logo

اتمام پروژه مرمت پل تاریخی«مارنان»

اتمام پروژه مرمت پل تاریخی مارنان اصفهان

 

پل مارنان

 

مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهر اصفهان از اتمام پروژه مرمت پل تاریخی«مارنان» خبر داد.

محمدعلی ایزدخواستی گفت: یکی از وظایف سازمان نوسازی و بهسازی شهر اصفهان مرمت و بازسازی بناهای تاریخی این شهر است . در این چند سال گذشته مرمت و بازسازی این بناها بر اساس هویت و سیر تاریخی شهر اصفهان به‌عنوان یک اولویت و راهبرد جدی و مهم در این سازمان دنبال می‌شود.

وی افزود: ما معتقد هستیم شهر اصفهان یک کهن‌شهر تمدنی است که مبانی هویتی آن بر روایت‌های تاریخی آن استوار است . به همین جهت نیاز است در جهت حفظ حافظه شهروندان و روایت تاریخی شهر مرمت بناهای تاریخی صورت گیرد.

مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهر اصفهان با اشاره به تعداد زیاد بناهای تاریخی شهر اصفهان که نیاز به مرمت دارند، تصریح کرد: اصفهان یکی از مهم‌ترین شهرهای کشور است . این شهر در کشور و جهان با پل‌های تاریخی آن شناخته می‌شود . هرساله بخش اعظم گردشگری داخلی و خارجی از این پل‌ها بازدید می‌کنند . اما متأسفانه فقط دو پل خواجو و سی‌وسه‌پل بیشتر از سایر پل‌ها شناخته می‌شوند . در نتیجه نیاز است به سایر پل‌های تاریخی توجه و معرفی بیشتری صورت گیرد.

آغاز مرمت پل تاریخی مارنان

وی ادامه داد: در این راستا سازمان نوسازی و بهسازی شهر اصفهان طی پایشی که از مرمت پل‌های تاریخی شهر اصفهان انجام داد، متوجه شد یکی از پل‌های تاریخی مهم اصفهان ازلحاظ مرمتی در وضعیتی خوبی قرار ندارد . حتی به دلیل نبود سیستم روشنایی با وجود اینکه در آینده این پل و منطقه اطراف آن به‌عنوان گذر گردشگری تبدیل خواهد شد، تبدیل به نقطه کور یا همان نقطه جرم خیز شده است . ازاین‌رو بهمن‌ماه سال گذشته پروژه مرمت پل تاریخی مارنان توسط این سازمان شروع شد.

ایزدخواستی گفت: پل تاریخی مارنان بازمانده زیبا از دوران صفوی در غرب اصفهان است . علاوه بر ارزشمندی این بنا از لحاظ تاریخی دارای روایت‌های تاریخی در سفرنامه و سایر کتاب‌ها است . از این لحاظ سازمان در مرمت این پل علاوه بر رعایت اصول مرمتی بر اساس بخشنامه مرمت بناهای تاریخی سعی کرده این بنا را به‌گونه‌ای مرمت کند که روایت و هویت تاریخی این پل حفظ شود.

اصولی بودن روند مرمت پل تاریخی مارنان

وی اضافه کرد: تمامی مرمت‌های بناهای تاریخی توسط سازمان نوسازی و شهرداری اصفهان بر اساس اصول مرمتی بناهای تاریخی میراث فرهنگی بوده است . ضمن اینکه در روند مرمت هر پروژه‌ای چندین کارشناس مرمتی به‌عنوان ناظر بر روی پروژه نظارت دارند. در مرمت‌های بناهای تاریخی سازمان نوسازی و بهسازی شهر اصفهان از مصالح و موادی اولیه که همان بنا در ساختش استفاده‌شده، استفاده می‌شود . ضمن اینکه برخی موارد مرمتی همچون روشنایی که موردی به‌روز است . همچنین در زمان ساخت بناهای تاریخی نبوده، سعی شده است به‌گونه‌ای باشد که همخوان با آن بنا باشد.

وی در پایان بیان کرد: اعتبار پروژه مرمت پل تاریخی مارنان بیش از دو میلیارد تومان بوده است . خوشبختانه این پروژه ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و تا هفته آینده عملیات مرمت آن به پایان می‌رسد.

 

پست های مشابه

نمایشگاه ۷۳۷۳ روز معماری|به مناسب دو دهه فعالیت شرکت مهندسین مشاور اسکان

برای رفتن به صفحه این پست روی دکمه زیر کلیک کنید
مشاهده پست

دورهمی های بازدید و کروکی انجمن علمی معماری دانشگاه تهران

برای رفتن به صفحه این پست روی دکمه زیر کلیک کنید
مشاهده پست

فصل پنجم معمار هفته / ویژه برنامه (زنان معمار و آینده معماری)

برای رفتن به صفحه این پست روی دکمه زیر کلیک کنید
مشاهده پست

نظرات پست

یک دیدگاه بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

” تمامی حقوق مادی و معنوی محتوا متعلق به پایگاه خبری جهان معماری می باشد “