logo

ویلای نیاوران | باغ درونی

ویلای نیاوران (ویلایی با سه حیاط؛ حیاط مرکزی، حیاط خلوت، و حیاط مهتابی " ویلای باغ درونی ")

لی یونگ لی (Liong Lie)

استان تهران

ویلای نیاوران (ویلایی با سه حیاط؛ حیاط مرکزی، حیاط خلوت، و حیاط مهتابی " ویلای باغ درونی ")

لی یونگ لی (Liong Lie)

استان تهران

ویدیو
ویدیو و انیمیشنی برای نمایش وجود ندارد
دیاگرام های طراحی
پلان و نما
مقاطع و جزییات

این پروژه فاقد مدارک مقاطع و جزییات اجرایی می باشد.

اطلاعات پروژه
نام پروژه :
ویلای نیاوران (ویلایی با سه حیاط؛ حیاط مرکزی، حیاط خلوت، و حیاط مهتابی " ویلای باغ درونی ")
موقعیت پروژه :
استان تهران
آدرس پروژه :
نیاوران، تهران
شرکت مشاور :
123DV
معمار مسئول :
لی یونگ لی (Liong Lie)
تیم طراحی :
سمانه رضوانی
تاریخ آغاز پروژه :
1400
تاریخ پایان پروژه :
1400
مساحت زمین ( متر مربع ) :
1100
مساحت زیر بنا ( متر مربع ) :
1400
دسته بندی کاربری :
مسکونی
كارفرما :
عکاسی پروژه :
پرهام تقی اف
توضیحات فارسی

این ویلای لوکس با متراژ ۱۴۰۰ مترمربع در تهران در کنار دامنه‌ی کوه ساخته شده است و باغی ۱۷ متربالاتر از سطح خیابان دارد. نمای ویلا با سنگ تراورتن طبیعی پوشانده شده است: یک محصول داخلی با کیفیت بالا که از کوه های ایران جمع آوری شده است. شیب موجود در سایت موقعیت ویژه ای را برای طراحی ساختمان بوجود آورد. این ویلا دو طبقه زیرِ زمین و دو طبقه بالای زمین دارد. تمایل مالکان برای پارک خودروهای خود در زیرِ زمین، منجر به ایجاد تونلی به طول ۲۰ متر در زیر باغ شد که به سمت پارکینگ در طبقه -۲ منتهی می‌شود. مهمانان از طریق پله ها یا آسانسور با عبوراز باغ مرتفع وارد ویلا می شوند.

با الهام از معماری سنتی ایرانی – عمدتاً پیکربندی خانه های حیاط مرکزی و کارکرد آنها در تلطیف خرد‌اقلیم داخل ساختمان – یک باغچه-آتریوم داخلی شیشه‌ای با سقفِ جمع‌شونده درهسته‌ی ویلا قرار گرفته است که نور کافی در روز و هوای تازه را در هر طبقه ساختمان فراهم می‌کند. شیشه‌های کف اطراف باغچه مرکزی تضمین می‌کنند که نور کافی به محوطه استخر که در سطح ۱- قرار دارد وارد شود. برای جلوگیری از گرمایش شدید باغچه مرکزی درفصل تابستان، یک سقف دوم کشویی روی پشت بام تعبیه شده است. این سقف بازشوی سایه اندازبا اجازه دادن عبور هوا فضای باغ درونی را تبدیل به محیطی دلپذیر شبیه زیر یک بادگیر می‌کند.

در فرهنگ و باور ایرانیان، آب مقدس‌ترین عنصر طبیعی به شمار می رود که نشان دهنده روشنایی و پاکی است که بیشترین جلوه‌ی آن در معماری حمام‌های ایرانی مشهود است. با الهام ساختاری از حمامهای ایرانی، یک باشگاه تندرستی(۱) به عنوان مکانی برای تجمع و لذت بردن از بازی آب و نور طراحی شده است. برای تزیینات داخلی این فضا از کاشی‌های طلایی استفاده شده ‌است. شیشه‌های کار شده در سقف اِين فضا نه تنها نور را به داخل فضا هدایت می‌کنند بلکه فضا را رمزآلود می‌کنند زیرا قدم زدن در باغچه‌ی مرکزی یا حياط خلوت پشتی روی شیشه‌های نورگير باعث ایجاد بازیِ نور و سایه در این سرداب می‌شود. علاوه بر اين نورپردازی ويژه‌ی سقف بالای استخرآن را شبیه آسمان پرستاره‌ی کویر می‌کند.

English Description
There is no description for this item

نظرات پست

یک دیدگاه بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

” تمامی حقوق مادی و معنوی محتوا متعلق به پایگاه خبری جهان معماری می باشد “