logo

ساختمان مسکونی سدروس

ساختمان مسکونی سدروس

علیرضا تغابنی

استان تهران

ساختمان مسکونی سدروس

علیرضا تغابنی

استان تهران

ویدیو
ویدیو و انیمیشنی برای نمایش وجود ندارد
دیاگرام های طراحی
پلان و نما
مقاطع و جزییات

این پروژه فاقد مدارک مقاطع و جزییات اجرایی می باشد.

اطلاعات پروژه
نام پروژه :
ساختمان مسکونی سدروس
موقعیت پروژه :
استان تهران
آدرس پروژه :
سعادت آباد، بلوار سعادت آباد، خیابان نهم
شرکت مشاور :
دفتر دیگر
معمار مسئول :
علیرضا تغابنی
تیم طراحی :
علیرضا تغابنی به همراه فریده آقا محمدی (+مدیر پروژه)، شهناز گوهربخش، محمد کاهیدی، عاطفه لطف الهی، سپیده صراف زاده، ابراهیم روستایی، هما اسدی، هوداد ظروفچیان، پیمان نوذری، مهرداد مکارمی (+مدیر نظارت پروژه)، میثم فیضی، مروارید ممیزان، مریم مخدومی، سجاد حسینی، عسل کرمی، امین زرگر، سروناز رضایی
تاریخ آغاز پروژه :
1397
تاریخ پایان پروژه :
1397
مساحت زمین ( متر مربع ) :
6000
مساحت زیر بنا ( متر مربع ) :
دسته بندی کاربری :
مسکونی
تیم اجرایی :
گروه نکسا - شرکت ایمن سازه فدک
تاسیسات الکتریکی :
شرکت مهندسین مشاور پایا بنا آفرین-سعید افشار
تاسیسات مکانیکی :
شرکت مهندسین مشاور پایا بنا آفرین-مجتبی عرب پور
كارفرما :
فرشاد شریفی
عکاسی پروژه :
مجید جهانگیری، پرهام تقی اف، هامون مقدم
جوایز کسب شده :
  • کسب رتبه نخست فستیوال جهانی معماری (World Architecture Festival-WAF2019) در بخش پروژه های مسکونی ساخته شده
توضیحات فارسی

تراکم و نحوه توزیع آن در تهران مسأله ­ای است که باعث به وجود آمدن بسیاری از مسائل شهری شده است. این مباحث طیف عمده­ای از مشکلات را در مسائل زیرساختی با منظر شهری ایجاد کرده است. تغییر ضوابط سطح اشغال ساختمان باعث شده تا ارتفاع ساختمان­ ها در یک منطقه متفاوت باشد و چسبندگی ساختمان­ها به همدیگر باعث بوجود آمدن مفصلی به نام نماهای جانبی شده است.

از طرف دیگر در فضای اجتماعی/ سیاسی تهران امروز تقابل و تضاد بین زندگی خصوصی و عمومی شهری مسأله ­ای مهم و چالش برانگیز است. آنچه در زندگی داخل ساختمان­ها روی می دهد در تضاد آشکاری با زندگی بیرونی قرار دارد آزادی­ هایی که مردم در دورهمی­ ها مهمانی­ ها و تجمع­ های فضاهای خصوصی و نیمه خصوصی خود دارند در بیرون خانه محدودتر و ممنوع است. تراس­ها به عنوان مسأله­ای بینابینی در این مرز جایی است که قوانین سخت بیرونی کمرنگ شده در عین حالی که امکان استفاده از فضای باز وجود دارد. به شکلی که از صحنه­ ای از برهم ­ریختگی این تضاد قاطع بیرون و درون است.

این پروژه تلاش می­کند مسأله تراس­ ها را به عنوان مرز ملتهب درون و بیرون به شکلی بارور برای حل مسأله نماهای جانبی و شهری استفاده کندبه این صورت که ساختمان تا ارتفاع ساختمان های مجاور از تایپولوژی آنها پیروی می­کند و بعد از آن/ با تغییر پلان تنش و بی ­نظمی از نوع پروفیل و شکل پنجره ها آغاز شده و در نهایت با کنسول­ ها و تراس می­ شکفد.

نوع طراحی ساختمان چه از لحاظ لایه لایه بودن در پلان و چه در قرارگیری نوع تراس­ هایش و همچنین نوع متریال­ ها سعی کرده تا  مسأله نمای جانبی را حل کند. نوع پوشش نما از آجر است که براساس قرارگیری روی هرکدام از نوارهای حجمی آرایش متفاوتی ساخته و با خط­ هایی فاصله­ ها و بافت های مختلف ایجاد می کند که با اندک دقتی قابل تشخیص است.

English Description
There is no description for this item

نظرات پست

یک دیدگاه بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

” تمامی حقوق مادی و معنوی محتوا متعلق به پایگاه خبری جهان معماری می باشد “