logo

مرمت بنای تاریخی خانه فاضلین نراقی

مرمت خانه تاریخی فاضلین نراقی

 

 

مدیر بافت تاریخی شهر نراق از شروع عملیات مرمت و نجات بخشی نواحی بام خانه فاضلین نراقی در این شهر خبر داد.

خانه فاضلین نراقی در کشور ایران ، استان مرکزی ، شهر نراق واقع شده است . این خانه با بنایی خشتی و گلی، قدیمی‌ترین خانه‌ی شهر نراق است که قدمت آن به اواخر دوره صفوی و اوایل دوره زندیه می‌رسد. این خانه در سال ۱۱۳۹ هجری قمری ساخته شده است . خانه فاضلین متعلق به اباذر نراقی، پدر ملا مهدی نراقی، از علمای مشهور نراق است . در زمان ملا مهدی، در برخی ایام سال مکانی برای آموزش طلاب بود. اندرونی، بیرونی، مطبخ، بالاخانه، طاقدیس و اصطبل بخش‌های مختلف این خانه را تشکیل می‌دهند.

طیبی گفت: مرمت این بنای تاریخی با اعتباری بالغ بر یک میلیارد تومان شروع شده است. در این فصل از مرمت، نواحی بام خانه که در سال‌های گذشته با پوشش‌های چوبی به شیوه تیرپوش محافظت شده بود، به دلیل عدم رسیدگی مالکین و منتفعین این بنای ارزشمند در دست اقدام قرار خواهد گرفت.
او افزود: از جمله اقدامات حفاظتی و مرمتی می‌توان به اجرای تاق و تویزه تخریب شده در قسمت‌هایی از بام اشاره کرد . همچنین اجرای طاق‌های تخریب شده که الگو‌های پاطاق در بنا موجود است احیاء خواهد شد.

 

 

مدیر بافت تاریخی شهر نراق ادامه داد: در جلسات شورای فنی حوزه میراث‌فرهنگی اداره‌کل مورد اتفاق آرا اعضا قرار گرفت . مرمت نواحی بام مجموعه نفیس این خانه شاخص تاریخی در اولویت دستور کار قرار گیرد.
طیبی افزود : قدمت بنای تاریخی ثبتی فاضلین نراقی مربوط به دوره صفویه است .  این خانه تاریخی با شماره ۲۰۱۳۸ در تاریخ ۲۲ آبان ۱۳۸۶ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است .
مدیر بافت تاریخی شهر نراق افزود: بنای تاریخی ثبتی خانه فاضلین نراقی تاکنون به صورت مرمت‌های اضطراری و رفع خطر، این یادمان ارزشمند تاریخی را حفظ کرده است . اما تداوم آن نیازمند مشارکت مالکین و نهاد‌های دولتی من جمله شهرداری است.

 

پست های مشابه

نمایشگاه ۷۳۷۳ روز معماری|به مناسب دو دهه فعالیت شرکت مهندسین مشاور اسکان

برای رفتن به صفحه این پست روی دکمه زیر کلیک کنید
مشاهده پست

دورهمی های بازدید و کروکی انجمن علمی معماری دانشگاه تهران

برای رفتن به صفحه این پست روی دکمه زیر کلیک کنید
مشاهده پست

فصل پنجم معمار هفته / ویژه برنامه (زنان معمار و آینده معماری)

برای رفتن به صفحه این پست روی دکمه زیر کلیک کنید
مشاهده پست

نظرات پست

یک دیدگاه بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

” تمامی حقوق مادی و معنوی محتوا متعلق به پایگاه خبری جهان معماری می باشد “