logo

آغاز عملیات خاکبرداری و احیای حمام ملاباشی کرمانشاه

آغاز عملیات خاکبرداری و احیای حمام ملاباشی کرمانشاه

 

حمام ملاباشی

 

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی استان کرمانشاه از آغاز مرحله‌ای جدید از عملیات خاکبرداری از حمام مدفون تاریخی «ملاباشی» در شهر کرمانشاه خبرداد.

عملیات جدیدی برای بیرون کشیدن حمام تاریخی “ملاباشی” که در زیر خاک‌های انباشته مدفون بود، آغاز شد . این حمام که یکی از بزرگترین و باشکوه‌ترین حمام‌های دوره قاجاریه در کرمانشاه محسوب می‌شود، در محله جلوخان قرار دارد. بنا بر نظر کیومرث خانی لعل‌آبادی، معاون میراث فرهنگی استان کرمانشاه، این بنا طی جنگ تحمیلی آسیب دید . پس از آن نیز نخاله‌های ساختمانی روی آن ریخت، به طوری که کاملاً زیر خاک دفن شد.

عملیات نخستین خاکبرداری از این حمام حدود سه سال پیش انجام شد . اکنون مرحله دوم این پروژه با بودجه‌ای معادل شش میلیارد ریال آغاز شد . در مرحله اول، حدود ۲۰ درصد از این بنای تاریخی از زیر خاک بیرون آمد . پیش‌بینی می‌شود با اتمام مرحله دوم، تا ۴۰ درصد آن آشکار شود.

خانی لعل‌آبادی تاکید کرد: که این خاکبرداری‌ها با دقتی مشابه کاوش‌های باستان‌شناسی انجام می‌شود، زیرا تزئینات و معماری خاص این بنا نیازمند ظرافت ویژه‌ای در روند کار است. وی افزود : برای کامل کردن این پروژه، به دو مرحله دیگر خاکبرداری نیاز است و پس از آن مرمت بنا آغاز خواهد شد.

این حمام در مالکیت بخش خصوصی قرار دارد و هرگونه عملیات احیا و مرمت با همکاری مالک انجام می‌شود. جالب است بدانید که بخش زنانه حمام ملاباشی با مساحت حدود ۸۰۰ متر مربع همچنان سالم است و امروزه به عنوان زورخانه “علمدار” مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این پروژه با هدف حفظ و احیای این اثر تاریخی ارزشمند در حال پیگیری است تا این گنجینه دوران قاجاریه بار دیگر به‌طور کامل در معرض دید عموم قرار گیرد.

پست های مشابه

نمایشگاه ۷۳۷۳ روز معماری|به مناسب دو دهه فعالیت شرکت مهندسین مشاور اسکان

برای رفتن به صفحه این پست روی دکمه زیر کلیک کنید
مشاهده پست

دورهمی های بازدید و کروکی انجمن علمی معماری دانشگاه تهران

برای رفتن به صفحه این پست روی دکمه زیر کلیک کنید
مشاهده پست

فصل پنجم معمار هفته / ویژه برنامه (زنان معمار و آینده معماری)

برای رفتن به صفحه این پست روی دکمه زیر کلیک کنید
مشاهده پست

نظرات پست

یک دیدگاه بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

” تمامی حقوق مادی و معنوی محتوا متعلق به پایگاه خبری جهان معماری می باشد “