logo

پروژه مرکز چند منظوره خارک

مرکز چند منظوره خارک

مهسا مجیدی

استان تهران

مرکز چند منظوره خارک

مهسا مجیدی

استان تهران

ویدیو
ویدیو و انیمیشنی برای نمایش وجود ندارد
دیاگرام های طراحی
پلان و نما
مقاطع و جزییات
اطلاعات پروژه
نام پروژه :
مرکز چند منظوره خارک
موقعیت پروژه :
استان تهران
آدرس پروژه :
تهران، خیابان انقلاب، تقاطع شهریار و خارک، پلاک ۱۲
شرکت مشاور :
دفتر معماری باغ ایرانی
معمار مسئول :
مهسا مجیدی
تیم طراحی :
انوشه احمدی، پانته آ پرهامی، هومن نوری‌دوست، مینا نبوی، کتایون تهرانی، یاسمن حمزه‌لوئیان
گرافیک و پرزانته :
نیلوفر کاوه
تاریخ آغاز پروژه :
1399
تاریخ پایان پروژه :
1402
مساحت زمین ( متر مربع ) :
286
مساحت زیر بنا ( متر مربع ) :
1018
دسته بندی کاربری :
فرهنگی
تیم اجرایی :
دفتر معماری باغ ایرانی، کامران نقی، حمیدرضا گلپور، نعیمه بیگی
تاسیسات الکتریکی :
اشکان سجادی
تاسیسات مکانیکی :
دانیال کمیلیان
كارفرما :
عکاسی پروژه :
استودیو دید، نیلوفر کاوه
جوایز کسب شده :
  • رتبه سوم بخش بازسازی، جایزه معمار، ۱۴۰۲
توضیحات فارسی

پروژه چند منظوره خارک واقع در ضلع شمالی تالار وحدت در خیابان خارک، منطقه ۱۱ تهران، با زیربنایی به وسعت ۱۰۱۸ مترمربع شامل ۳ طبقه مسکونی در بنای شمالی، گاراژ در بنای جنوبی و حیاط بین این دو، بنای ارزشمند دوره دوم پهلوی است که زمانی منزل علیرضا افضلی‌پور، موسس دانشگاه کرمان و همسرش فاخره صبا خواننده مشهور اپرا بود.

موقعیت ویژه‌‌ی بنا در پهنه فرهنگی رودکی سبب شد رویکرد طراحی پروژه فراتر از حفظ و مرمت بنای موجود برود. اتصال این پروژه به عنوان گره شهری به طرح باززنده‌سازی منطقه و دعوت مخاطب به تجربه زیست و مکث در بناهای این‌چنینی از اهداف اصلی پروژه است. نیاز کارفرما ایجاد فضاهای چندمنظوره با هدف برگزاری گردهمایی‌های خصوصی، فضای کارگروهی و برگزاری همایش‌های عمومی بود. درراستای ایجاد تجربه فضایی مخاطب عمومی، بنای جنوبی از گاراژ به کافه تغییرکاربری داد و تبدیل بازشو‌های شمالی و جنوبی آن به جداره‌های شفاف باعث ایجاد ارتباط بصری و تعامل ساختمان با محله، ساکنین و رهگذران شد.

در اثر نحوه مقاوم‌سازی، کف حیاط بصورت یکپارچه به عمق ۵ متر گودبرداری شد و پس از همسطح‌سازی با کف زیرزمین سابق، با وجود ۲ متر اختلاف سطح، با اجرای سازه نگهبان مهار و کف مجددا اجرا شد. محل حوض قدیمی، بصورت وید درنظرگرفته‌شد و با تاکید بر ارتباط بصری بین لایه‌های مختلف پروژه و ایجاد حس کنجکاوی در مخاطب، حوض بصورت شیشه‌ای طراحی شد. وید دیگری نیز جهت دسترسی به فضای چندمنظوره زیرزمین در دال بتنی حیاط شکل گرفت. با اجرای دال بتنی کف طبقه همکف و خاکبرداری زیر آن از سمت گود حیاط، تونلی برای اتصال قسمت جنوبی زیرزمین به زیر ساختمان اصلی و آب‌انبار قدیمی ایجاد شد که به محل تاسیسات و آسانسور می‌رسد. وجود آسانسور علاوه بر سهولت دسترسی از پایین‌ترین نقطه در زیرزمین به بام، امکان کنترل عبور و مرور در بنای اصلی را فراهم می‌کند.

بنای سه طبقه شمالی، پیش از هر چیز به منظورحفظ و احیا با اجرای عملیات مقاوم سازی و روش هایی از قبیل اجرای ۱۱ حلقه شمع به عمق ۱۳ متر و پی های نواری متصل به آن زیر همه دیوارها و  با در نظر گرفتن میلگرد شناژ روی دیوارها جهت ایجاد پیوستگی با روش شاتکریت و همچنین اجرای شبکه مش پیوسته روی طبقات در بهترین وضعیت سازه ای خود قرار گرفت.

بام ساختمان یکی از نقاط مهم پروژه و نقطه تکمیل تجربه مخاطب از فضاست. کاربرعمومی امکان دسترسی مستقیم به بام را از فضای زیر زمین و آسانسور خواهد داشت و در صورت برگزاری رویداد بدون گذر از بخش خصوصی تر پروژه به این محل می رسد. بخش الحاقی جهت اضافه کردن فضای سرپوشیده روی بام کنسول شده و حجمی با حفظ فاصله از بنا  به آن اضافه شده است که گشودگی ضلع جنوب شرقی آن دید آسمان را قاب می کند.  این سازه الحاقی مانند طاقی بر روی ساختمان موجود عمل می کند و به لحاظ بصری و عملی ساختمان را محافظت و نگهبانی می کند. تجربه چنین فضایی از دید مخاطب نقطه اتصالی خواهد بود برای شناخت بهتر شهر تهران در منطقه ای با هویت غنی فرهتگی و تاریخی و همچنین جذابیت این تجربه میل بازگشت به  این نقطه و تصور کثرت پروژه های مشابه این را در ذهن مخاطب می پروراند.

جهت دسترسی به اطلاعات پروژه های مشابه به این صفحه از سایت مراجعه کنید.

English Description
There is no description for this item

نظرات پست

یک دیدگاه بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

” تمامی حقوق مادی و معنوی محتوا متعلق به پایگاه خبری جهان معماری می باشد “