logo

راسته های بازار تاریخی زنجان در حال مرمت است

مرمت و بازسازی راسته های بازار تاریخی زنجان در حال انجام است

 

 

رئیس گروه حفظ و احیای بناها و محوطه‌های تاریخی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، استان زنجان، گفت: هم اکنون چهار عدد از راسته های بازار تاریخی زنجان شامل رستم خانی، حاج حیدر، تقاطع حجت الاسلام و قیصریه در حال مرمت است.

حامد بیگدلی،امروز دوشنبه ، 5 شهریور ماه 1403 با اعلام این خبر، افزود: تخریب ایزوگام پشت بام، آواربرداری پشت بام- کونال بندی، دوغاب ریزی گچی رو طاق‌ها، پوکه ریزی، اجرای ایزوگام، دوخت و دوز ترک‌ها، بندکشی و چربی‌زدایی دیوار آجری در این چهار راسته بازار تاریخی زنجان در حال مرمت از بخش اعتبارات استانی است.

رئیس گروه حفظ و احیای بناها و محوطه‌های تاریخی میراٍث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی استان، ادامه داد: بازار تاریخی یکی از مجموعه‌های تاریخی ارزشمند و پویا در قلب تجاری شهر زنجان است . از نظر ساماندهی، حفاظت و مرمت همواره مورد توجه این اداره‌کل میراث‌فرهنگی بوده است.

وی گفت: بازار زنجان دارای هشت راسته مختلف است که شامل ردیف زرگری، تیتر، کفش، سراج و … می شود . پنج مسجد مختلف و دو کاروانسرا مهم حاج علی قلی و حاج کربلایی علی در آن قرار دارد .

بیگدلی، یادآور شد: برای ورود به این بازار ۵۶ راه اصلی و فرعی را در پیش رو دارد و می‌توان خرید را از بین ۹۴۰ مغازه مختلف انجام داد.

مجموعه تاریخی بازار زنجان در قلب بافت قدیمی شهر قرار دارد که روزگاری مشرف به دروازه قلتوق یا دروازه جنوبی شهر بود. این بازار طولانی‌ترین بازار ایران محسوب می شود که در غرب و شرق شهر گسترش یافت و به بازار پایین و بالا تقسیم و نامگذاری شد .

معماری بازار تاریخی زنجان

بنا بر اسناد و متون تاریخی، ساخت آن در سال 1205 هجری قمری در زمان آغا محمدخان قاجار آغاز شد . ساخت این بنا در سال 1213 هجری قمری مصادف با سلطنت فتحعلی شاه قاجار به پایان رسید.

مجموعه بازار بالا مشتمل بر بازار قیصریه، بازار بزازها و راسته های حجت الاسلام، امامزاده و عبدالعلی بیک است . این مجموعه از نظر تولید و عرضه کالا و خدمات جنبی وابسته، بسیار غنی بود . همچنین مهمترین مرکز اقتصادی و تجاری شهر محسوب می شود.

بازار زنجان از نظر تولید و نوع فعالیت به هشت ردیف زرگر، کفاش، مغازه دار و مغازه دار تقسیم می شود.

 

پست های مشابه

نمایشگاه ۷۳۷۳ روز معماری|به مناسب دو دهه فعالیت شرکت مهندسین مشاور اسکان

برای رفتن به صفحه این پست روی دکمه زیر کلیک کنید
مشاهده پست

دورهمی های بازدید و کروکی انجمن علمی معماری دانشگاه تهران

برای رفتن به صفحه این پست روی دکمه زیر کلیک کنید
مشاهده پست

فصل پنجم معمار هفته / ویژه برنامه (زنان معمار و آینده معماری)

برای رفتن به صفحه این پست روی دکمه زیر کلیک کنید
مشاهده پست

نظرات پست

یک دیدگاه بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

” تمامی حقوق مادی و معنوی محتوا متعلق به پایگاه خبری جهان معماری می باشد “