logo

ساختمان اداری نظام مهندسی استان قزوین

ساختمان اداری نظام مهندسی استان قزوین

علیرضا تغابنی، پریسا علی محمدی

استان قزوین

ساختمان اداری نظام مهندسی استان قزوین

علیرضا تغابنی، پریسا علی محمدی

استان قزوین

ویدیو
ویدیو و انیمیشنی برای نمایش وجود ندارد
دیاگرام های طراحی
پلان و نما
مقاطع و جزییات

این پروژه فاقد مدارک مقاطع و جزییات اجرایی می باشد.

اطلاعات پروژه
نام پروژه :
ساختمان اداری نظام مهندسی استان قزوین
موقعیت پروژه :
استان قزوین
آدرس پروژه :
قزوین، بلوار شهید بهشتی، نبش کوچه پرواز
شرکت مشاور :
دفتر دیگر، استودیو دایا
معمار مسئول :
علیرضا تغابنی، پریسا علی محمدی
تیم طراحی :
روح الله رسولی، فریده آقامحمدی، منیژه ثانی
تاریخ آغاز پروژه :
1388
تاریخ پایان پروژه :
1388
مساحت زمین ( متر مربع ) :
2500
مساحت زیر بنا ( متر مربع ) :
دسته بندی کاربری :
اداری
تیم اجرایی :
حبیب الله بابایی، علی افتخاری
تاسیسات الکتریکی :
رضا حبیب
تاسیسات مکانیکی :
علی زارع پور، هوفر اسمائیلی
كارفرما :
نظام مهندسی قزوین
عکاسی پروژه :
پرهام تقی اف
توضیحات فارسی

ایده اصلی این پروژه در درگیر شدن هندسی دو حلقه مربع است که به یکدیگر متصل هستند. این حلقه‌ها در واقع نسخه‌ای انتزاعی از الگوی درون‌گرای معماری بومی قزوین است. در اینجا، حلقه‌هایی که در گذشته برای شکل دادن به حیاط‌های مرکزی به صورت افقی استفاده می‌شدند، به صورت عمودی به یکدیگر متصل شده‌اند تا به سطوح مختلف ساختمان دسترسی پیدا کنند و فضاهای داخلی را به محیط خارجی اطراف متصل کنند.

این ساختمان عمدتاً از طریق یک پوسته دو لایه در نمای خارجی خود شکل گرفته است. سوراخ‌هایی که الگوی سوراخ‌کاری در پوسته بتنی را نمایش می‌دهند، حجم‌های به اندازه آجر هستند که از جرم دیوار کم شده‌اند. ایجاد آرایه‌ای از سوراخ‌ها به صورت عمدی انجام شده تا کیفیت مهندسی شده‌ای از عقلانیت و نظم ریاضی را به نمایش بگذارد که نشان‌دهنده ویژگی‌های سازمان‌یافته، علمی و مهندسی ساختمان است.

با استفاده از دو حلقه، عملکردهای اداری از بخش مدیریت جدا شده‌اند: حلقه اول که پیشنهاد شد از آجر ساخته شود و با هندسه‌ای به صورت عمودی امتداد یابد، به بخش مدیریت ساختمان اختصاص یافت، در حالی که حلقه دوم که پیشنهاد شد از بتن ساخته شود و با هندسه‌ای به صورت افقی امتداد یابد، به عملکردهای اداری اختصاص داده شد. جدا شدن حلقه آجری از سطح زمین، ورودی اصلی را به عنوان یک ایوان برجسته تعریف می‌کند.

مانند حیاط مرکزی که الهام‌بخش طراحی بوده است، این حلقه‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که نور طبیعی را از فضای باز حیاط دریافت کنند، در حالی که فضای داخلی از طریق دیوار خارجی سوراخ‌دار نور را دریافت می‌کند.

در نهایت، در طراحی فضاهای داخلی، قالب‌ها روی دیوارهای سالن نصب شدند. این کار نه تنها به عنوان یک عنصر داخلی برای اهداف تزئینی یا دلایل صوتی انجام شد، بلکه به عنوان یادگاری از حرفه مهندسی ساخت و ساز در ساختمان سازمان نظام مهندسی ساختمان حفظ شد.

سیستم سازه‌ای که در این پروژه به کار رفته است، شامل دیوارهای برشی برای عناصر محیطی خارجی در ترکیب با ساختار تیر و ستون برای اسکلت اصلی ساختمان است. دیوارهای برشی سوراخ‌دار که در اینجا به کار رفته‌اند، به گونه‌ای طراحی شده‌اند که بر یک فرآیند دوگانه تمرکز دارند: نیازهای معماری داخلی و ویژگی‌های آن مانند شفافیت و سبکی؛ و ملاحظات نمای خارجی که خود با ویژگی‌های خاص اجزای ساختمان تعیین می‌شود.

برای جلوگیری از هرگونه آسیب احتمالی در ساخت دیوارهای سوراخ‌دار، قالب‌های بتنی خاصی به صورت سفارشی طراحی و تولید شدند. این قالب‌ها به گونه‌ای ساخته شدند که فرآیند برداشتن قالب در دو مرحله مؤثر انجام شود تا سوراخ‌ها به طور کامل و بدون هیچ‌گونه آسیب یا نقص باقی بمانند.

از آنجا که سفارشی‌سازی قالب‌ها اعمال هرگونه ارتعاش به بتن استفاده‌شده را دشوار می‌کرد، به جای آن از نوع خاصی از بتن به نام بتن خودتراکم (SCC) استفاده شد. این نوع بتن بدون نیاز به اعمال نیروهای مکانیکی خارجی و تنها با تکیه بر وزن خود سخت می‌شود.

English Description
There is no description for this item

نظرات پست

یک دیدگاه بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

” تمامی حقوق مادی و معنوی محتوا متعلق به پایگاه خبری جهان معماری می باشد “