logo

در مسیر باد

آپارتمان مسکونی در مسیر باد

امیرحسین اشعری

استان فارس

آپارتمان مسکونی در مسیر باد

امیرحسین اشعری

استان فارس

ویدیو
ویدیو و انیمیشنی برای نمایش وجود ندارد
دیاگرام های طراحی
پلان و نما
مقاطع و جزییات
اطلاعات پروژه
نام پروژه :
آپارتمان مسکونی در مسیر باد
موقعیت پروژه :
استان فارس
آدرس پروژه :
شیراز، خیابان فرهنگشهر، کوچه دهم
شرکت مشاور :
گروه معماری اشعری و همکاران
معمار مسئول :
امیرحسین اشعری
تیم طراحی :
علی عطاران، زهرا جعفری، افشین اشعری، الناز امینی خانیمنی، امیر ایرانی دوست حقیقی، زهرا رحیمی، احسان شبانی، سارا زحمتکش فرد شیرازی، مهسا پاکشیر، آیدا رفیعی
گرافیک و پرزانته :
زهرا جعفری، سارا ناظمی، امیر ایرانی دوست حقیقی
تاریخ آغاز پروژه :
1397
تاریخ پایان پروژه :
1401
مساحت زمین ( متر مربع ) :
310
مساحت زیر بنا ( متر مربع ) :
780
دسته بندی کاربری :
مسکونی
تیم اجرایی :
معین نکویی، سعید جمالی، محسن شمس آبادیان، احسان شبانی، علیرضا دهقانی، ماندانا زاهدی
تاسیسات الکتریکی :
شرکت یاشا الکترونیک (برادران منزه)
كارفرما :
دکتر محمود مشفقیان
عکاسی پروژه :
پرهام تقی اف، نوید عطروش، امیرحسین اشعری
توضیحات فارسی

فرم در ارتباط با بستر و منظر کوچه: پروژه مسکونی در کوچه ای در مجاورت با خانه های تک واحدی که اکثرا یک طبقه هستند واقع شده است . از آنجایی که پروژه  سه طبقه است، برای همخوانی با بافت خانه های اطراف،  با ایجاد شکست و تورفتگی فرم در تراز خط آسمان همسایگان، پیوستگی و امتداد خانه ها را حفظ کردیم

به گونه ایی که حجم طبقه اول و دوم نسبت به طبقه همکف از طرفین گسترده شده و خود را به صورت حجمی مستقل نشان داده است و طبقه همکف نیز به شکل صفحه ای ممتد اتصال بین همسایه ها را حفظ کرده است. فرم در محل اتصال معبر اصلی و فرعی، به صورت کرو در آمده تا حرکت حجم و صفحه پیوسته بماند.

ارتباط درون و بیرون: ساختمان از سه جبهه آزاد است. از سمت جنوب  به حیاط ، از غرب به کوچه عریض اصلی و سمت شمال به کوچه بن بست فرعی ارتباط دارد.  از سمت جنوب بیشترین ارتباط را بین فضای داخلی مسکونی با فضای بیرون (حیاط) برقرارکردیم، هم برای استفاده از نور مطلوب و هم برای دید مناسب به فضای سبز حیاط.

برونگرایی جبهه جنوبی علاوه بر داشتن حریم خصوصی و عدم مشرفیت، منظر طبیعی “کوه های زاگرس” را به درون می کشاند. در جبهه غربی، پوسته ای رقصان در نظر گرفته شده تا مرز بیرون و درون پروژه را نرم کند و هم نور تند غرب و هم دید از فضای معبر اصلی را متعادل کند. همچنین از شلوغی بصری این جداره کاسته شود. این پوسته نقش پس زمینه ای سفید برای درختان کهنسال دارد که درختان را شاخص تر می کند. پشت این پوسته تراس های واحدها قرار دارند که به ساکنین این امکان را می دهند تا بدون دیده شدن از معبر اصلی،  از این فضاهای نیمه باز استفاده کنند. پوسته تا پشت ساختمان (نمای شمالی) امتداد پیدا می کند ولی از سمت شمال به واسطه حریم خصوصی کوچه بن بست، بازشوهایی در پوسته نمایان می گردد. سقف را نیز به مثابه جبهه ای افقی در نظر گرفتیم تا با ایجاد بازشوهایی، آسمان را به فضای داخل دعوت کنیم که این خود باعث ارتفاع بیشتر در برخی از فضاهای داخلی شده است. همچنین با در نظر گرفتن فضای سبز، فضای آشپزی، فضای نشستن، فضای بازی بچه ها و… پشت بام را از حالت منفعل در آوردیم و تا به فضایی زنده و پویا تبدیل شود.

پوسته رقصنده با باد:  پروژه مابین کوه های زاگرس (کوه دراک) و باغات قصرالدشت  قرار دارد. به دلیل تفاوت فشار، کوچه همانند دالان باد عمل می کند و درختان کوچه را به رقص در می آورد و وجود باد را ملموس تر می کند. ما از حرکت برگ های درختان الگو برداری کردیم و پوسته ساختمان را با صفحاتی کوچک و سبک طراحی کردیم تا به حرکت در آمده و پوسته ای پویا و زنده ایجاد کند و در کنار شاخ و برگ درختان، به رقص در آیند. حرکت کردن این صفحات نما را متحرک کرده و بازی نور وسایه در درون فضا ایجاد می کند. همچنین حد فاصل بین پوسته و نما فضایی دنج و امن ایجاد شد برای کنجکاوی و بازی گوشی بچه های ساکنین.

English Description
There is no description for this item

نظرات پست

یک دیدگاه بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

” تمامی حقوق مادی و معنوی محتوا متعلق به پایگاه خبری جهان معماری می باشد “