logo

آب انبار تاریخی لار، ملی شد

ثبت ملی آب انبار تاریخی لار

 

 

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس گفت : آب انبار تاریخی “هشت پخ” شهر لار در فهرست میراث ملی کشور ثبت شد.

روابط عمومی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس، محمد ثابت‌اقلیدی پنجشنبه افزود: این آب انبار مربوط به دوره قاجاریه است . این بنا به دلیل فرم معماری هشت گونه، به هشت پخ معروف شده است.

وی ادامه داد: از شاخصه‌های قابل توجه این آب انبار ملی این است که پلان مخزن آب آن از بیرون فرمی هشت ضلعی و از داخل فرم ۱۲ ضلعی دارد . این نوع ساخت در احداث آب انبارهای شهر لار کمتر دیده شده است.

ثابت اقلیدی اضافه کرد: به احتمال زیاد این آب انبار از معدود آب انبارهایی است که تعداد اضلاع آن از درون و بیرون متفاوت است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس گفت: آب انبار هشت پخ در زمان حاضر، وضعیت ایستایی خوبی دارد و از نظر فرهنگی، هنری و معماری ارزشمند است.

وی عنوان کرد: این بنای ملی برای حفظ ، معرفی و مستند سازی سنت های خاص معماری آب انبارهای لار ارزش فرهنگی، از حیث نحوه و نوع ساخت، نوع گنبد و پلان ۱۲ ضلعی گنبد، ارزش هنری و از این جهت که نمونه منحصر بفرد از آب انبارها به علت داشتن اضلاع دوازده گانه در مخزن و گنبد است از ارزش معماری بالایی برخوردار است.

ثابت اقلیدی اعلام کرد: این آب انبار قاجاری لار فارس به شماره ملی ۳۴۱۴۴ در فهرست میراث ملی ایران جای گرفت.

وی افزود : قطر درونی و بیرونی آب‌انبار هشت پخ به ترتیب در حدود ۱۱ و ۱۶ متر و مساحت آن حدود ۲۰۵ متر مربع است . همچنین دارای چهار دهانه غیر قرینه است.

پست های مشابه

نمایشگاه ۷۳۷۳ روز معماری|به مناسب دو دهه فعالیت شرکت مهندسین مشاور اسکان

برای رفتن به صفحه این پست روی دکمه زیر کلیک کنید
مشاهده پست

دورهمی های بازدید و کروکی انجمن علمی معماری دانشگاه تهران

برای رفتن به صفحه این پست روی دکمه زیر کلیک کنید
مشاهده پست

فصل پنجم معمار هفته / ویژه برنامه (زنان معمار و آینده معماری)

برای رفتن به صفحه این پست روی دکمه زیر کلیک کنید
مشاهده پست

نظرات پست

یک دیدگاه بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

” تمامی حقوق مادی و معنوی محتوا متعلق به پایگاه خبری جهان معماری می باشد “