابلیت ساخت وجود داشت. با این حال، حس زیباییشناسی یک مسئله ضروری برای هیچکدام از مشتری یا معمار نیست.
‘بازی اضافی’ – یک ساختمان بهشکل هرم مثلثی ابتدا زمینی را که دارای محدودیتهای قطری جاده و محدودیتهای شمالی برای حقوق نور خورشید بود اشغال کرده بود. محدودیتهای قطری جاده در سال ۲۰۱۵ لغو شد و اخیراً محدودیت ارتفاع در سمت شمال از ۹ متر به ۱۰ متر کاهش یافت. این تغییرات اجازه داد تا فضای موجود زمین حداکثر حجم خود را افزایش دهد و برخی از دیوارهای شیبدار ناخوشایند بهدلیل محدودیت قطری جاده بهصورت عمودی تغییر یابند تا نسبت پوشش ساختمان و نسبت مساحت طبقات پر شود. مانند شعار بازی نسبت مساحت طبقه، شکل ساختمان به حداکثر حجم زمین افزایش یافت. طبقه اول به فضای داخلی تبدیل شد، بهجز تعداد پارکینگها، و تا طبقه سوم عمودی ساخته شد. از طبقه چهارم به بعد یک تراس و سقف شیبدار بهدلیل محدودیت قطری حقوق نور خورشید ساخته شد. برای به حداقل رساندن هزینهها، هسته موجود و بخشهای غربی و جنوبی تا حد ممکن حفظ شدند و بخشهای شرقی و شمالی تخریب شدند تا فضای اضافی با یک ساختار جدید فولادی تأمین شود. همچنین، با استفاده از عمق پیشآمدگی ۱ متر که در مساحت کل طبقه محاسبه نمیشود، تراسی در هر طبقه تأمین شد. این یک ‘بازی افزودنی’ شدید بود تا نسبت پوشش ساختمان و مساحت طبقه تضمین شود.
‘بازی کاستن’ – از سوی دیگر، شکل بهصورت ‘بازی کاستن’ بود. این طراحی سعی داشت تا با استفاده از حداقل عناصر و محصولات آماده، سادگی را بهوجود آورد. پانلهای اورتان نیمهرسانا (که بهعنوان پانلهای ساندویچی شناخته میشوند) بهعنوان دیوارهای خارجی روش ساخت پیشساخته برای تأمین استانداردهای عایقکاری استفاده شدند و در عین حال ساختوساز را به حداقل رساندند. پایهها برای تراسها استفاده شدند تا ساختوساز و زهکشی را تسهیل کنند و شیبها فقط با یک لایه ورق فولادی گالوانیزه بر روی عایقکاری پوشانده شدند که تعمیر و نگهداری را با روش ساخت پیشساخته آسانتر میکرد. لولههای آبباران نیز با استفاده از محصولات آماده نمایش داده شدند تا تعمیر و نگهداری آسانتر شده و با طراحی هماهنگ باشند.
با توجه به نظر مشتری مبنی بر اینکه ظاهر خارجی باید شبیه بتن باشد، سیستم عایقبندی خارجی استفاده شد و بتن بهدقت مانند لعاب چینی روی پانلهای ساندویچی اعمال شد. پنجرهها نیز به حداقل رسیده بودند تا فقط برای تأمین نور، تهویه و دسترسی آتشنشانی مورد استفاده قرار گیرند و معیار اولویتدهی به کاهش تداخل با همسایگان در زمینهای مجاور رعایت شده است.
‘تخم مرغ عید پاک’ – قصد طراحی این بود که ساختمان فولادی بهنظر یک ساختمان بتنی بیاید، اما حقیقت در مورد سازههای فولادی در اینجا و آنجا آشکار شد. سازه فولادی سقف داخلی از طریق پنجره جلویی نمایان است و I-beamهای خام از طریق شکافهای ستونهای پولوکیتی قابل مشاهده است. این جزئیات بهعنوان شوخی ظریفی در نمای ساختمان باقی ماندهاند که ممکن است سخت و بیروح بهنظر برسند. البته این بخشها تخممرغ عید پاک ظریف هستند که فقط معماران میتوانند آنها را شناسایی و درک کنند.
‘راه رفتن روی طناب’ – یک بازسازی محدودیتهایی در دامنه ساخت دارد، اما متغیرهای ناشی از پیری تأثیر زیادی بر طرح پروژه دارند. هرچه ساختمان کوچکتر باشد، افزایش هزینهها ناشی از متغیرها بیشتر است. به همین دلیل بازسازیها مانند راه رفتن روی طناب هستند. خوشبختانه این پروژه توانست یک ساختمان موجود را به فضایی قابل استفاده و راحت تبدیل کند و این کار را با هزینهای نسبتاً کم انجام داد. در دوران و جامعهای که به سرعت در حال تغییر است، هیچ راهحل کاملی وجود ندارد، اما راهحلهای مناسب برای مشتریان و معماران حیاتی هستند.
Architects: NOMAL
Area: 664 m²
Year: 2024
Photographs:Roh Kyung
Lead Architects: Minyuk Chai, Bokki Lee, Seyeon Cho
City: Seoul
Country: South Korea
‘Wider, Higher, Cheaper’ – ‘Wider, Higher, Cheaper’ is not a new trend. In architecture, where real estate value as an asset cannot be separated from its relationship with the building, finding the maximum area of the building-to-land ratio and floor area ratio is also essential. The theme of the Korean Pavilion at the 2016 Venice Biennale Architecture Exhibition was the ‘Floor Area Ratio Game,’ it dealt with Korean architects’ efforts over the past 50 years to achieve the maximum floor area ratio. At that time, the low interest rates and relatively high land prices reduced the burden on building owners by making a structure to pay for construction costs through a loan secured by land, which led to the growth of the multi-family housing market. Many architects implemented various methodologies in this trend, such as the floor area ratio game.
‘But, beautiful’ – It is almost the end of 2024, and the situation has changed. Due to the long-term effects of COVID-19 and global war, interest rates have risen, loans have become difficult, and construction costs have increased significantly. On the other hand, construction on-site faces the aging of field technicians due to changes in industrial structure and generations, making it difficult to standardize quality standards. In these changing circumstances, solutions and concerns were needed to maximize construction volume, minimize costs, and increase constructability. Despite this, aesthetic sense is an essential issue for neither the client nor the architect.
‘Additional Game’ -A triangular pyramid-shaped building originally occupied the land with road diagonal restrictions and north-facing diagonal restrictions for sunlight rights. The road diagonal restrictions were abolished in 2015, and the height of the north-facing diagonal restrictions was recently relaxed from 9m to 10m. This allowed the existing land room to increase its maximum volume, and some of the inconvenient slanted wall space due to the road diagonal could be changed vertically by filling the building coverage ratio and floor area ratio.
Like the slogan of the floor area ratio game, the shape of the building was increased to the maximum volume of the land. The first floor was made into an indoor space, excluding the number of parking spaces, and it was built vertically up to the third floor. A terrace and a sloping roof were created from the fourth floor onwards due to the diagonal restriction on sunlight rights. To minimize costs, the existing core, west, and south sides were maintained as much as possible, and the east and north sides were demolished to secure additional space with a new steel structure. Additionally, a terrace was secured on each floor by utilizing the 1m eaves depth not included in the total floor area. It was a fierce ‘addition game’ to ensure the building coverage and floor area ratio.
‘Subtraction Game’ – On the other hand, the form was a ‘subtraction game.’ It tried to simplify by using the minimum elements and ready-made products. Semiconductor-combustible urethane panels (aka. sandwich panels) were used as the prefabricated construction method’s exterior walls to meet the insulation standards while minimizing construction. Pedestals were used for the terraces to facilitate construction and drainage, and the slopes applied were covered with only one layer of corrugated steel sheet over the waterproofing, making it convenient for maintenance with the prefabrication construction method. The rainwater pipes were also exposed using ready-made products to make maintenance easy and to match the design.
According to the client’s opinion that he wanted an exterior like exposed concrete, the exterior insulation system was used, and concrete was carefully applied like porcelain glaze on top of the sandwich panels. The windows were also minimized to the extent necessary for lighting, ventilation, and firefighter entry windows, prioritizing the criteria of reducing interference with neighbors on the adjacent land.
‘Easter Egg’ – The design intention was to make the steel building look like a concrete building, but the truth about steel structures was exposed here and there. The steel structure of the interior ceiling is visible through the front window, and the raw H-beams are visible through the gaps in the piloti columns. It was left as a bit of humor in the facade that could look hard and bleak. Of course, these parts are subtle Easter eggs only architects can recognize and understand.
‘Tightrope walking’ – A renovation has the disadvantage of a limited scope of construction, but variables due to aging have a significant impact on the project plan. The smaller the building, the more substantial the increase in cost due to variables. That’s why renovations are like tightrope walking. Fortunately, this project was able to transform an existing building into a usable and comfortable space by renovating it at a relatively low cost. No perfect solution exists in a rapidly changing era and society, but the appropriate solutions are vital to clients and architects.
” تمامی حقوق مادی و معنوی محتوا متعلق به پایگاه خبری جهان معماری می باشد “