logo

آغاز مرمت مسجد فیض الرحمان زاهدان

آغاز مرمت مسجد فیض الرحمان ، قدیمی‌ترین مسجد ثبت ملی اهل سنت زاهدان

 

 

اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سیستان و بلوچستان عملیات مرمت و مرمت قدیمی ترین مسجد اهل سنت زاهدان ( فیض الرحمان ) را آغاز کرد.

مسجد تاریخی فیض الرحمن یکی از قدیمی ترین مساجد اهل سنت در مرکز استان سیستان و بلوچستان است.

محمدهادی طهرانی مقدم با حضور در این مسجد گفت: آثار تاریخی نماینده‌های مهم تاریخ و فرهنگ یک جامعه هستند که حفظ و احیای این بناهای تاریخی یکی از وظایف میراث فرهنگی و ضرورت های اصلی است . برای موفقیت بیشتر در این امر مشارکت مردمی و ورود خیرین  را می‌طلبد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سیستان و بلوچستان افزود: مسجد فیض الرحمان مربوط به اوایل دوره پهلوی است . به همت کدخدا فیض اله (گرگیج) و توسط بنّایی به نام استاد حیدری همزمان با شکل گیری هسته اولیه شهر زاهدان ساخته شد . علیرغم گذشت سال‌های متمادی باز هم با همت متولیان، اقامه نماز و برگزاری برنامه های مذهبی و ختم قرآن کریم در آن تعطیل نشده است . همچنین مردمان منطقه این بنای تاریخی را حفظ کرده اند که جای قدردانی دارد.

 

 

او ادامه داد: اداره کل میراث فرهنگی استان نیز با پیگیری و جذب اعتبار کار مرمت و بازسازی این مسجد تاریخی را آغاز کرده است . اما این مهم می‌طلبد تا ساکنان منطقه و خیرین نیز همکاری لازم را برای مرمت کامل این بنا با ما داشته باشند . همکاری مردم منطقه، متولیان و امام جماعت مسجد در زمان روند مرمت با همکاران ما طبیعتاً زمان این عملیات مرمتی را کاهش می‌دهد.

در این بازدید معاون میراث فرهنگی، فرمانده یگان حفاظت از آثار تاریخی، معاون توسعه جمعیت مدیرکل، رئیس اداره زاهدان و تعدادی از کارشناسان و امام جماعت مسجد فیض الرحمن نیز حضور داشتند.

زیر بنای مسجد فیض الرحمان  212 متر مربع است که با نقشه مستطیل و با خشت خام ساخته شده است . این بنای تاریخی با شماره 3061 در سال 79 به ثبت ملی رسید.

 

پست های مشابه

نمایشگاه ۷۳۷۳ روز معماری|به مناسب دو دهه فعالیت شرکت مهندسین مشاور اسکان

برای رفتن به صفحه این پست روی دکمه زیر کلیک کنید
مشاهده پست

دورهمی های بازدید و کروکی انجمن علمی معماری دانشگاه تهران

برای رفتن به صفحه این پست روی دکمه زیر کلیک کنید
مشاهده پست

فصل پنجم معمار هفته / ویژه برنامه (زنان معمار و آینده معماری)

برای رفتن به صفحه این پست روی دکمه زیر کلیک کنید
مشاهده پست

نظرات پست

یک دیدگاه بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

” تمامی حقوق مادی و معنوی محتوا متعلق به پایگاه خبری جهان معماری می باشد “