لوگو رسانه جهان معماری

مدرسه فروغ مهر

مدرسه فروغ مهر

بهرام شکوهیان، امیر فاضلی

استان قزوین

مدرسه فروغ مهر

بهرام شکوهیان، امیر فاضلی

استان قزوین

ویدیو
ویدیو و انیمیشنی برای نمایش وجود ندارد
دیاگرام های طراحی

مدارک این پروژه فاقد دیاگرام های طراحی می باشد.

پلان و نما
مقاطع و جزییات

این پروژه فاقد مدارک مقاطع و جزییات اجرایی می باشد.

اطلاعات پروژه
نام پروژه :
مدرسه فروغ مهر
موقعیت پروژه :
استان قزوین
آدرس پروژه :
قزوین، شهرستان تاکستان، روستای جعفرآباد (جاده بویین زهرا، بعد از دان اصفهان، روستای جعفرآباد، پشت حسینیه)
شرکت مشاور :
گروه معماری پادیاو پارت
معمار مسئول :
بهرام شکوهیان، امیر فاضلی
تیم طراحی :
(مرحله اول): بهار سعادت، آرمیدا رضوی | (مرحله دوم): رامین رهروانی
گرافیک و پرزانته :
استودیو عباسی
تاریخ آغاز پروژه :
1400
تاریخ پایان پروژه :
1402
مساحت زمین ( متر مربع ) :
1112
مساحت زیر بنا ( متر مربع ) :
450
دسته بندی کاربری :
آموزشی
تیم اجرایی :
حمید پناهی‌جو
تاسیسات الکتریکی :
مهندسان مشاورآزمایش همکاران
تاسیسات مکانیکی :
بهرام اکسیری
كارفرما :
خیرین: خانم ها پرگل ساعتی و نازگل ساعتی / به سرپرستی بنیاد خیریه ی پاپلی خلعتبری، خانم دیانا خلعتبری
عکاسی پروژه :
محمدحسن اتفاق
جوایز کسب شده :
  • تقدیر شده گروه عمومی جایزه معمار 1403
توضیحات فارسی
  • ایده طراحی:

پروژه ساخت مدرسه‌اي در روستاي جعفرآباد زماني به ما رجوع شد که در آن روستا تنها دو مدرسه براي دبستان و پايه‌ي اول دبيرستان موجود بود. يکي از مدرسه‌ها که سه پايه اول در آن استقرار داشتند، قديمي بود و کيفيت فضايي پاييني داشت. بنابراين با اهداي يک زمين از سوي شوراي شهر در مجاورت دبستان، مقرر شد که مدرسه‌اي براي دوره‌ي اول متوسطه طراحي و اجرا گردد.

طي جلساتي که با کارفرما و موسسه‌ي خيريه واسط داشتيم، مطلع شديم که فضاي مدرسه قرار است علاوه بر ايجاد مکاني براي تحصيل دانش‌آموزان پايه‌ي اول متوسطه، در بعدازظهر به تحصيل دختران پايه‌ي دوم متوسطه اختصاص يابد. از سوي ديگر حياط مدرسه هم براي ورزش‌هاي گروهي نظير واليبال قابل استفاده باشد. بنابراين اين مدرسه صرفا براي تامين فضاي آموزشي پايه‌ي اول متوسطه طراحي نشده است، بلکه تلاش مي‌کند فضايي جهت آموزش و پرورش بيشتر دختران و همچنين فعاليت بدني و ورزشي دختران و پسران فراهم کند و از تاثيرگذاري آموزشي به تاثيرگذاري اجتماعي-فرهنگي ارتقا يابد.

ايده‌ي اوليه‌ي شکل‌گيري فرم مدرسه، با توجه به چينش دانه‌هاي فضاهاي آموزشي و چندعملکردي، پيرامون محور گذار شکل گرفت. در ادامه‌ي روند طراحي، هندسه فرم در هماهنگي با زواياي ذوزنقه‌اي زمين و همچنين پيوند با بافت مجاور مدرسه، تکامل يافت.

کلاس ها در جبهه ي جنوبي زمين به دور از خيابان و رو به جنوب پيش‌بيني شده اند تا ضمن بهره بردن از نور جنوب، رو به يک فضاي سبز اختصاصي و آرام قرار گيرند. کلاس ها که عناصر اصلي مدرسه هستند با تناسبات مناسب تعداد دانش آموزان به عرض8/60 متر و طول7/20متر در نظر گرفته شده اند. بر روي ديوار مشترک بين کلاسها و سرسرا، در بيرون کلاس ها کمد اختصاصي براي دانش آموزان پيش‌بيني شده است. اين کلاس ها هر يک با چرخش، با يکي از زواياي مرزهاي زمين موازي مي‌شود.

راهروي طولي مدرسه همه فضاها را به هم مي دوزد ضمن اينکه مانند يک حائل بين کلاس ها و حياط عمل مي کند. ديواره ي راهرو در محل ورودي اصلي باز و شفاف و در طول کلاس ها بصورت متخلخل با توجه به الگوي فخرومدين، در نظر گرفته شده است تا امکان نورگيري از جبهه شمالي رو به حياط را فراهم کند. ارتفاع دست اندازهاي بام در قسمت راهرو بلندتر از معمول پيش‌بيني شده است تا جلوي ديد به کولرها و عناصر تاسيساتي روي بام را بگيرد.

  • 1 طبقه آموزشی، همکف(3کلاس،1اتاق چندمنظوره،1اتاق مدیریت،1 اتاق معلم­ها،1 موتورخانه)
  • سازه بنا فلزی با اتصالات جوش و تهویه مطبوع آن توسط فن­کویل و کولر انجام می­شود.
English Description
There is no description for this item

نظرات پست

یک دیدگاه بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

” تمامی حقوق مادی و معنوی محتوا متعلق به پایگاه خبری جهان معماری می باشد “