logo

ویلای دوگانه ی صفادشت

ویلای دوگانه ی صفادشت

علیرضا تغابنی

استان تهران

ویلای دوگانه ی صفادشت

علیرضا تغابنی

استان تهران

ویدیو
ویدیو و انیمیشنی برای نمایش وجود ندارد
دیاگرام های طراحی
پلان و نما
مقاطع و جزییات
اطلاعات پروژه
نام پروژه :
ویلای دوگانه ی صفادشت
موقعیت پروژه :
استان تهران
آدرس پروژه :
كيلومتر ۱۶ جاده كرج، به سمت سه راه انديشه، منطقه صفادشت باغستان كوشك
شرکت مشاور :
دفتر معماری دیگر
معمار مسئول :
علیرضا تغابنی
تیم طراحی :
علیرضا تغابنی به همراه سپیده صراف زاده، پیمان نوذری، مژگان ضیائی، شهاب رمضانی، مروارید ممیزان، مهرداد مکارمی
گرافیک و پرزانته :
عسل کرمی، فاطمه طباطبائیان، نگار درزی/
تاریخ آغاز پروژه :
1393
تاریخ پایان پروژه :
1395
مساحت زمین ( متر مربع ) :
4796
مساحت زیر بنا ( متر مربع ) :
1025
دسته بندی کاربری :
مسکونی
تیم اجرایی :
علی اکبر بلوکی(سفت کاری)، محسن شمشیری (نازک کاری)
تاسیسات الکتریکی :
پایابنا آفرین (سعید افشار)
تاسیسات مکانیکی :
پایابنا آفرین (مجتبی عرب پور)
كارفرما :
فرهاد وفا
عکاسی پروژه :
پرهام تقی ­اف، هامون مقدم، استودیو دید، مجید جهانگیری
جوایز کسب شده :

رتبه سوم جايزه معمار در گروه ساختمان های مسکونی تک واحدی، برگزار كننده مجله معمار، ۱۳۹۶

توضیحات فارسی

در ستایش تضاد فرهنگی
عموماً شکاف بین نسل­ ها مسأله­ای چالش­ برانگیز محسوب می­ شود. شیوه­ ی زندگی در ایران را نیز زیستن به سبک­ های متناقضی دانسته­ اند که به­ صورت موزاییکی در کنار هم قرار گرفته و نوعی پازل و بافتی ناهمگون از انواع متفاوت و متأخر شیوه­ های زندگی ایجاد کرده است. این تفاوت در شیوه­ های زندگی خصوصاً در مواردی مانند خصوصی/ عمومی، باز/ بسته، مردانه/ زنانه حادتر به نظر می ­رسد که تأثیر آن­ها را می­توان در شیوه سازمان­دهی معماری در طول تاریخ بر حوزه ­بندی، رابطه توده و خالی، سلسله ­مراتب و سکانس ­بندی­های فضایی مشاهده کرد.

این مسأله در معماری مناطق مختلف جغرافیایی ایران نیز به این دلیل نمود یافته است که شیوه ­های ­زندگی در این مناطق متأثر از دیدگاه­ های دینی و مسائل اقلیمی آن بوده­ اند. در نواحی شمالی که نحوه آزادانه ­تری از روابط اجتماعی حکم­فرما بوده، زندگی بیشتر در فضای عمومی جریان داشته است و هسته سخت و بسته خانه توسط فضاهای نیمه ­باز مثل تراس و حیاط­ ها احاطه می ­شدند.

درحالی­­­­­­ که در نواحی مرکزی ایران فضای خالی به درون پروژه می­ آید و برای رسیدن به آن، لایه ­های تو در تویی باید طی شود.

در پروژه دوگانه صفادشت ما سعی داشتیم این اختلاف­ ها را بارور کنیم و با اتکا بر تفاوت در شیوه­ های زندگی، روش­های سازمان­دهی مختلفی را استخراج کرده، آن­ها را به یکدیگر متصل کنیم. پروژه برای شخصی بود که در زمین اول، ساختمانی را برای خانواده مذهبی خود می خواست، خانواده ای که مراسم مذهبی سنتی به مانند محرم و رمضان را برگزار می کنند، و در زمین کناری ساختمانی دیگر را برای مهمانی ها و پارتی های شبانه طلب می کرد. پروژه که به­ صورت دو بخش مجزا و در مجاورت یکدیگر بنا شده است، شامل دو ساختمان است که به ­وسیله پلی به هم متصل شده­ اند. ساختمان اول که در آن از مصالح آجر استفاده شده، برای والدین طراحی شده است و ساختمان دوم با مصالح اصلی شیشه که محلی برای برگزاری جشن­ها است، عموماً مورد استفاده فرزند خانواده است. این بنا همچنین به ­گونه­ ای طراحی شده است که در صورت لزوم قابلیت جداسازی و فروش به­ صورت مجزا را دارد. دیاگرام ساختمان اول مبتنی بر یک حیاط مرکزی است که بنا حول آن شکل گرفته و بر مرز ساختمان با اطراف به­واسطه دیوارهای آجری و پنجره­ هایی معدود تأکید بسیار شده است.

دیاگرام ساختمان دوم شامل هسته­ ای سخت است که توسط فضای نیمه ­باز و باز محاط شده است. همچنین در ساختمان جشن ­ها سعی شده با اتصال معلق هسته سخت به سقف، فضای باز سیالی در زیر آن ایجاد گردد تا به ­واسطه این سیالیت بر دوگانگی این دو ساختار تأکید شوداز آنجا که چالش این پروژه نحوه انتشار تناقضی بوده که در زندگی روزمره ما جاری است، در ­نتیجه منطق تضاد در ساختار پروژه با نوع کاربری متضاد آن کاملاً همخوان است، به گونه­ای که هرگروه با خصوصیات متناقض خود بتواند به زندگی بپردازد بدون این­که مشکلی برای دیگری ایجاد کند، درست همان­طور که این تناقض در زندگی روزمره درون یک خانواده جریان دارد.

English Description
There is no description for this item

نظرات پست

یک دیدگاه بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

” تمامی حقوق مادی و معنوی محتوا متعلق به پایگاه خبری جهان معماری می باشد “