logo

آغاز عملیات مرمت و پاک‌سازی کاشی‌های مسجد امام(ره) اصفهان

آغاز عملیات مرمت و پاک‌سازی کاشی‌های مسجد امام(ره) اصفهان

 

مسجد امام

 

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان از آغاز عملیات مرمتی و پاک‌سازی کاشی‌های مسجد امام(ره) (جامع عباسی) پس از گذشت ۵۰ سال خبر داد.

امیر کرم‌زاده مدیرکل میراث‌فرهنگی اصفهان با اعلام این خبر گفت: مسجد تاریخی امام (ره) (جامع عباسی) یکی از زیباترین مساجد تاریخی ایران و جهان است . جداره‌های این مسجد با میلیون‌ها قطعه کاشی هفت رنگ و معرق تزئین شده است.

وی ادامه داد: برآوردها حاکی است که بیش از ۵۰ سال از اجرای آخرین عملیات پاک‌سازی کاشی‌های این مسجد گذشت . این در حالی است که در طی دهه‌های گذشته افزایش آلودگی هوا اعم از افزایش غبار و گردوخاک به دلیل امتداد بلیه خشک‌سالی و همچنین افزایش آلایندگی‌های صنعتی همچون دود ماشین و کارخانه‌ها باعث شد تا گردوغبار و چربی حاصل از سوخت خودروها بر روی این کاشی‌ها بنشیند.

او ادامه داد: کارشناسان ارشد این اداره‌کل با بهره‌گیری از جدیدترین متد علمی، عملیات پاک‌سازی کاشی‌ها را از انواع آلودگی پس از قریب به ۵۰ سال از شبستان ضلع غربی و محل کارگاه مرمت گنبد مسجد امام (ره) آغاز کردند .  امیدوارم تا پایان سال جاری بتوانیم کاشی‌های بخش‌های دیگر این مسجد ارزشمند و منحصربه‌فرد را پاک‌سازی کنیم.

مسجد امام (ره) یا مسجد جامع عباسی در تاریخ ۱۵ دی ۱۳۱۰ با شمارهٔ ثبت ۱۰۷ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید . این بنا همراه با میدان نقش جهان، به عنوان میراث جهانی یونسکو ثبت گردید .

پست های مشابه

نمایشگاه ۷۳۷۳ روز معماری|به مناسب دو دهه فعالیت شرکت مهندسین مشاور اسکان

برای رفتن به صفحه این پست روی دکمه زیر کلیک کنید
مشاهده پست

دورهمی های بازدید و کروکی انجمن علمی معماری دانشگاه تهران

برای رفتن به صفحه این پست روی دکمه زیر کلیک کنید
مشاهده پست

فصل پنجم معمار هفته / ویژه برنامه (زنان معمار و آینده معماری)

برای رفتن به صفحه این پست روی دکمه زیر کلیک کنید
مشاهده پست

نظرات پست

یک دیدگاه بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

” تمامی حقوق مادی و معنوی محتوا متعلق به پایگاه خبری جهان معماری می باشد “