logo

ساختمان اداری-تجاری هیترا ولنجک

ساختمان اداری-تجاری هیترا

هومن بالازاده

استان تهران

ساختمان اداری-تجاری هیترا

هومن بالازاده

استان تهران

ویدیو
ویدیو و انیمیشنی برای نمایش وجود ندارد
دیاگرام های طراحی
پلان و نما

مدارک این پروژه فاقد پلان می باشد.

مقاطع و جزییات

این پروژه فاقد مدارک مقاطع و جزییات اجرایی می باشد.

اطلاعات پروژه
نام پروژه :
ساختمان اداری-تجاری هیترا
موقعیت پروژه :
استان تهران
آدرس پروژه :
تهران، محله ولنجک، تقاطع خیابان های ساسان و سیزدهم، پلاک ۴۰
شرکت مشاور :
دفتر معماری هوبا طرح
معمار مسئول :
هومن بالازاده
تیم طراحی :
الهام سیفی آزاد، پریما جهانگرد، مونا رضوی، سعید فرشباف
تاریخ آغاز پروژه :
1394
تاریخ پایان پروژه :
1400
مساحت زمین ( متر مربع ) :
931.61
مساحت زیر بنا ( متر مربع ) :
5960
دسته بندی کاربری :
تجاری
تاسیسات الکتریکی :
آقای قندیل زاده
تاسیسات مکانیکی :
مهرآوران
كارفرما :
آقای مهندس رحیم زاده
عکاسی پروژه :
پرهام تقی اف، صادق میری، دید استودیو، خاطره عشقی
جوایز کسب شده :
  • رتبه دوم بخش ساختمان های عمومی جایزه معمار، ۱۴۰۰
  • رتبه اول، در گروه ساختمان های عمومی، از طراحی تا اجرا، چهاردهمین دوره جایزه معماری ایران، مهر ۱۴۰۰
  • رتبه اول، در گروه ساختمان های تجاری، مجله 2A
توضیحات فارسی

پروژه به عنوان یک عنصر واحد از شهر، تأثیری اجتناب ناپذیر بر محیط شهری اطرافش دارد. در طول فرآیند طراحی، در نظر گرفتن این اثر متقابل برای ایجاد یک رابطه برد-برد بین ساختمان و شهر بسیار مورد توجه بوده. رویکرد دفتر معماری هوبا به هر یک از پروژه ها به نوعی با این معیار مطابقت داشته است. در پروژه کهن سرام، ماموریت ما ایجاد حداقل مزاحمت فرمال برای شهر بود اما این‌ بار در این پروژه، فرم کلید اصلی برای درک ضرورت حضور پروژه بود. در اینجا، عناصر فرمال در هر دو بخش کلی و جزئی مورد استفاده قرار گرفتند.

ساختمان تجاری – اداری هیترا در تقاطع شیبدار دو خیابان اصلی در محله ولنجک تهران واقع شده است. در سرتاسر سایت این پروژه 15 درصد اختلاف ارتفاع وجود دارد. طبقات بالای طبقه همکف ساختمان به واحدهای اداری اختصاص دارد. بخش تجاری و ورودی ها طوری جاگذاری شده اند که ایجاد پاسیوهایی در فضای باز برای استراحت مردم ترتیب دهند. این عناصر با سطح خیابان در دو طرف ساختمان همسو شده اند تا یک میدان شهری برای عموم ایجاد کنند.

در مخالفت با مسیر توسعه شهری رایج در شهر، در زمانه ای که اکثر ساختمان ها بر اساس منافع شخصی طراحی می شوند، این پروژه سعی دارد با ایجاد فضای عمومی برای محله که به شدت احساس آن نیاز می‌شود، فرصتی برد-برد را هم برای واحدهای تجاری و هم برای شهر ایجاد کند. شهری مثل تهران این سکوهای عمومی کوچک، محله های تهران را به فضاهای پویاتر تبدیل می کند که در آن مناطق تجاری ارتباط بیشتری با مناطق شهری اطراف دارند.

معیار اصلی این پروژه، ارزیابی مجدد مورفولوژی یک ساختمان اداری معمولی برای بهبود کیفیت نور طبیعی و دید بدون تغییر در مساحت بهینه ساختمان بود.

آئین نامه استاندارد ساختمان های اداری در تهران حاکی از آن است که مساحت تصرف ساختمان نباید بیش از 60 درصد مساحت زمین + 2 متر باشد. طبق این قانون، معمولاً بخشی از زمین به عنوان چاه نور مرکزی برای تامین نور واحدهای مرکزی استفاده می شود. همچنین نسبت مجاز شیشه به سایر مصالح به کار رفته در نما 40 درصد است. این دو آیین نامه در بررسی های اولیه این پروژه به منظور بهینه سازی نور و دید طبیعی مورد ارزیابی مجدد قرار گرفتند. معیار دیگر ایجاد سیستم یکپارچه برای مناطق تجاری و اداری بود.

حجم اولیه پروژه با جابجایی فضای خالی داخلی به سطح شکل گرفته است. این خلأ نه تنها ورودی اصلی را تشکیل می دهد، بلکه نور و دید واحدهای مرکزی را نیز تامین می کند. این مورفولوژی جدید سطح ساختمان در تماس با شهر را افزایش می دهد و افراد را از طریق ورودی خوشایند ایجاد شده به منطقه اداری متصل می کند.

به دنبال شیب موجود سایت، منطقه تجاری پروژه در سه سطح تشکیل شد. دو ورودی (شمالی و جنوبی) به قسمت اداری وجود دارد که هر دو به لابی اداری مجموعه متصل می شوند.

همانطور که قبلا ذکر شد، دو مورد از ملاحظات اصلی ایجاد یک حجم یکپارچه و ارزیابی مجدد 40 درصد استفاده از شیشه در نما بود. علاوه بر این، اجتناب از اشکالی که باعث ایجاد اختلال در شهر می شوند، مهم بود.

با در نظر گرفتن تمام معیارهای فوق، یک نمای دو پوسته یکپارچه با پوسته متخلخل بیرونی ایجاد شده توسط قاب های فلزی آجری و گشتاور ایجاد شد. ترکیب قاب های آجری و فلزی ماژول هایی را تشکیل می دهد که بازشوهای بزرگ تری را در نما ایجاد می کند. بر اساس این ایده، توده‌ای همگن شکل گرفت که بر اساس موقعیت مکانی و زاویه دید، ترکیبی از رنگ‌های آجری و فیروزه‌ای را برای بینندگان ایجاد می‌کند. اندازه قاب ها بر اساس موقعیت آنها در نما متفاوت است. علاوه بر این، پنجره های شیشه ای پیوسته در لایه داخلی دو پوسته امکان نفوذ نور خورشید به واحدهای اداری را فراهم می کند و باعث کاهش مصرف برق در سراسر ساختمان می شود. این دهانه ها دسترسی به پوسته بیرونی ساختمان را فراهم می کند.

English Description
There is no description for this item

نظرات پست

یک دیدگاه بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

” تمامی حقوق مادی و معنوی محتوا متعلق به پایگاه خبری جهان معماری می باشد “