logo

حمام قاجاری گودی در شیراز ثبت ملی شد

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس از ثبت ملی حمام گودی در بافت تاریخی شیراز خبر داد .

 

 

وی گفت : هم‌اکنون حمام تاریخی گودی به شماره ۳۴۱۴۷ در فهرست ملی به ثبت رسید .

محمد ثابت اقلیدی امروز یکم شهریورماه ۱۴۰۳ با بیان اینکه در حال حاضر حمام  تاریخی ” گودی”  در شهر شیراز در فهرست ملی به ثبت رسیده است افزود : طبق آمارهای موجود تاکنون ۸۷ حمام تاریخی فارس با قدمت دوره‌های صفویه تا اوایل پهلوی  در فهرست ملی  قرارگرفته است .

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس در خصوص حمام تاریخی ” گودی ” گفت: قدمت این بنای ملی متعلق به دوره قاجار است . هم‌اکنون با شماره   ۳۴۱۴۷ در فهرست آثار ملی جای گرفته است.

ثابت اقلیدی  افزود : حمام “گودی ” در  بافت تاریخی شهر شیراز، خیابان شیخ روزبهان واقع است اما در حال حاضر فاقد کاربر است . در طی سنوات اخیر متأسفانه بخش‌های زیادی از حمام با استفاده از مصالح ناهمگون و جدید به همراه تغییر فضاها  دچار دخل و تصرف شد . به دلیل پایین‌تر بودن ساختار اصلی بنای حمام نسبت زمین‌های اطراف و زمین‌های پیرامون و ساخت‌وسازهای جدید در اطراف بنا متأسفانه این بنا از لحاظ ایستایی در وضعیت نامناسب قرار دارد.

او ادامه داد : با توجه با ارزشمندی بنا و جای‌گیری آن در فهرست ملی پیشنهاد می‌شود . ضمن مرمت اصولی بنا نسبت به تغییر کاربری ، حمام  به‌عنوان کافه موزه و گالری  تغییر کاربری یابد  .

معماری حمام گودی

مساحت حمام حدود ۶۰۰ متر مربع و دارای تمامی عناصر اصلی حمام‌های قدیم ایرانی شامل : هشتی ورودی ، بینه ، میان در، گرم‌خانه ، خزینه و چال‌حوض است . حمام گودی در داخل زمین واقع‌شده است و بام ان حدود ۲.۵ متر از سطح کوچه ارتفاع دارد . این شگرد تبادل حرارتی را در زمستان و تابستان میان داخل حمام و فضاهای خارجان به حداقل می‌رسانده است . در واقع خاک همچون عایقی حرارتی عمل می‌کرده است .

درگاه حمام گودی در ضلع شرقی آن قرار دارد . با فرود از دو پله به ارتفاع تقریبی ۳۰ سانتی‌متر به کف هشتی حمام می‌رسیم. پلان هشتی مربع شکل و کف آن آجرفرش است . از هشتی با یک چرخش ۹۰ درجه وارد دالانی می‌شویم که پس از عبور به مدخل ورود به سربینه برسیم . سربینه فضایی هشت وجهی است که سقف آن گنبدی شکل با نورگیری مدور به قطر تقریبی ۶۰ سانتیمتر در سقف آن است . پیرامون فضای هشت‌وجهی بینه حجره‌هایی با طاق جناغی برای رختکن ساخته‌شده است . در وسط بینه یک حوض هشت‌وجهی سنگی دیده می‌شود . ورود به میان در از ضلع شمالی بینه میسر است . میان در به شکل راهرویی مستطیل شکل است که در ضلع غربی آن آبریزگاه قرار داشته است . سقف میانی در نورگیر مدور به قطر تقریبی ۵۰ سانتیمتر دارد . از گوشه‌ی شمال شرقی میان در و با یک چرخش ورود به فضای گرم‌خانه را میسر می سازد . گرمخانه فضایی چهار وجهی است که پوشش سقف آن گنبدی و دارای نورگیر است که به‌منظور حداکثر استفاده از نور طبیعی برای حمام بوده است.

ورود به چاله‌حوض از گوشه جنوب شرقی گرمخانه میسر است . پوشش سقف چال‌حوض به‌صورت طاق تویزه است . در حال حاضر دو نورگیر مدور در سقف تعبیه‌شده است . ارزش معماری از نظر پلان، ساختار، نوع مصالح، و موقعیت قرارگیری مشابه دیگر حمام‌های تاریخی شهر شیراز است.

پست های مشابه

نمایشگاه ۷۳۷۳ روز معماری|به مناسب دو دهه فعالیت شرکت مهندسین مشاور اسکان

برای رفتن به صفحه این پست روی دکمه زیر کلیک کنید
مشاهده پست

دورهمی های بازدید و کروکی انجمن علمی معماری دانشگاه تهران

برای رفتن به صفحه این پست روی دکمه زیر کلیک کنید
مشاهده پست

فصل پنجم معمار هفته / ویژه برنامه (زنان معمار و آینده معماری)

برای رفتن به صفحه این پست روی دکمه زیر کلیک کنید
مشاهده پست

نظرات پست

یک دیدگاه بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

” تمامی حقوق مادی و معنوی محتوا متعلق به پایگاه خبری جهان معماری می باشد “