logo

آپارتمان کنارگذر

آپارتمان کنارگذر

امیرحسین اشعری

استان فارس

آپارتمان کنارگذر

امیرحسین اشعری

استان فارس

ویدیو
ویدیو و انیمیشنی برای نمایش وجود ندارد
دیاگرام های طراحی
پلان و نما
مقاطع و جزییات
اطلاعات پروژه
نام پروژه :
آپارتمان کنارگذر
موقعیت پروژه :
استان فارس
آدرس پروژه :
شیراز، بلوار دکترحسابی
شرکت مشاور :
گروه معماری اشعری و همکاران
معمار مسئول :
امیرحسین اشعری
تیم طراحی :
زهرا جعفری، افشین اشعری، احسان شبانی، زهرا رحیمی
گرافیک و پرزانته :
سارا ناظمی، مطهره جوانمردی
تاریخ آغاز پروژه :
1400
تاریخ پایان پروژه :
1401
مساحت زمین ( متر مربع ) :
مساحت زیر بنا ( متر مربع ) :
1350
دسته بندی کاربری :
مسکونی
تیم اجرایی :
گروه معماری اشعری همکاران
كارفرما :
آقای دوازده امامی، اقای کرهانی
عکاسی پروژه :
نوید عطروش
توضیحات فارسی

پروژه در مسیر ورودی غربی شیراز قرار دارد و کشیدگی ساختمان در امتداد بلوار اصلی است. مسئله اصلی برای ما، نحوه مواجه افراد پیاده در قسمت پایین و  سواره ها در قسمت بالا با فرم بود. استراتژی اتخاذ شده با توجه به عملکرد متفاوت در طبقه همکف (تجاری) با بقیه طبقات (مسکونی)، این بود که پایین فرم در سطحی که با پیاده ها و عابرین در ارتباط تنگاتنگ می باشد، به لحاظ شکلی و رنگ خنثی عمل کرده و از شلوغی محیط کم کند تا بتواند به اتصال بدنه تجاری به فضای شهری کمک کند .در طبقات بالا با توجه به زاویه دید و حرکت سواره ها، زبان متفاوت تری نسبت به پایین فرم انتخاب شده است.

موضوع دیگر، کنترل نور مزاحم غرب بر روی بدنه اصلی بود که بدین منظور تیغه‌های عمودی در نظر گرفته شد. با توجه به اولویت نورگیری پنجره‌ها از سمت جنوب، تیغه ‌ها رو به سمت جنوب زاویه گرفتند . بنابراین تیغه‌ها به صورت ریتم‌دار بر روی نمای اصلی شکل گرفتند تا به نمای اصلی و رو به شهر حرکت و پویایی ‌دهد. کف تراس های رو به خیابان اصلی در هر طبقه همچون پودهایی از میان تارهای عمودی نما عبور می‌کند و به بافت نما انسجام می‌بخشد. علاوه بر این با توجه به اینکه پروژه از بیرون از جهات مختلفی دیده خواهد شد، طراحی یکپارچه جداره ها با یکدیگر برای ما مهم بود. ضلعی که در پخ قرار داشت نیز با تیغه ها در یک راستا قرار گرفته و از دید مخاطبان سواره‌ای که (از سمت چپ) به پروژه دید داشتند، نمای ضلع پخ و نمای اصلی به صورت یکپارچه و متحد با یکدیگر دیده می‌شود.

مسئله کنترل  نور و دید نامناسب، در جهات دیگر نما به شکل دیگری حل شده است. در نمای شمال غربی و جنوب شرقی نماهای یکپارچه ای از مدول مجوف بتنی طراحی شده اند. نما در عین برخورداری از یک بافت متخلخل، در کلیت ساده دیده می شود تا اجازه دهد توجه روی نمای اصلی حفظ شود. در این پروژه بیشتر به یک بافت مجوف با قاب مربعی و سطح دید بالاتری نیاز بود و با این دغدغه، طراحی مدول‌های بتنی را شروع کردیم. مدول ‌های مربعی قابلیت گسترش از جهات مختلف را دارند و می توانند در عین حفظ بافت برجسته روی نما، به صورت توپر یا توخالی استفاده شوند.

English Description
There is no description for this item

نظرات پست

یک دیدگاه بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

” تمامی حقوق مادی و معنوی محتوا متعلق به پایگاه خبری جهان معماری می باشد “