logo

شرکت دانش بنیان همیاب 24

شرکت دانش بنیان همیاب 24

علیرضا عباسی، اسماعیل صالحی

استان خراسان رضوی

شرکت دانش بنیان همیاب 24

علیرضا عباسی، اسماعیل صالحی

استان خراسان رضوی

ویدیو
ویدیو و انیمیشنی برای نمایش وجود ندارد
دیاگرام های طراحی
پلان و نما
مقاطع و جزییات
اطلاعات پروژه
نام پروژه :
شرکت دانش بنیان همیاب 24
موقعیت پروژه :
استان خراسان رضوی
آدرس پروژه :
خراسان رضوی، نیشابور، بلوار پژوهش، پارک علم و فناوری نیشابور
شرکت مشاور :
آتلیه معماری آرک
معمار مسئول :
علیرضا عباسی، اسماعیل صالحی
تیم طراحی :
محمد‌امین عباسی، میثاق حسین‌زاده
تاریخ آغاز پروژه :
1399
تاریخ پایان پروژه :
1401
مساحت زمین ( متر مربع ) :
841
مساحت زیر بنا ( متر مربع ) :
1324
دسته بندی کاربری :
اداری
تیم اجرایی :
بهروز فتح‌آبادی، مهدی جلیلی
تاسیسات الکتریکی :
مهدی نوروزی
تاسیسات مکانیکی :
مهدی نوروزی
نوع تاسیسات سرمایشی :
اسپلیت
نوع تاسیسات گرمایشی :
رادیاتور
كارفرما :
شرکت همیاب 24
عکاسی پروژه :
آرش اختران
توضیحات فارسی

شرکت همیاب 24 فعالیت خود را در زمینه‌ی ردیابی موبایل‌های سرقتی از سال 1395 در ‌شهرستان نیشابور آغاز کرد و امروز با بیش از یکصد کارمند، یکی از استارت‌آپ‌های موفق با دایره‌ی فعالیت در کل کشور است.
با توجه به زمینه‌ی فعالیت این شرکت، حجم استرس کارمندان چندین برابر بیشتر از حد معمول بود که موجب کاهش راندمان پرسنل می‌شد. از طرفی زمینه‌ی فعالیت این شرکت ایجاب می‌کرد که بخش‌های مختلف در طول روز تعامل مدام و جلسات متعددی را با یکدیگر داشته باشند.
بنابراین مبانی طراحی پروژه بر دو اصل استوار شد:

1- چگونه از حجم استرس کارمندان کاسته و راندمان مجموعه را بالا ببریم؟
2- چطور تعامل را در وقت اداری و در اوقات استراحت بین کلیه‌ی بخش‌ها (مدیریت، پشتیبانی، تولید محتوا، برنامه‌نویسی، حسابداری) و اعضا برقرار کنیم، طوری که حریم خصوصی هر بخش حفظ شود؟

در ابتدا مجموعه را یک جامعه در نظر گرفتیم که از چند خانواده (بخش‌های مختلف) تشکیل شده که برای رسیدن به هدفی مشترک نیاز به فعالیت و تعامل مدام دارند، سپس روی رفع نیازهای فردی تمرکز کردیم: طبق هرم مازلو (سلسله‌مراتب نیازهای انسانی) افراد برای رشد فردیت و تاثیرگذاری هرچه بیش‌تر در جامعه و رضایت از خود، به حس امنیت، روابط اجتماعی و تعلق در کنار رفع نیازهای زیستی احتیاج دارند. توجه به این موارد در جامعه‌ی کوچک‌ همیاب ‌24 عامل مهمی برای پاسخ‌گویی به سوالاتمان شد:
از همین‌ رو برای ایجاد احساس امنیت در افراد باید از یک ریشه‌ی مشترک جمعی استفاده می‌کردیم، همانند زنده کردن خاطرات کودکی که گاها با قرارگیری در فضاها و مکان‌های آشنا چون خانه‌ی پدری یا بافت تاریخی تداعی می‌شوند. استفاده از الگوی خانه‌های ایرانی با حیاط مرکزی از اینجا نشات می‌گیرد. خانه‌هایی که با حفظ حریم خصوصی، گاها چندین خانوار را در دل خود جای می‌داد و پاسخگوی تعاملات‌شان بوده است.

در این پروژه حیاط مرکزی نقطه‌ی عطف، قلب ساختمان و وحدت‌دهنده‌ی فضاهای ماست؛ اتاق جلسات مشترک و کلیه‌ی فضاها در اطراف حیاط و در طبقات مختلف شکل گرفت که علاوه بر ارتباط و تعامل در هر طبقه، باعث شکل‌گیری یک ارتباط عمودی در پروژه شده است. سقف شیشه‌ای به منظور ایجاد تنوع نور و سایه در طول روز و ارتباط با فضای بیرون به کار گرفته شد. نسیم جنوبی به واسطه‌ی بازشوها در ساختمان جریان دارد همچنین از حیاط‌ها و تراس‌ها برای تعامل هر چه بیشتر کارمندان در سطوح مختلف ارتفاعی استفاده کردیم. آجر، رنگ فیروزه‌ای (به ‌عنوان نماد نیشابور) و قوس به عنوان تعریف‌کننده‌ی ورودی از دیگر شاخصه‌های این پروژه می‌باشند. در واقع ما به دنبال طراحی محل کاری بودیم برای زیستن؛ محلی امن و متعهد به معماری کم‌رنگ شده‌ی گذشته همراه با الگوهای امروزی به ساده‌ترین شکل ممکن و به دور از هرگونه پیچیدگی، فضایی خاطره‌انگیز و با اصالت که کار و زندگی چندین خانواده در آن جاری‌ باشد. این پروژه تلاشی است برای خارج شدن ساختمان از فرم‌های اداری مرسوم و نزدیکی به مکانی که در آن آرامش و حس تعلق حرف اول را می‌زند.

English Description
There is no description for this item

نظرات پست

یک دیدگاه بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

” تمامی حقوق مادی و معنوی محتوا متعلق به پایگاه خبری جهان معماری می باشد “