logo

بام سرای آقایی در بازار تاریخی اراک مرمت می‌شود

بام سرای آقایی در بازار تاریخی اراک مرمت می‌شود

 

سرای آقایی بازار تاریخی اراک

 

معاون میراث‌فرهنگی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی از آغاز عملیات مرمت بام سرای آقایی در بازار تاریخی اراک خبر داد.

حسین محمودی گفت: برای انجام مرمت بنای تاریخی سرای گلشن در بازار تاریخی اراک، ۳ میلیارد تومان اعتبار در دستور کار قرار گرفت . این عملیات از طریق مناقصه عمومی توسط پیمانکار واجد شرایط  در حال انجام است.

معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی  افزود: اعتبار مرمت سرای آقایی با همکاری شهرداری اراک و با نظارت و کارشناسی این اداره‌کل در دستور کار قرار گرفته است. عملیات مرمت شامل سبک سازی، مرمت و اجرای طاق های فرسوده، دوغاب و گچ بری سنتی است.

او با تاکید بر اینکه این مجموعه تاریخی دارای ۲۰ سرا و تیمچه است . هر یک از سراها و تیمچه‌ها دارای فرم و پلانی متفاوت و خاص است. تصریح کرد: مجموعه تاریخی بازار اراک در دوره فتحعلی شاه قاجار در مرکز بافت شهری سلطان آباد احداث شد . همچنین این بازار یکی از زیباترین بازارهای ایران محسوب می‌شود.

سرای آقایی از یکی از پنج سرای بزرگ بازار اراک هست که دارای دو درب و دسترسی از راسته بازار و درب دیگری از طرف چهار سوق بازار است.
این سرا مساحتی حدود ۲۰۰۰ متر دارد . همچنین متشکل از یک تیمچه و یک حیاط است و حجره ها در دو طبقه در هر دو قسمت قرار دارند . قسمت پایین محل کسب و در قدیم طبقه بالایی حجره ها به عنوان محل استراحت ( در تیمچه) و در حیاط محل خواب و شب مانی تجار مهمان و مسافران بوده است. در حال حاضر این تیمچه محل کسب و کار رسته های فرش فروشی و ادوات فرش بافی و انبار فرش و خامه است.

پست های مشابه

نمایشگاه ۷۳۷۳ روز معماری|به مناسب دو دهه فعالیت شرکت مهندسین مشاور اسکان

برای رفتن به صفحه این پست روی دکمه زیر کلیک کنید
مشاهده پست

دورهمی های بازدید و کروکی انجمن علمی معماری دانشگاه تهران

برای رفتن به صفحه این پست روی دکمه زیر کلیک کنید
مشاهده پست

فصل پنجم معمار هفته / ویژه برنامه (زنان معمار و آینده معماری)

برای رفتن به صفحه این پست روی دکمه زیر کلیک کنید
مشاهده پست

نظرات پست

یک دیدگاه بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

” تمامی حقوق مادی و معنوی محتوا متعلق به پایگاه خبری جهان معماری می باشد “