logo

خانه تاریخی فولادی شهر بشرویه در مرحله تکمیل فرایند مرمت

تکمیل فرآیند مرمت خانه تاریخی فولادی

 

 

رییس میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان بشرویه گفت: خانه تاریخی فولادی شهر بشرویه در مرحله تکمیل فرایند مرمت است.

سید امیر سلیمانی رباطی صبح چهارشنبه بیان کرد: خانه تاریخی فولادی در حریم درجه یک بافت تاریخی بشرویه و مجاور با محله تاریخی سرپل از محلات چهارگانه بافت تاریخی شهر بشرویه واقع شده و در زمره بناهای دو ایوانه با پیمون متوسط، ساخته شده با مصالح خشت خام و ملات گل قرار می‌گیرد.

رئیس میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان بشرویه افزود: خانه تاریخی فولادی با مشارکت مالک و اعطای تسهیلات تبصره‌ای به مبلغ ۱۰ میلیارد ریال در مراحل تکمیل مرمت قرار دارد که پس از مرمت و تجهیز در قالب اقامتگاه بوم‌گردی به بهره‌برداری می‌رسد.

وی‌در مورد تاریخ بنا گفت: مطالعه کالبد بنا و ویژگی‌های نیارشی ساخت آن را به دوره پهلوی اول مربوط می‌سازد.

سلیمانی گفت: در بشرویه‌ی دوران پهلوی اول بناهای بزرگ پیمون و عمدتاً دو ایوانه با نبوغ معماران بومی ساخته می‌شود که به خوبی می‌توان وجه تمایز آن با بناهای دوران قبل از پهلوی را تشخیص داد.

رئیس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بشرویه افزود: در این دوران ایوان‌ها، میانسرا و اتاق‌ها بزرگ‌تر و به تبع آن دیوارهای اصلی نگهدارنده بنا نیز قطورتر و ضخیم‌تر می‌شود و سر ایوان‌های گلفام از ابداعات جدید معماری این دوره در بشرویه است.

سلیمانی رباطی بیان کرد: در دوره‌های قبل از پهلوی اول که بناها با مشارکت معماران غیربومی و بومی ساخته می‌شد ولی از اواخر دوره قاجار معماران بومی که در مکتب معماری یزدی به استادی رسیده‌اند خود بانی بناهایی می‌شوند که شاهدی قوی از نبوغ آنان است.

وی گفت: این نوع معماری در برگیرنده سبکی خاص از معماری دوران متاخر اسلامی هستند.

پست های مشابه

نمایشگاه ۷۳۷۳ روز معماری|به مناسب دو دهه فعالیت شرکت مهندسین مشاور اسکان

برای رفتن به صفحه این پست روی دکمه زیر کلیک کنید
مشاهده پست

دورهمی های بازدید و کروکی انجمن علمی معماری دانشگاه تهران

برای رفتن به صفحه این پست روی دکمه زیر کلیک کنید
مشاهده پست

فصل پنجم معمار هفته / ویژه برنامه (زنان معمار و آینده معماری)

برای رفتن به صفحه این پست روی دکمه زیر کلیک کنید
مشاهده پست

نظرات پست

یک دیدگاه بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

” تمامی حقوق مادی و معنوی محتوا متعلق به پایگاه خبری جهان معماری می باشد “