logo

آغاز مرمت سه خانه تاریخی فارس – خانه‌های تاریخی عظیمی، سلیمان پور و پاکباز

آغاز مرمت سه خانه تاریخی فارس

 

 

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس گفت: با تخصیص اعتبار عملیات مرمت سه خانه تاریخی در سه شهرستان خبر داد.

محمد ثابت اقلیدی گفت: خانه های شهرستان‌های فسا، گراش و استهبان با اعتباری بیش از یک میلیارد و ۶۵۰ میلیون تومان مرمت و بازسازی می‌شود. پرونده‌های مرمتی خانه‌های تاریخی عظیمی در گراش، سلیمان پور در شهر فسا و خانه پاکباز در شهر استهبان است.
ثابت اقلیدی در خصوص مرمت خانه تاریخی عظیمی گفت: اجرای پوشش سقف اتاق‌های بخش فوقانی ضلع جنوبی این بنا با اعتباری بیش از ۵۰۰ میلیون تومان مرمت می‌شود.
او همچنین در خصوص مرمت خانه پاکباز در شهر استهبان نیز گفت: عملیات سبک‌سازی، تعویض تیر‌های چوبی و درنهایت عایق رطوبتی بام با اعتبار ۲۵۰ میلیون تومان در این بنای تاریخی اجرا می‌شود.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس با اشاره به پرونده مرمتی خانه تاریخی سلیمان پور در شهر فسا افزود: تعمیرات بخش‌های داخلی اعم از گچ کاری بدنه، اجرای کف فرش اتاق‌های ضلع غربی و اجرای تأسیسات الکتریکی، ساخت و نصب درب‌های چوبی بخش ورودی اتاق‌های ضلع غربی این بنا با اعتباری بیش از ۹۰۰ میلیون تومان اجرا می‌شود.
خانه عظیمی گراش چهار طرف ساخت با حیاط مرکزی، در دو طبقه احداث‌شده و قدمت آن به دوره پهلوی اول بازمی‌گردد. سه ضلع خانه در دوطبقه و ضلع شرقی آن‌یک طبقه است.
خانه تاریخی پاکباز نیز متعلق به اواخر زندیه – اوایل قاجاریه واقع در شهر استهبان است. ضلع شمالی این بنا شاه‌نشین اصلی خانه با ایوان ستون‌دار قرار دارد. ستون‌های نگهدارنده این ایوان چهار گوش، چوبی و ساده هستند و تنها در قسمت سرستون تزئینات دارد
خانه سلیمان پور هم در شهر فسا واقع است که این بنا به شکل دو طرف ساخت و متعلق به اواخر قاجاریه می‌باشد. از ویژگی‌های این خانه وجود دو بادگیر در ضلع شمالی است که از معدود بادگیر‌های برجای مانده در شهر فسا است. ساختمان اصلی خانه در ضلع شمالی ساخته شده است . این ضلع شامل یک اتاق مرکزی تو در تو در میانه و دو اتاق در گوشه‌ها است.

 

پست های مشابه

نمایشگاه ۷۳۷۳ روز معماری|به مناسب دو دهه فعالیت شرکت مهندسین مشاور اسکان

برای رفتن به صفحه این پست روی دکمه زیر کلیک کنید
مشاهده پست

دورهمی های بازدید و کروکی انجمن علمی معماری دانشگاه تهران

برای رفتن به صفحه این پست روی دکمه زیر کلیک کنید
مشاهده پست

فصل پنجم معمار هفته / ویژه برنامه (زنان معمار و آینده معماری)

برای رفتن به صفحه این پست روی دکمه زیر کلیک کنید
مشاهده پست

نظرات پست

یک دیدگاه بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

” تمامی حقوق مادی و معنوی محتوا متعلق به پایگاه خبری جهان معماری می باشد “