logo

تهیه پرونده ثبت جهانی مسجد جامع ورامین

تهیه پرونده ثبت جهانی مسجد جامع ورامین

 

تهیه پرونده ثبت جهانی مسجد جامع ورامین

 

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان ورامین، از تهیه پرونده ثبت جهانی بنای تاریخی و مذهبی مسجد جامع ورامین خبر داد.

محمدرضا تاجیک با اعلام این خبر گفت: با حضور نمایندگان وزارت میراث فرهنگی و انجام ارزیابی و بازدید میدانی، تهیه پرونده بنای تاریخی و مذهبی مسجد جامع ورامین برای ارسال به سازمان گردشگری ملل متحد برای ثبت در میراث جهانی آغاز شد.

رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان ورامین به همکاری و حمایت اداره کل میراث فرهنگی استان تهران از اجرای این طرح اشاره کرد . وی خاطرنشان کرد: این موضوع با هدف بهره برداری مطلوب از قابلیت‌های موجود در صنعت گردشگری و تحول آن در دشت ورامین پیگیری شد . امیدواریم با تشکیل کمیته راهبردی توسعه گردشگری شهرستان ورامین در سطح استان و شهرستان، شاهد این موفقیت ورامین در سطح جهانی و بین المللی باشیم.  این بنا هویت تاریخی و مذهبی ورامین بوده و نشانه بخشی از تمدن کهن و دیرینه پرافتخار آن است. ثبت یک اثر در فهرست میراث جهانی، مزایای فراوانی دارد و سبب می‌شود علاوه بر محافظت، نگهداری و معرفی ارزش‌های آن به جهانیان به عنوان هدف اصلی، نوعی مقصد گردشگری در سطح جهانی محسوب گردید .  پس از معرفی نیز ، میزبان جهانگردان و ایرانگردان بیشماری خواهد شد.

او افزود: این موضوع یکی از درخواست‌های مطرح شده در سفر شهریور ماه سال گذشته مهندس ضرغامی وزیر محترم میراث فرهنگی به شهرستان ورامین و از مطالبات فرمانداری ویژه و جمعی از کارشناسان، پژوهشگران، هنرمندان و مردم علاقمند ورامین می‌باشد و این بنا از جمله مساجد تکامل یافته چهار ایوانی است . دارای کتیبه‌ای به تاریخ ۷۲۲ هجری قمری می‌باشد . به دستور سلطان محمد خدابنده (الجایتو) و با معماری استاد علی قزوینی آغاز شد . این بنا در دوران سلطان ابوسعید بهادرخان، آخرین پادشاه ایلخانان مغول به بهره برداری رسید . در این بنای تاریخی هنرهایی همچون آجرکاری، کاشی کاری، گچ‌بری طرح‌های اسلیمی و کتیبه‌های حاوی خطوط خوشنویسی به نهایت استادی و زیبایی به چشم می خورد .

پست های مشابه

نمایشگاه ۷۳۷۳ روز معماری|به مناسب دو دهه فعالیت شرکت مهندسین مشاور اسکان

برای رفتن به صفحه این پست روی دکمه زیر کلیک کنید
مشاهده پست

دورهمی های بازدید و کروکی انجمن علمی معماری دانشگاه تهران

برای رفتن به صفحه این پست روی دکمه زیر کلیک کنید
مشاهده پست

فصل پنجم معمار هفته / ویژه برنامه (زنان معمار و آینده معماری)

برای رفتن به صفحه این پست روی دکمه زیر کلیک کنید
مشاهده پست

نظرات پست

یک دیدگاه بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

” تمامی حقوق مادی و معنوی محتوا متعلق به پایگاه خبری جهان معماری می باشد “