logo

ارگ مورچه خورت ، تلاش برای احیا

تلاش برای احیا ارگ عظیم مورچه خورت

 

 

مدیرکل میراث‌فرهنگی استان اصفهان در بازدید از ارگ عظیم و تاریخی روستای تاریخی مورچه خورت از تلاش برای احیا این ارگ عظیم با جلب حمایت بخش خصوصی خبر داد.

امیر کرم‌زاده در حاشیه این بازدید گفت: بنای تاریخی مورچه خورت با بیش از ۳۳ هزار مترمربع وسعت از بزرگ‌ترین مجموعه‌های تاریخی کشور است . این بنا در کنار شاه‌راه عظیم و تاریخی شمال به جنوب کشور قرار دارد.

او ادامه داد: این مجموعه عظیم و تاریخی با پیشینه بیش از هزار سال، فرصتی مناسب برای رونق این روستای تاریخی و مناطق هم‌جوار است.

کرم‌زاده افزود: با توجه به عظمت این مجموعه تاریخی، علی‌رغم تمامی مرمت‌هایی که انجام‌شده، تلاش می‌کنیم تا با جلب حمایت بخش خصوصی، تمامی این مجموعه تاریخی را احیا کنیم . همچنین مرکزی برای رونق فرهنگی و اقتصادی منطقه ایجاد شود.

 

قلعه تاریخی مورچه خورت

ارگ مورچه خورت

 

عملکرد قلعه تاریخی مورچه خورت در ابتدا به عنوان یک دژ نظامی بود . پس از کم رنگ شدن به مرور زمان کاربری خود را به مسکونی تغییر داد . اکنون یکی از بزرگترین و کاملترین قلاع فلات مرکزی ایران به شمار می‌رود که دارای ویژگی‌های منحصر به فرد معماری و شهرسازی می‌باشد.

این ارگ به صورت یک قلعه خشتی بزرگ با برج و باروهای بلند فضایی در فاصله ۵۰ کیلومتری شمال اصفهان و در قلب روستای مورچه خورت قرار دارد . حدود ۳۰ هزار مترمربع وسعت این قلعه است. این قلعه ۲ دروازه و ۸ برج تدافعی دارد . در بخش فوقانی دیوارها، روزنه‌ها و تیرکش‌هایی ایجاد شده‌است . از طریق ورودی‌های تعبیه شده در ۲ برج اصلی حصار در شمال و غرب مجموعه ، بالا بردن ضریب ایمنی و دسترسی آسان به درون قلعه را ممکن می‌سازد . در گذر از ورودی جنوبی قلعه و عبور از کنار بقعهٔ امامزاده علی که گنبد فیروزه ای آن از تمامی نقاط قلعه می‌درخشد، ساباطی وجود دارد که فضایی است برای آنان که در گرمای طاقت فرسای کویر به دنبال پناهی می‌گردند.

پست های مشابه

نمایشگاه ۷۳۷۳ روز معماری|به مناسب دو دهه فعالیت شرکت مهندسین مشاور اسکان

برای رفتن به صفحه این پست روی دکمه زیر کلیک کنید
مشاهده پست

دورهمی های بازدید و کروکی انجمن علمی معماری دانشگاه تهران

برای رفتن به صفحه این پست روی دکمه زیر کلیک کنید
مشاهده پست

فصل پنجم معمار هفته / ویژه برنامه (زنان معمار و آینده معماری)

برای رفتن به صفحه این پست روی دکمه زیر کلیک کنید
مشاهده پست

نظرات پست

یک دیدگاه بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

” تمامی حقوق مادی و معنوی محتوا متعلق به پایگاه خبری جهان معماری می باشد “