logo

احیای باغ دوره صفویه با آغاز پروژه « مرمت کوشک میانی باغ قوشخانه »

مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان از آغاز پروژه«مرمت کوشک میانی باغ قوشخانه» در راستای حفظ بناهای ارزشمند شهر خبر داد.

 

مرمت کوشک میانی باغ قوشخانه

 

محمدعلی ایزدخواستی با اشاره به آغاز پروژه «مرمت کوشک میانی باغ قوشخانه» اظهار کرد: باقوشخانه یا باغ قوشخانه نام یکی از باغ‌های بزرگ و باشکوه سلطنتی در شهر اصفهان بود . در عصر صفوی و دوران سلطنت شاه‌عباس محل نگهداری و پرورش قوش و بازهای شکاری به‌شمار می‌رفت.

وی افزود: این باغ در دوره‌های مختلف تاریخی به‌اندازه‌ای با اهمیت بود که در سفرنامه سیاحان خارجی همچون «ژان شاردن» سیاح فرانسوی به آن اشاره‌شده است. این باغ در ابتدای دورهء پهلوی به همراه ابنیهء موجود در آن در تحت تملک یکی از سران حکومتی پهلوی به نام «مشیر فاطمی» قرار گرفت . وی ضمن ایجاد تغییراتی در بنای یادشده در جبهه میانی باغ نیز بنای کوشک مانند دیگری برای اقامت شخصی خویش احداث کرد.

 

مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهر اصفهان تصریح کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی، دیوارهای باغ برداشته شد . همچنین به عنوان یک پارک شهری در اختیار مردم قرار گرفت و کوشک میانی مشیرفاطمی به کتابخانه‌ای عمومی تبدیل شد . تا حدود یک دهه پیش این کتابخانه فعال بود و پس از تعطیل شدن کتابخانه، کوشک میانی به علت رهاشدگی و آسیب‌ها به مکانی متروکه بدل شد .

ایزدخواستی اضافه کرد: مساحت عرصه پارک باغ قوشخانه ۴۷ هزار و ۷۲۴ مترمربع است که مساحت کوشک میانی که در آن قرار گرفته است بالغ‌بر ۲۷۶ مترمربع است . به‌واسطه مخروبه بودن این بنا، سازمان نوسازی و بهسازی شهر اصفهان مرمت این بنا و عرصه اطراف آن را که در مجموع بالغ‌بر ۱۸ هزار و ۵۰۰ مترمربع است را شروع کرده است.

پست های مشابه

سومین کنفرانس بین المللی عمران، معماری و فناوری اطلاعات در زندگی شهری

برای رفتن به صفحه این پست روی دکمه زیر کلیک کنید
مشاهده پست

بیست و سومین کنفرانس ملی مهندسی عمران، معماری و شهرسازی

برای رفتن به صفحه این پست روی دکمه زیر کلیک کنید
مشاهده پست

نمایشگاه پترنیتکچر- تیزر و مصاحبه ها

برای رفتن به صفحه این پست روی دکمه زیر کلیک کنید
مشاهده پست

نظرات پست

یک دیدگاه بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

” تمامی حقوق مادی و معنوی محتوا متعلق به پایگاه خبری جهان معماری می باشد “