logo

ساختمان مسکونی خانواده افشار

ساختمان مسکونی خانواده افشار

علی سلطانی، عاطفه کرباسی

استان تهران

ساختمان مسکونی خانواده افشار

علی سلطانی، عاطفه کرباسی

استان تهران

ویدیو
ویدیو و انیمیشنی برای نمایش وجود ندارد
دیاگرام های طراحی
پلان و نما
مقاطع و جزییات
اطلاعات پروژه
نام پروژه :
ساختمان مسکونی خانواده افشار
موقعیت پروژه :
استان تهران
آدرس پروژه :
خیابان شریعتی ابتدای خیابان ظفر، کوچه صبر، کوچه مطهری شمالی، کوچه مهشید، کوچه رویا پلاک ۱ /
شرکت مشاور :
دفتر معماری آینه
معمار مسئول :
علی سلطانی، عاطفه کرباسی
تیم طراحی :
بهنام امامی، نرگس بداغی
گرافیک و پرزانته :
نرگس مالک، شادی امیرکاوه
تاریخ آغاز پروژه :
1399
تاریخ پایان پروژه :
1400
مساحت زمین ( متر مربع ) :
236
مساحت زیر بنا ( متر مربع ) :
1075
دسته بندی کاربری :
مسکونی
تیم اجرایی :
مازیار گنجی جم
كارفرما :
دکتر سیروس افشار
عکاسی پروژه :
علی گرجیان
توضیحات فارسی

ساختمان مسکونی خانواده افشار در بافت فشرده متراکم شهری تهران واقع شده است. قبل از اینکه کارفرما کار را به ما پیشنهاد کند، اسکلت و ستون‌ها سفارش داده شده و تقریباً آماده نصب بود و محل قرارگیری حفره آسانسور و پله فرار و نورگیر (به شکل اولیه‌اش تحت قوانین شهرداری) ثابت و غیرقابل‌تغییر بود؛ ما بعضی جاهای سقف قبلی را خالی و ویدها را جابه‌جا و در معنای نورگیر مجموعه تجدید نظر کردیم.

کارفرما والدینی هستند که مجتمع را با سه خانه، يك واحد بزرگ‌تر برای زندگی خود و دو واحد برای فرزندانشان می‌خواستند. در طبقات یک، دو و سه مجموعاً دو واحد دوبلکس فرزندان در دل هم فرورفته و در طبقات چهار و پنج یعنی دو طبقه آخر، یک واحد دوبلکس مختص پدر و مادر است. بدین ترتیب وجود یک فضای مشترک همسایگی بین تمامی خانه ضروری می‌نمود. از سویی معبر جنوبی چندان عریض نبود و چشم‌انداز خوبی هم نداشت. این امر موجب شکل‌گیری مهم‌ترین تصمیم معمارانه در پروژه شد: ایجاد خانه‌هایی درون‌ گرا که همسایگی خوبی با هم و ارتباطی قوی با حیاط شمالی داشته باشند.

پروژه یک فضای همسایگی مشترک بین طبقات در دل خود، پنهان از دید معبر جنوبی دارد و به سمت آن رو کرده است. بدین معنا که خانه‌ها از سمت جنوب تنها به منظور بهره از نور جنوب استفاده می‌کنند ولی از نظر کیفی به سمت یک حیاط همسایگی داخلی رو کرده‌اند که بیشتر فضاهای داخلی‌شان از آن دید و منظر می‌گیرند. حیاط داخلی به سمت پله و آسانسور مشبک و به سمت سایر فضاهای خانه باز است و ورودی تمامی واحدهای دوبلکس در هر یک از دو طبقه و نیم‌طبقه خود از طریق یک فضای نیم‌باز به سمت حیاط درونی است.

 در طبقه همکف پارکینگ طبقات و سرسرای ورودی واقع شده است. طبقه اول و بال شرقی طبقه دوم، واحد دوبلکس یکی از فرزندان است؛ اتاق مهمان، پذیرایی و آشپزخانه در طبقه اول است و از سمت شرق پله‌ای به طبقه دوم شامل دو اتاق خواب با سرویس مجزا و هال کوچک منتهی می‌شود که به حیاط داخلی دید دارد. بال غربی طبقه دوم به همراه طبقه سوم واحد فرزند دیگر است. ورودی اصلی این واحد از طبقه سوم است. اتاق مهمان، سالن و آشپزخانه در طبقه سوم و دو اتاق خواب و هال کوچک در طبقه دوم با دید به حیاط داخلی قرار دارد.

واحد پدر و مادر ورودی اصلی از طبقه چهار دارد که سالن، اتاق مهمان و آشپزخانه در آن است. در طبقه پنج سه اتاق خواب، حمام، توالت، لباس‌شویی و نشیمن اصلی که تمامی خانواده در آن جمع می‌شوند، رو به حیاط شمالی واقع شده است.  حجم هر واحد دوبلکس در نمای جنوبی شاخص و از واحد مجاور جدا شده. پوسته خشن و مشبک خاکستری بیرونی‌ترین بخش نماست و پوسته درونی شامل پنجره‌ها با رنگ و بافت صمیمی آجر، درون گرا بودن خانه‌ها را تأکید می‌کند.  درنهایت، می‌توان گفت در این پروژه مفهوم پله و ارتباط عمودی، مفهوم نورگیر و مفهوم نمای جنوبی با هدف افزایش کیفیت و ایجاد فضاهای اشتراکی برای یک خانواده ساکن در سه خانه مجتمع دستخوش تغییر شده است.

English Description
There is no description for this item

نظرات پست

یک دیدگاه بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

” تمامی حقوق مادی و معنوی محتوا متعلق به پایگاه خبری جهان معماری می باشد “